החל עידן הפיקוח והבקרה בנשיאות של דונלד טראמפ
בשנתיים הראשונות לכהונתו נהנה הנשיא ה-45 מקונגרס שהיה לגמרי בשליטת מפלגתו, ולא עשה דבר כדי לפקח על הרשות המבצעת. עם ננסי פלוסי כיו"ר בית הנבחרים, זה יהיה סיפור אחר לגמרי

ננסי פלוסי הושבעה רשמית כיו"ר בית הנבחרים החדשה עם רוב מוחלט של הקולות ביום הראשון של המושב הראשון של הקונגרס ה-116. היא גברה בהצבעה על המועמד הרפובליקני קווין מקארת'י עם 220 מתוך 435 הקולות האפשריים. מקארת'י הופך למנהיג המיעוט בבית.

"הוא שוב אצלי". האישה הראשונה לאחוז במקבת היו"ר עושה זאת שוב (צילום: רויטרס)

כיו"ר בית הנבחרים, פלוסי תתעמת בקביעות עם הנשיא דונלד טראמפ, ותעמוד בראש רוב דמוקרטי נמרץ ומלא ביטחון עצמי שצפוי להשיק לראשונה מזה שנתיים פיקוח אגרסיבי על הנשיא וממשלו. פלוסי גם מוסיפה נדבך להיסטוריה שרשמה ב-2007, כשהפכה לאישה הראשונה, והיחידה עד כה, שכיהנה במשרה רבת העוצמה, השנייה בסדר ירושת הנשיא, אחרי סגן הנשיא.

קבוצה קטנה אך קולנית של דמוקרטים ניסתה בתחילה לשבש את מאמציה של פלוסי לשוב לכס היו"ר, אולם בסופו של דבר איש מחברי הבית האחרים לא הציג את מועמדותו, ופלוסי הצליחה לשכנע רבים ממבקריה הראשוניים לתמוך בסופו של דבר בבחירתה.

למרות שאיש מלבד פלוסי לא הציג את מועמדותו בצד הדמוקרטי, הרי שכמו בבחירות הכלליות מותר להצביע למי שרוצים, וכך עשו 12 דמוקרטים שהצביעו בעד שמונה מועמדים שונים: סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן (אין חובה שיו"ר בית הנבחרים יהיה חבר בו), הסנאטורית תמי דאקוורת', חברות בית הנבחרים שרי בוסטוס (אילינוי), סטפני מרפי (פלורידה) ומרשיה פאדג' (אוהיו), חברי בית הנבחרים ג'ון לואיס מג'ורג'יה וג'ו קנדי ממסצ'וסטס, ולסיום סטייסי אייברמס, שהפסידה בדוחק במירוץ לכהונת מושלת ג'ורג'יה.

ארבעה דמוקרטים העדיפו אותה כיו"ר על פני פלוסי. שרי בוסטוס, הנפה ה-17 של אילינוי (צילום: טוויטר)

פאדג' דוברה בתחילה כמי שעשויה להתמודד מול פלוסי על כס היו"ר, אולם בסופו של דבר היא הביעה תמיכה במועמדת הוותיקה יותר, ותקבל את יו"רות ועדת המשנה לבחירות של ועדת המנהל. המפתיע הוא שהיחידה מבין המועמדים הלא מוכרזים הללו שקיבלה יותר מקול אחד היא הנציגה האלמונית יחסית מאילינוי, שרי בוסטוס. שלושה דמוקרטים נוספים הצביעו "נוכח" (כלומר נמנע, אבל נספר בסך הקולות שהיו"ר הנבחר\ת זקוק\ה לרוב מתוכם).

בראיון בתוכנית "טודיי" ששודרה היום (חמישי) הבטיחה פלוסי לעבוד עם הרפובליקנים בבית הנבחרים ובקונגרס, אולם הבהירה שהנשיא לא יקבל "אפילו סנט" עבור החומה שהוא רוצה לבנות על הגבול עם מקסיקו. עם זאת, הבטיחה יו"ר בית הנבחרים החדשה להעביר תקציב ש"יענה על צרכי העם האמריקאי" ו"יגן על גבולותינו". בהצעת המשך התקציב עד פברואר שעברה בבית הנבחרים ובסנאט, אולם הנשיא סירב לחתום עליה ובכך גרם להשבתה, שנכנסה היום ליומה ה-13, הציעו הדמוקרטים סכום של 1.3 מיליארד דולר לאבטחת גבולות.

YOU MIGHT ALSO LIKE