פעם מעסיקים היו מקבלים שבועיים הודעה מראש, היום בקושי סמס
יותר ויותר עובדים מנצלים לאחרונה את שוק העבודה המצוין ומגשימים חלום של אינספור עבדי-משכורת - הם מתפטרים מעכשיו לעכשיו, בהודעת טקסט יבשה, וגם זה במקרה הטוב

לוקאס, ברמן מקצועי שעבד במועדון בסיאטל, היה מגיע לעבודה מוקדם, נשאר מאוחר ועוזר לצוות המטבח. למרות זאת לא הפסיק הבוס שלו לדרוש ש"יראה יוזמה" - ואז קיצץ לו בשעות. אז 20 דקות לפני שהחלה המשמרת שלו באחד מימי שישי האחרונים, הוא שלח הודעה קבוצתית להנהלת המקום. "מגיע לי משהו יותר טוב - אז הלכתי ומצאתי משהו יותר טוב". לוקאס כבר קיבל הצעת עבודה עדיפה מזו שהיתה לו, ונדרש לו רק חודש למצוא אותה. "הראיתי 'יוזמה' בזה שמצאתי עבודה חדשה", סיפר לוושינגטון פוסט. "ידעתי שמגיע לי יחס טוב יותר".

בקצב הזה עוד ימציאו מקש כזה, או לפחות אימוג'י קולע (צילום: Shutterstock.com)

מתן שבועיים הודעה מראש בטרם עזיבה, מנהג שפעם היה מובן מאליו בשוק העבודה, הולך ומאבד מן הרלוונטיות שלו בכלכלה רוויה תעסוקתית שבה כולם שוכרים. כרגע יש בארה"ב יותר משרות פנויות מאשר אנשים שמחפשים עבודה באופן פעיל.

מאז ספטמבר נמצא שיעור האבטלה בשפל של 49 שנים, והדבר גורם למקומות עבודה רבים להעלות את המשכורות ולהרחיב את מאמצי הגיוס. במצב זה, לעובדים יש תמריץ פחות בהרבה לכבד את הנורמות הישנות. בחברת ייעוץ משאבי האנוש הארצית OperationsInc מדווחים על עלייה של 20% בשיעור העובדים העוזבים תוך פחות משבועיים מיום מתן הודעה.

יש כאלה שאפילו לא טורחים לשלוח הודעה. הפדרל רזרב בשיקאגו ציין בדו"ח שלו לחודש דצמבר כי יותר ויותר עובדים פשוט "מתנדפים" ממקום העבודה שלהם, נעלמים יום אחד מבלי לספר לאיש והופכים "בלתי ניתנים להשגה".

עם זאת, עזיבה פתאומית עלולה לשרוף גשרים מקצועיים, במיוחד כשהיא פוגעת בעסק אותו עוזבים. מנהל שנתקע וצריך למתוח את משאביו עד-דק כדי לכסות על החור שיצרתם בעזיבתכם המיידית, אינו צפוי לספק לכם המלצות מהללות כשיישאל עליכם.

בשוק שבו יש יותר משרות פנויות מעובדים, לפעמים להתפטר זה מהלך מנצח

רק אחוז זעיר מן העובדים בארה"ב חתומים על חוזה המחייב אותם לתקופת הודעה מוקדמת כלשהי לפני עזיבה - בעיקר מורים ובעלי מקצוע אחרים שהסכימו לתנאי המיוחד הזה. ובניגוד למיתוס הרווח, אין לעובדים "תיק קבוע" ובו פירוט של האופן בו עזבו מקומות עבודה קודמים.

לדברי מומחים, מעסיקים ומנהלים ממעטים לתת חוות דעת שלילית כנקמה, שכן הם יודעים שהנפגעים יוכלו לתבוע אותם על הוצאת דיבה. לכן כשמעסיק או ממונה נשאלים על עובדים שדווקא היו שמחים "לפתוח" עליהם, הם מסתפקים בחוות דעת נייטראלית - אישור של התאריכים בהם עבדתם אצלם, תואר או הגדרת תפקיד, ושכר, ותו לא.

"זו אגדה אורבנית שחייבים לתת הודעה שבועיים מראש אחרת מסתבכים בצרות", אומר מומחה אחד. אולם מומחים אחרים מזהירים שדרכו של מוניטין רע להתפשט. וכשעוזבים מקום עבודה מוקדם, לפעמים מוותרים בכך על שכר מלא שיכולתם לאסוף תוך כדי עבודה בעצימות של אווירת סוף קורס. וטיפ אחרון אם אתם מתכוונים להחליף ג'וב: אסור למעסיק או לממונה במקום העבודה שאתם עוזבים לאיים עליכם שיפגע בשמכם הטוב בתחום או כל נקמה אחרת. אם עשו לכם את זה ואתם יכולים להוכיח - יש עילה לתביעה ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה.

YOU MIGHT ALSO LIKE