אל צ'אפו האזין בפנים קודרות כשבן טיפוחיו העיד נגדו
ויסנטה זמבאדה הוא בנו של "אל מאיו", ראש קרטל סינלואה הנוכחי. הוא ואביו סייעו לאל צ'אפו כשהיה חסר פרוטה לאחר בריחתו הראשונה מן הכלא. אולם כעת עבר ויסנטה לצד השני והעיד נגד ה"קומפאדרה" שלו

משפטו של חואקין גוזמן לוארה, המפורסם בהרבה בכינויו "אל צ'אפו", התחדש היום בברוקלין עם עדותו של בכיר בקרטל סינלואה, עד לאחרונה חברו הטוב והקרוב, שלאחרונה נצפה מודה בעבירות חמורות בבית משפט פדרלי בשיקאגו, אשר סיפק פרטים אינטימיים על חייו של ברון הסמים המקסיקני.

שלח מתנקשים לרצוח אדם משום שלא הסכים ללחוץ את ידו. "אל צ'אפו" לאחר שנלכד בעקבות בריחתו השנייה מן הכלא (צילום: אל אוניברסל)

ויסנטה זמבאדה ניבלה, בנו של ראש קרטל סינלואה הנוכחי איסמאל (אל מאיו) זמבאדה, נכנס לבית המשפט בברוקלין והחליף חיוכים ומנודי-ראש מסתוריים עם הנאשם. בתחילת נובמבר הודה ויסנטה באשמת סחר באלפי קילוגרם של קוקאין מקולומביה דרך מקסיקו לארה"ב, תוך שימוש בצוללות, סירות מירוץ ומטוסים פרטיים.

ויסנטה זמבאדה, שהיה מבני טיפוחיו הבכירים של אל צ'אפו עד למעצרו במקסיקו סיטי בשנת 2009, העיד בתקווה להפחתה בעונשו ואף ויזת הגירה לארה"ב בתום מאסרו. הוא סיפר למושבעים כי נפגש לראשונה עם אל צ'אפו כשהיה בן 15, בעת שאביו החל לעשות עסקים עם סוחר הסמים העולה. "אבי הוא מנהיג קרטל סינלואה", העיד.

ויסנטה הפגין ידע אנציקלופדי בהיקפו כשהעיד על עסקי המיליארדים חובקי-העולם שניהלו אביו ואל צ'אפו בשיאם. "גם אני הייתי קשור לשחיתות", אמר. "הייתי משלם לשוטרים בשם אבי והקומפאדרה שלי, אל צ'אפו". לדבריו, הקרטל שילם מיליון דולר בחודש בשוחד לאנשי הרשויות במקסיקו, כולל משכורת של 50 אלף דולר בחודש לבכיר בממסד הביטחוני של מקסיקו שזוהה בבית המשפט כגנרל אלטימו.

ויסנטה העיד עוד כי מאבטח של נשיא מקסיקו לשעבר, ויסנטה פוקס, היה גם הוא ברשימת מקבלי השכר של ארגון הפשע ושימש כ"חפרפרת" בשירות אביו, וסיפק לארגון אזהרות בנוגע לפשיטות מתוכננות ואף תוכנית ללכוד מחדש את אל צ'אפו לאחר בריחתו הראשונה מבית הסוהר ב-2001. צ'אפו בן ה-61 כפר ביותר מתריסר אישומים של סחר בסמים, קשירת קשר והלבנת הון במשפט המתנהל כעת בבית המשפט הפדרלי.

"גם אני הייתי קשור לשחיתות". ויסנטה זמבאדה, שמקווה לא רק להקלה בעונש, אלא גם לוויזה (צילום: אדוארדו ורדוגו, AP)

הנאשם האזין בדריכות בעת שוויסנטה סיפק מבט מבפנים על בריחתו מבית הסוהר פואנטה גראנדה בחליסקו - נדבך מרכזי במיתוס של סוחר הסמים הנודע. בעוד שרבים טוענים כי אל צ'אפו פשוט צעד מתוך הכלא תוך שהסוהרים פשוט מעלימים עין, ויסנטה העיד כי אל צ'אפו סיפר לו אישית שהאגדה על בריתו בעגלת כביסה היא למעשה אמת לאמיתה.

ויסנטה תיאר בפרוטרוט, מפי אל צ'אפו עצמו לדבריו, את מהלך הבריחה הנועזת, שבוצעה בסיוע סוהר מושחת בודד בשם פרנסיסקו "אל צ'יטו" ריברה, שהעביר את העגלה ובה הפושע הנמלט דרך נקודות הבדיקה המרובות עד ליציאה ממתקן הכליאה. לדברי ויסנטה, אל צ'אפו סיפר לו שבניגוד לדיווחים בנושא, לא הנשיא פוקס ולא מנהל הכלא ידעו מראש על תוכנית הבריחה.

ויסנטה סיפר בעדותו כי לאחר בריחתו של אל צ'אפו, רקם האחרון תוכנית בריחה נועזת עוד יותר לחילוץ אחיו ארתורו, המכונה "אל פויו" גוזמן. על פי התוכנית, מסוק היה אמור לטוס אל מעל לחצר הכלא ולהבריח את אחיו של אל צ'אפו ב"בועת פלדה" שתשולשל מכלי הטיס בחבל, ותגן על האח הנמלט מקליעי הסוהרים. אולם ארתורו נרצח במלחמת כנופיות בכלא בטרם יכלה התוכנית לצאת אל הפועל.

עוד סיפר ויסנטה כי לאחר אותה בריחה ראשונה מן הכלא היה אל צ'אפו חסר פרוטה למעשה, וכי הוא ואביו "אל מאיו" סיפקו לברון הסמים הנמלט כספים ואף מערך לעשיית "עסקים" תחת שמם, משום שלא היה חופשי לפעול תחת שמו שלו אפילו בעולם התחתון. אל צ'אפו האזין בפנים קודרות לעדות בנוגע לאחיו המת.

האב, הבן ורוח הפשע. "אל מאיו" זמבאדה, ראש קרטל סינלואה מימין, ומשמאל שותפו וחברו אל צ'אפו (למעלה) ובנו ויסנטה (צילום: לה סייה רוטה)

ב-2015 התפרסם ברון הסמים אל צ'אפו ברחבי העולם כשנמלט בשנית מן הכלא המקסיקני, הפעם באמצעות מנהרה באורך קילומטר שצוידה בתאורה, אוורור ואופנוע מותאם בהזמנה שנסע על מסילה מיוחדת. אל צ'אפו טוען כי הרשויות מפלילות אותו באמצעות עדות של עבריינים מורשעים המוכנים לומר כל דבר בתמורה להקלה בעונשיהם.

רעייתו התראיינה בחודש שעבר לטלוויזיה ותיארה את בעלה כאיש משפחה עדין, אולם היום אישר ויסנטה עדות מצמררת שנתן בתחילת המשפט דודו, חזוס ריינאלדו ("אל ריי") זמבאדה גארסיה, לפיה אל צ'אפו שלח רוצחים שכירים לרצוח אדם כעונש על שסירב ללחוץ את ידו.

"הם איתרו אותו בקניון", סיפר ויסנטה. "הם חיכו שייצא, וכשרודולפו קריו יצא, הוא נרצח על ידי אנשיו של הקומפאדרה שלי צ'אפו". ברגע שהזכיר את הסרט המפורסם "פני צלקת", ביכה ויסנטה את העובדה שרעייתו של קריו היתה עמו כשנרצח. "למרבה הצער, היא נהרגה בחילופי הירי", אמר.

YOU MIGHT ALSO LIKE