"חשוב להבחין בין גינוי פעולה צבאית של ממשלה לבין התקפה על בני אמונה כלשהי"
כך אומרת אילחאן עומאר, חברת בית הנבחרים הטרייה ממינסוטה, על ציוץ חריף נגד ישראל - אולם במקביל גם התנצלה על שניסחה את דבריה באופן "פוגעני" שנשמע כמו קלישאה אנטישמית

מנהיגי הדמוקרטים בבית הנבחרים התייצבו פה אחד לצד שתי חברות טריות בבית הנבחרים אשר הואשמו על ידי הרפובליקנים באנטישמיות בשל עמדותיהן כלפי ישראל. מדובר בנציגות אילחאן עומאר ממינסוטה וראשידה טלאייב ממישיגן - שתי הנשים המוסלמיות הראשונות בהיסטוריה של הקונגרס האמריקאי.

טלאייב (מימין) ועומאר, שאומרת "לא ארתע מביקורת על שום ממשלה כשאני רואה עוולות" (צילום: פייסבוק)

אילחאן, פליטה מסומליה, וטלאייב, בת לפליטים פלסטינים, ספגו בשבועות האחרונים ביקורת עזה על דברים שאמרו אחרונה בנושא ישראל ותמיכתן בתנועת BDS, החותרת לשים קץ לתמיכה הבינלאומית בהתנהלות ישראל בגדה המערבית וכלפי רצועת עזה.

בציוץ מ-2012 שהוצף מחדש כתבה עומאר, היושבת כעת בוועדת החוץ של בית הנבחרים, כי "ישראל היפנטה את העולם, הלוואי שאללה יעיר את בני האדם ויסייע להם לראות את מעשיה המרושעים של ישראל". טלאייב, בתגובה לחקיקה נגד ה-BDS בסנאט אשר קודמה בתהליך החקיקה בתמיכה דו-מפלגתית, אמרה כי למחוקקים שתמכו בהצעה יש נאמנות כפולה, והוסיפה באותו ציוץ מתחילת חודש זה שאותם סנאטורים "שכחו איזו ארץ הם מייצגים".

הערות אלה ואחרות, בנוסף לתמיכה ב-BDS, הביאו את הרפובליקנים לכנות את השתיים אנשטישמיות. חבר בית הנבחרים היהודי לי זלדין (רפובליקני מניו יורק), הגיש הצעת החלטה המכוונת נגד השתיים תחת הכותרת "דחיית אנטי-ישראליות ואנטישמיות בארה"ב וברחבי העולם".

"דחיית אנטי-ישראליות ואנטישמיות בארה"ב וברחבי העולם". חברת בית הנבחרים (היהודי) לי זלדין, רפובליקני מניו יורק (צילום: אתר סנאט מדינת ניו יורק)

הדמוקרטים, כאמור, דוחים את ההתקפות על השתיים. "ברור לכל שאני מגנה את האנטישמיות. אבל אני לא מקבל את המסקנה שאלה התוקפים של שתי החברות האלה צודקים באמרם שהם אנטישמים", אמר מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר ממרילנד. "אני דוחה את ההנחה הזו".

הוייר גם מתח ביקורת על סעיף בחקיקה הדו-מפלגתית של הסנאט שהציע הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה, אשר נתפש כניסיון לפלג את הדמוקרטים. הסעיף מאפשר לשלטונות מדינה ומוניציפליים שלא להתקשר בחוזים עם חברות התומכות ב-BDS. הסנאטור ברני סאנדרס (עצמאי מ-ורמונט) כינה את הסעיף לא-חוקתי בטענה שהוא מפר את חופש הביטוי.

עומאר התנצלה על השימוש המונח "נאמנות כפולה", ואמרה כי בעוד היא עומדת מאחורי דבריה, היא "לא עשתה די מאמץ להימנע משימוש בקלישאה אנטישמית, דבר שהיה מצער ופוגעני כאחד". לצד זאת, אמרה, חשוב להבחין בין גינוי פעולה צבאית של ממשלה לבין התקפה על בני אמונה כלשהי. לא ארתע מביקורת על שום ממשלה כשאני רואה עוולות - בין אם זו ערב הסעודית, סומליה, או אפילו הממשלה שלנו!"

YOU MIGHT ALSO LIKE