תחקיר ניו יורק טיימס: פייסבוק הקנתה לחברות ענק גישה להודעות ומידע אישי של משתמשים
התחקיר הצביע על ממצאים מעוררי דאגה, ביניהם הדיווחים לפיהם פייסבוק המשיכה לאפשר גישה למידע זה עד הקיץ האחרון, חרף העובדה שהכחישה בכל תוקף. על פי התחקיר, מדובר בגישה שניתנה לאפליקציות ותוכנות אחרות כדי שאלה יפעלו בתיאום עם פייסבוק

אם לא די בצרות שעוברות על פייסבוק בשנה וחצי האחרונות, השבוע פרסם הניו יורק טיימס כי ענקית הרשתות החברתיות העניקה לחברות כגון מיקרוסופט, נטפליקס וספוטיפיי גישה למידע הפרטי של משתמשים, לרבות הודעות פרטיות שנשלחו.

מארק צוקרברג במהלך השימוע בסנאט, מוקדם יותר השנה (צילום: רויטרס)

פרשה זו מצטרפת לשורה ארוכה של פרשות מביכות אשר פגעו בתדמית ובערך של החברה. על פי התחקיר של הטיימס, פייסבוק העניקה לחברות ענק גישה למידע האישי של מתשמשים מבלי שהודיעה על כך לאותם משתמשים. לדוגמה, למנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, ניתנה הרשימה של כל החברים של אותו משתמש. אמזון קיבלה מאגר של שמות ופרטי התקשרות של המשתמש, ואילו נטפליקס וספוטיפיי קיבלו גישה לקרוא הודעות פרטיות של משתמשים. עוד דווח בתחקיר כי פייסבוק המשיכה להקנות גישה למידע זה במשך שנים רבות, כאשר מידע רב גם הגיע לאתר Yahoo בקיץ 2018, חרף העובדה שפייסבוק הצהירה שהפסיקה לעשות זאת כבר לפני שנים רבות.

API של ספוטיפיי שהקנה את הגישה לרשימת החברים ולתוכן הצ'אט (צילום: Spotify)

כדי למזער מעט נזקים, קונסטנטינוס פאפאמיליאטידיס, מנהל תוכנות הפיתוח בפייסבוק, כתב פוסט ובו ניסה להסביר את הצד של החברה: "לשם הבהרה, אף אחת מהחברות שאיתן אנו עובדים לא קיבלו גישה למידע אישי ללא אישור של המשתמשים", הוא כתב. עוד ציין פאפאמיליאטידיס כי החברה לא הפרה את הסכם הפשרה שעליו חתמה עם ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בשנת 2012. הסכם פשרה זה נחתם כתוצאה מהטענות שפייסבוק שיקרה כשטענה שהיא תשמור על המידע האישי של המשתמשים בצורה חסויה. כחלק מהסכם זה, ה-FTC הורה לענקית הרשתות החברתיות להעניק למשתמשים "הודעה ברורה המבקשת את האישור שלהם" לפני שמידע כלשהו משותף עם כל גורם.

קונסטנטינוס פאפאמיליאטידיס, מנהל תוכנות הפיתוח בפייסבוק (צילום: TechCrunch)

מדובר באותן חברות שעושות שימוש ב-API, כלי המעניק אפשרות להתחבר לאתרים שונים עם חשבון הפייסבוק. למשל, שירות המוסיקה של ספוטיפיי נותן אפשרות להירשם ולהתחבר אל השירות באמצעות הפייסבוק. לאחר מכן, אותו משתמש יכול לשלוח הודעות לחבריו בפייסבוק מבלי לצאת מהתוכנה של ספוטיפיי, ופה נכנס עניין הגישה להודעות. היות שה-API הספציפי הזה עסק בשליחת הודעות, ניתנה גישה לתוכן המלא של ההודעות, ומבלי שהמשתמש בכלל יודע על כך. פאפאמיליאטידיס טוען, בתשובתו לטענה זו, כי פייסבוק "נמצאת בעיצומו של תהליך בחינה מחדש של כל API וכל החברות שעושות שימוש בכלי זה".

גולשים רבים ברשתות הגיבו בזעם והבטיחו למחוק את חשבונות הפייסבוק שלהם, אך חשוב להבהיר כי הדבר לאו דווקא יפתור את הבעיה. פייסבוק היא גם החברה האם של וואטסאפ, אינסטגרם, Oculus ועוד. אל הצרות הללו התווסף דבר נוסף כאשר מוקדם יותר היום נודע כי התובע הכללי של וושינגטון הבירה הגיש תביעה נגד החברה בנוגע לפרשת קיימברידג' אנליטקה. מנייתה של החברה צנחה במעל ל-7% בעקבות הידיעות הללו, ובתום המסחר היא ננעלה על 133.24 דולר ליחידה.

YOU MIGHT ALSO LIKE