האיראנים שנעצרו בחשד לריגול בדרום קליפורניה צילמו גם מוסדות יהודיים וישראליים
אף שמוקד הפעילות שלהם היה הארגון האיראני המתנגד לשלטון האיתוללות מוג'הידין חאלק, שני האיראנים שנעצרו באוגוסט בחשד לריגול צילמו גם מוסדות יהודיים בדרום קליפורניה וברחבי ארה"ב

הם לא נראים כמו צמד מרגלים, אבל יש שיאמרו שזה כל הרעיון. המבוגר מהשניים, מג'יד גהורבני, עבד כרב-מלצרים במסעדה פרסית יוקרתית במתחם סאות' קואסט וילג' פלאזה בסנטה אנה. בן 59, שפמו אפור ועבות, ומראהו כמי שהגיש אינספור מנות אורז ריחני וחורשט סבזי בחייו, ברוב טקס של הכנסת אורחים מזרחית.

אחמדרזא מוחמדי דודסטדאר. יליד לונג ביץ' בעל אזרחות כפולה שגדל בקנדה ובאיראן - ועל פי החשד ריגל בשירותה (צילום: טוויטר)

הצעיר מבין שני הנאשמים, אחמדריזא מוחמדי דודסטדאר, היה יליד לונג ביץ',בעל אזרחות כפולה, אמריקאית-איראנית. הגבר החייכן בן ה-38, עגול-פנים וממושקף, נודע בכינוי הפרסי "טופול", או בפי חבריו האמריקאים, Chubby - שמנמן.

לכאורה, סתם שני אמריקאים שחולקים מורשת משותפת. אולם לא משנה לאן הלכו - ללגום קפה בסטארבקס בקוסטה מסה, לאכול באירוויין מרקט, שופינג במייסי'ז בסאות' קואסט פלאזה, סמוך למסעדה בה עבד גהורבני - סוכנים פדרליים עקבו אחריהם.

למרות מראם התמים, הרשויות הפדרליות מאשימות את השניים כי פעלו במחוז אורנג' כסוכני הרפובליקה האיסלאמית של איראן - אישום שמדאיג מאד את חברי הקהילה הפרסית המקומית, שחוששים כי המתיחות בין מולדתם לארצם המאומצת הגיעה סופסוף גם אליהם.

לדברי הרשויות, מטרתם השניים היתה לבצע מעקב אחר מוסדות ישראליים ויהודיים באזור וברחבי ארה"ב, ולאסוף מידע על חברי ארגון המוג'הידין חאלק, או MEK, ארגון איראני גולה המתנגד למשטר ואשר, למרות האשמות בהתנהלות של כת מסוכנת שהביאו להכללתו ברשימת ארגוני הטרור בעבר, נהנה מאהדה מצד ברי ממשל טראמפ.

מריאם רג'אבי נואמת מעל גבי מסך וידאו בעצרת של מוג'הידין חאלק, או MEK (צילום: AFP)

תוך קרוב לשנה - מקיץ 2017 עד אביב 2018 - חצו השניים את מחוז אורנג' ואת ארה"ב כולה, צילמו משתתפים בעצרות של MEK בניו יורק ובוושינגטון הבירה, ומרכזים קהילתיים יהודיים בשיקאגו. במהלך אותו זמן גם טסו השניים הלוך ושוב מלוס אנג'לס לאיראן, ועל ההערכות עסקו בהרכבת "חבילות יעד", שיאפשרו "ליחידה צבאית או מודיעינית לאתר איום, לטפל בו, לעקוב אחריו ולנטרל אותו". כך על פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון הבירה.

לפחות במקרה אחד הוקלטו השניים באמצעות מכשיר ציתות של ה-FBI בעת שגהורבני תידרך את דודסטדאר בנוגע לאירוע של MEK בניו יורק בספטמבר 2017. "צילמתי כמה תמונות ואספתי קצת מידע עליהם ועל כמה מהסנאטורים שהם עובדים איתם", אמר המלצר על פי מסמכי בית הדין. "הכנתי חבילה, אבל היא עדיין לא גמורה".

מטרת מבצע הריגול-לכאורה, מוג'הידין א-חאלק או "MEK", היא ארגון חשאי בעל עבר עקוב מדם. עד 2012 נכלל הארגון ברשימת הטרור של משרד החוץ האמריקאי. אף שמעטים האמריקאים ששמעו עליו, הארגון מהווה קוץ בבשרו של משטר האייתוללות באיראן מאז מהפכת 1979, אז היו חבריו בין אלה שסייעו להפיל את השאח, בטרם השתלטו הקיצונים הדתיים על מה שהחלה כמהפכת סטודנטים.

בראש הארגון עמדו במקור בני זוג, בעל ואישה - מסעוד ומריאם רג'אבי - והם קיבלו במקור מקלט וחימוש מידי רודן עיראק, סדאם חוסיין, במשך קרוב ל-20 שנה. הארגון, שנודע ביחידותיו בפיקוד נשים, פורק מנשקו לאחר הפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003. באותה שנה נעלמו עקבותיו של מסעוד רג'אבי, ורוב המשקיפים מאמינים שהוא מת.

העניק למוג'הידין א-חאלק מקלט ונשק. סדאם חוסיין

על אף שלארגון היסטוריה ארוכה של שתדלנות בקרב מחוקקים ובעלי תפקידים בארה"ב, מעטים לקחו את הארגון ברצינות עד לאחרונה. יועץ הביטחון הלאומי של הנשיא טראמפ, ג'ון בולטון, הוא לא רק "נץ" ידוע בנושאי איראן אלא גם תומך בולט של MEK - כמו גם עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני.

