עובדים ממורמרים, תורים ארוכים, הנחות ענק והזזת חג ההודיה: הצד האפל של ה-"בלאק פריידי"
כמדי שנה, גם הפעם יעמדו אלפי בני אדם בתורים קפואים כדי לרכוש מוצרים מוזלים, אך מהיכן הגיעה תרבות הצריכה הזו? שינוי קל שבוצע בשנות השלושים של המאה הקודמת היה בעל השלכות מרחיקות לכת. כיום, לחברות רבות מתאפשר להראות כיצד הן "בצד של העובד הפשוט" בכך שהן נסגרות במהלך החג

מחר יחול "בלאק פריידי", יום הקניות הגדול בשנה ותחילת עונת הקניות של חג המולד. ברחבי ארצות הברית יעמדו רבבות בתורים ארוכים כדי להשיג מוצרים בהנחות, אך בפועל הפך ה"בלאק פריידי" להרבה יותר מיום אחד. 

טירוף ה"בלאק פריידי" (צילום: AP)

כמענה לביקורת רבה על כך שעובדי החנויות נאלצים לעבוד בחג, מספר רב של בתי עסק החליטו לא לפתוח את שעריהם בערב יום חמישי כפי שנהוג בשנים האחרונות. העובדה כי בכל שנה נרשמות יותר ויותר רכישות באמצעות האינטרנט אף תורמת לחוסר הנחיצות של פתיחת החנויות הפיזיות בערב החג. עם זאת, ישנן לא מעט רשתות שבכל זאת פתוחות, ביניהן Best Buy אשר שעריה ייפתחו בשעה 5:00 אחר הצהריים בחג ההודיה.

הנשיא רוזוולט בחג ההודיה (צילום: AP)

בשנת 1939 החליט נשיא ארצות הברית דאז, פרנקלין דלאנו רוזוולט, להקדים את חג ההודיה בשבוע אחד בטענה שזה יגביר את קצב המכירות. חשוב להבהיר שארה"ב הייתה בעיצומו של השפל הגדול, והחלטת רוזוולט זכתה לביקורת רבה. עד אותה שנה, חג ההודיה חל ביום חמישי האחרון של חודש נובמבר. אלא שהעובדה שמדי פעם ישנם חמישה ימי חמישי בחודש גרמה לו לקבוע כי החג יחול ביום חמישי הרביעי של החודש.

גם השם של החג מעלה מספר סימני שאלה. הרי הצבע שחור הוא בעל קונוטציה שלילית (למשל, היום בו קרסה הבורסה בניו יורק ובה החל השפל הגדול כונה "יום שלישי השחור"), אז עולה השאלה כיצד הצליח להשליך את המטען השלילי שלו. השימוש ב"בלאק פריידי" החל בקרב בעלי החברות, שהמתינו כל השנה להגעת היום בו השורה התחתונה תעבור משלילי לחיובי, או מאדום לשחור. השימוש ב"בלאק פריידי" החל להתפשט ברחבי ארה"ב, ושימושו הרשמי הראשון היה בשנת 1975, אז נכתב ב"ניו יורק טיימס" כי "יום שישי השחור הינו יום הקניות והפקקים הגדול בפילדלפיה".

תורים ארוכים מחוץ לסניף Best Buy בשנה שעברה (צילום: Getty Images)

כאמור, בשנים האחרונות ישנה עלייה עצומה בכמות הקניות המקוונות, דבר שבהחלט משפיע על ה"בלאק פריידי". כך למשל, 33% מהרוכשים במהלך חג הקניות העידו כי יבצעו את הקניות שלהם באינטנרט, דבר שלמעשה הופך את את "סייבר מאנדיי" להרבה פחות ייחודי, וזאת מכיוון שמקור "חג" זה אך ורק ברכישות מקוונות. נתון מעניין נוסף הוא ש-54% יבחרו לבצע קניות באינטרנט במקום בחנויות מטעמי נוחות, דבר נוסף שגורע מן "סייבר מאנדיי".

הרשתות הגדולות נערכות למלחמה זו, ורובן מציעות משלוחים בחינם ללא סכום מינימלי. לאחרונה הודיעה טרגט כי תאפשר משלוחים בחינם עד ה-22 בדצמבר, ואמזון הסירה את סכום המינימום כדי להתחרות בה. ולמרות זאת, הציפייה היא שאמזון תגרוף יותר ממחצית מכלל הרכישות המקוונות שעתידות להתבצע בין "בלאק פריידי" ל"סייבר מאנדיי".

YOU MIGHT ALSO LIKE