סין נוטלת את ההובלה במרוץ החלל
המדינה המאוכלסת בעולם רשמה היום הישג מדעי-הנדסי תקדימי כשהנחיתה גשושית מחקר על הצד המרוחק ("האפל") של הירח. מומחים צופים שתכריז על כוונה לשלוח אדם לירח עד 2030

רכב חלל סיני הפך היום (חמישי) לראשון אי-פעם הנוחת על הצד "האפל" של הירח. כך על פי כלי התקשורת הרשמיים של המדינה. ההישג מהווה זינוק גדול קדימה בחקר החלל. מנהל החלל הלאומי של סין (CNSA) הנחית את הגשושית הרובוטית צ'אנג-אה באגן אייטקן שבקוטב הדרומי הלא-נחקר, הגדול, העמוק והעתיק בין מכתשי הירח.

סין רושמת את שמה בתולדות חקר החלל. הצעד הבא - שיבת חוקרים אנושיים לירח (הדמיה: סוכנות החלל הסינית)

דיווחים מוקדמים מדי על נחיתה מוצלחת גרמו לבלבול לאחר שצ'יינה דיילי וערוץ CGTN, שניהם בבעלות המדינה, מחקו ציוצים שבישרו בשמחה על הנחיתה. בציוץ של צ'יינה דיילי נאמר, "צ'אנג'אה 4 הסיני נחת על הצד האפל של הריח וחנך פרק חדש בהיסטוריה של חקר הלבנה".

כעבור שעתיים הגיע אישור רשמי לנהצלחת הנחיתה באדיבות ערוץ הטלוויזיה הממלכתי CCTV, שהודיע כי רכב הגילוי נחת בשעה 10:26 שעון מקומי (9:26 בערב אמש, שעון החוף המזרחי). אתר העיתון גלובל טיימס, שבבעלות המפלגה הקומוניסטית הסינית, הודיע אף הוא כי הגשושית ביצעה בהצלחה "את הנחיתה הרכה הראשונה בהיסטוריה" בצד האפל של הירח.

צילום שצויץ על ידי שידורי CCTV באנגלית הראה את התמונה הראשונה של הצד הרחוק של הלבנה. מטרתה של משימת המחקר של הגשושית לבצע מדידות מפורטות של פני השטח וההרכב המינרלי של פני השטח בצידו הלא-נחקר של הירח.

הצילום הראשון אי פעם מפני השטח של הצד המרוחק ("האפל) של הירח, שדווקא מקבל אור (צילום: סוכנות החלל הסינית)

על פי סברת המדענים, אגן אייטקין נוצר במהלך התנגשות אדירת ממדים מוקדם מאד לאחר היווצרותו של הירח עצמו. סביר להניח שהתנגשות זו העלתה מעמקי הלבנה חומרים אל פני השטח. זה אומר שצ'אנג'אה 4 יוכל לספק רמזים חדשים באשר לאופן היווצרותו של הלוויין הטבעי של כדור הארץ.

הנחיתה המוצלחת היא הישג תעמולתי ותדמיתי כביר עבור סין. לדברי מלקולם דייויס, מנתח בכיר במכון האוסטרלי למדיניות אסטרטגית, תוכנית החלל נהנית מתמיכה רבה בציבור הסיני, ושליטה בירח, בחגורת האסטרואידים ובמשאביהם נחשבת להמשך המאבקים שסין מנהלת בים סין הדרומי והמזרחי.

מה שמכונה הצד "האפל" של הירח הוא בעצם צידו הרחוק של גרם השמיים. הירח כבול לכדור הארץ בכוח המשיכה באופן כזה שרק צד אחד שלו פונה בקביעות לעבר כדור הארץ, ואילו צידו השני פונה על החלל "העמוק" - זה שמעבר למסלול הירח. שני הצדדים מקבלים למעשה כמות שווה של אור שמש במהלך מחוג הירח סביב כדור הארץ מדי חודש. תמונות של הצד הרחוק צולמו בעבר, אולם זו הפעם הראשונה שרכב חלל מונחת עליו ויכול לבחון את פני השטח.

סוכנויות החלל ברחבי העולם - כולל נאס"א - בירכו על ההישג התקדימי, שצפוי להצית מחדש את "מרוץ החלל". דייויס צופה כי בקרוב תודיע סין על כוונה להנחית "טאיקונאוט" (המונח הסיני לאסטרונאוט" על הירח עד שנת 2030.

לא חשבתם שנסיים בלי, נכון? יצירת המופת של פינק פלויד, שהשרישה את המונח השגוי בתודעת כולנו

YOU MIGHT ALSO LIKE