"MEK השקיעה זמן וכסף בשנים האחרונות בבניית הון פוליטי", אומר דניאל בנג'מין, מנהל המרכז להבנה בינלאומית במכללת דארטמות'. "בולטון הוא החייל המסור ביותר של הארגון". אף שממשל טראמפ לא הכריז בגלוי על שאיפה להחלפת משטר באיראן, הוא הטיל מחדש סנקציות, פרש מהסכם הגרעין, ויחד עם יחסים חמים יותר עם MEK, זה כנראה מספיק לטהרן כדי לפעול נגד הארגון.

במקרה דומה לזה שבמחוז אורנג', שני איראנים נעצרו במרץ באלבניה לאחר שהואשמו במעקב אחר ה-MEK. ביולי נעצר דיפלומט איראני בגרמניה בחשד שתכנן להטמין פצצה בעצרת של MEK בפריז. "זו הסלמה של ניסיונות איראן לתקוף אותנו" אומר עלירזא ג'פארזדה, סגן מנהל מועצת ההתנגדות האיראנית הלאומית - גוף מקושר ל-MEK.

"החייל המסור ביותר של הארגון". היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון (צילום: ABC)

לא ברור כיצד פגש גהורבני את דודסטדאר לראשונה, אולם החוקרים מאמינים כי הפעם הראשונה בה נפגשו השניים פנים אל פנים היתה מאחורי "דאריה", המסעדה הפרסית בה עבד גהורבני במשך יותר מ-20 שנה. דודסטדאר נולד בלונג ביץ' אולם בילדותו עבר עם משפחתו לקנדה ולאחר מכן לאיראן. הוא יועץ טכני בתחום האנרגיה במקצועו, וממעט לבקר בארה"ב. רעייתו ילדה בת בסוף אוגוסט והוא קיווה להביאה לארה"ב.

גהורבני, שתואר בידי שכניו כאדם שקט ונעים הליכות, נולד באיראן אולם היגר לארה"ב ב-1995. הוא לא הרבה להתרועע עם אחרים, ובילה את רוב זמנו בדירה במתחם בקוסטה מסה, לא רחוק מן המסעדה, אותה חלק עם אחיו וכל פומרניאן. עובדת במסעדה סיפרה ללוס אנג'לס טיימס כי גהורבני היה אהוד ונדיב, ולפחות בהזדמנות אחת הלווה כסף לעמית לעבודה שהתקשה לסגור את החודש.

על פי החוקרים, גהורבני גם הצליח להסתנן לפגישות של חברי MEK שהתקיימו במסעדה בה עבד. במהלך פגישה אחת בתחילת אוגוסט נכח גהורבני בפגישה בה דנו הפעילים בארגון משלחת של סנאטורים למחנה של הארגון באלבניה. דוברת מטעם בעלי המסעדה מסרה כי הם אוהבים את אמריקה ולא ידעו דבר על האירועים שהתרחשו במסעדה.

גונדי, חורשט סבזי - ומזימות בינלאומיות לקינוח. מסעדת דאריה בסנטה אנה (צילום: אתר המתחם)

בדצמבר 2017 חזר דודסטדאר לאיראן, על פי החשד כדי למסור את המודיעין שאסף גהורבני. ללא ידיעתו, חיפשו סוכני ה-FBI בכבודתו בנמל התעופה LAX ומצאו מעטפה לבנה-כתומה של בית המרקחת CVS. בתוכה מצאו תצלומים של גהורבני עומד לצד אנשים שנכחו בעצרת ה-MEK בניו יורק בספטמבר באותה שנה. על פי המסמכים שהגישו התובעים הפדרליים לבית המשפט, על גב רבים מן התצלומים נרשמו שמותיהם ותפקידיהם של המצולמים, כולל אחד שנשא את הכיתוב "ד"ר אחמד רג'אבי, אחיו של מסעוד".

במרץ 2018 נסע גהורבני לאיראן - לדברי התביעה, לקבלת תידרוך על האופן בו עליו לצלם בכנס שעמד להיערך בתמיכת ה-MEK. כששב ב-17 באפריל, מצאו הרשויות בחפציו רשימה כתובה פרסית, בה פורטו משימותיו הבאות - כולל חדירה עמוקה יותר לשורות MEK וגיוס סוכן נוסף.

אולם הצמד מעולם לא השלים את משימת הגיוס. בתשעה באוגוסט אשתקד פשטו סוכני FBI על מסעדת דאריה ועצרו את גהורבני מול עיני עמיתיו והלקוחות ההמומים. דודסטדאר נעצר באותו יום בשיקאגו. שני הגברים הואשמו בפעילות כסוכני מדינה זרה מבלי להודיע למשרד תובע הכללי של ארה"ב (דהיינו, בהיותם מרגלים), ובאספקת שירותים לאיראן תוך הפרת הסנקציות. השניים כופרים באשמה וממשיכים לשבת במעצר. אף שהמעצרים אירעו באוגוסט, המסמכים המפרטים את הפרשה נחשפו רק לאחרונה.

עבור הקהילה הפרסית\איראנית בדרום קליפורניה, תחושת האיום היא כפולה. מחד, הם חשים שיש מי שרוצה להכתים את כל האמריקאים ממוצא איראני במעשה של שני בודדים, וקושרים את המעצרים להסלמה ביחסי ארה"ב-איראן. מנגד, ישנה תחושת איום בשל מאמצי שלטונות איראן לחדור לקהילה המקומית. "אנחנו נתונים בין הפטיש לסדן", אומר מייק קאזמי, עורך דין לענייני הגירה מאירוויין.

YOU MIGHT ALSO LIKE