רעש וצרצרים: מחקר חדש מגלה את המקור המשונה לרעשים שפגעו בדיפלומטים בהוואנה
צמד חוקרים ניתח את הקלטות הרעשים שהובילו לפגיעות המוחיות המשונות של הדיפלומטים האמריקניים, וקבעו כי מדובר בצרצרים מסויימים שחיים גם בפלורידה. החוקרים מציינים שיש עוד צורך בבדיקות נוספות

בתחילת שנת 2016, מחלה מסתורית תקפה את עובדי השגרירות האמריקנית בהוואנה, קובה. כמה מהעובדים במקום החלו לשמוע קולות "זמזום, חריקת מתכת, צווחות גבוהות וזמזום", שגרמו לתסמינים כמו של זעזוע מוח.

צרצר על רקע השגרירות האמריקנית בהוואנה, קובה

אנשי הצוות בקובה דיווחו על הרעשים המוזרים, יחד עם שינויים בלחץ האוויר בבתי הדיפלומטים ששייכים לממשלה בהוואנה ובחדרי מלון בהם שהו. למרות שהם לא דיווחו על פגיעת ראש, התסמינים שסבלו אנשי השגרירות היו דומים לפגיעה כזו.

כמה גורמים בממשל חשדו כי מדובר במתקפות מכוונות, וייתכן כי הן נעשו על ידי גורמי ממשל קובניים או רוסיים. עם זאת, מחקר חדש מעלה אפשרות חדשה וקצת פחות מחשידה לגבי מקור הרעש: צרצרים.

מדענים ניתחו הקלטות של הקולות מהם סבלו הדיפלומטים האמריקניים, ופורסמו על ידי סוכנות הידיעות AP בשנת 2017, וגילו כי הצלילים מתאימים לצרצור של צרצרים מסוג מסויים, Anurogryllus celerinictus. כך עולה מניתוח של אורך הצלילים, התדירות שלהם ועוד גורמים שונים.

הסוג המסויים הזה של צרצרים נמצא בעיקר באיי קיימן, בפלורידה קיז ובג'מייקה, אך החוקרים אלכסנדר ל. סטאבס מאוניברסית ברקלי ופרננדו מונטילגר מאוניברסיטת לינקולן באנגליה אמרו כי הצרצרים האלה עשויים להימצא גם בקובה.

החוקרים ציינו כי מבנה הצלילים בהקלטות שפורסמו ב-AP לא התאימו להקלטות של הצרצרים האלה שחיים בשטחים פתוחים, אך כאשר מדובר בצרצרים שחיים בתוך בתים, הרי ש"הצלילים מתאימים בדיוק לדגימה של AP".

לדבריהם, המחקר, שעדיין לא עבר ביקורת של חוקרים נוספים, מעניק "עדות חזקה" לכך שצרצרים הפיקו את הצלילים המדוברים. עם זאת, הממצאים שלהם מחזקים את הצורך במחקר נוסף בנוגע לתלונות הדיפלומטים, והוא לא שולל את האפשרות של מתקפה מכוונת.

השגרירות האמריקנית בהוואנה. ממשלת קובה מכחישה כל קשר

משרד החוץ הקים פאנל מומחים כדי לחקוראת האירועים שהתרחשו ביולי 2017. הצוות קבע כי הממצאים הראשוניים קשורים ככל הנראה ל"נוירוטראומה ממקור שאינו טבעי". משרד החוץ המליץ על המשך החקירה.

בתגובה לטענות על האירועים בקובה, משרד החוץ הרחיק 15 דיפלומטיים קובניים מהשגרירות של הוואנה בוושינגטון, וצמצם את מספר הדיפלומטים המוצבים בקובה עצמה. הצמצום הנרחב הפך לקבוע בעקבות חשש בריאותי. גורמים בכירים במשרד החוץ אמרו לקונגרס כי 26 עובדי שגרירות בקובה נפגעו באירוע הבריאות המשונה, שהתגלה לראשונה בספטמבר 2016.

צוות של מומחים מהמרכז לפגיעות מוחיות באוניברסיטת פנסילבניה לא יכל לקבוע את המקור של המחלות המסתוריות, אך גילה כי הדיפלומטים שסבלו ממנה "חוו נכות משמעותית".

הממשלה בקובה מתעקשת כי אין לה קשר לאירועים האלה, והיא פועלת בשיתוף פעולה עם ארצות הברית כדי לחקור ולקבוע את מקור הרעשים המוזרים.

YOU MIGHT ALSO LIKE