רוחאני: הסנקציות האמריקאיות חסרות השפעה
נשיא איראן התייחס למהלכים האמריקאים האחרונים שנועדו לפגוע בכלכלת ארצו: זו לוחמה פסיכולוגית. הם לעולם לא יצליחו להוריד את ייצוא הנפט האיראני לאפס

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס היום לסבב הסנקציות השני שהטילה ארה"ב על ארצו, שנכנסו לתוקפן ב-5 בנובמבר ומתמקדות בעיקר בנפט - מוצר הייצוא העיקרי של הרפובליקה האסלאמית. רוחאני אמר לטלוויזיה באיראן כי "האמריקאים לעולם לא יוכלו להוריד לאפס ייצוא הנפט מאיראן". הנשיא האיראני הוסיף כי לסנקציות החדשות אין השפעה של ממש על כלכלת איראן וכינה אותן "לוחמה פסיכולוגית".

כזכור, הסבב השני של הסנקציות הגיע בעקבות ביטול הסכם הגרעין שנחתם בווינה ב-2015 בין איראן לבין ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה על ידי הנשיא דונלד טראמפ. כאמור, הסנקציות הפעם יתמקדו בבטן הרכה של האיראנים - הנפט. למרות זאת, 8 מדינות הוחרגו מהסנקציות - סין, יפן, קוריאה הדרומית, הודו, טורקיה, איטליה, יוון וטאיוואן, התלויות בנפט האיראני.

עם זאת, ממשל טראמפ הבהיר כי 28 מדינות האיחוד האירופי יצטרכו להפסיק לחלוטין את המסחר עם איראן, אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. כ־700 חברות, אישים וארגונים איראניים לא יוכלו לסחור עם מדינות המערב, מה שצפוי לגרום לכלכלת איראן, שבלאו הכי מצויה בשפל, לספוג מכה נוספת, אולי קטלנית.

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר עם כניסת הסנקציות לתוקפן כי "אלו הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". לדבריו, "הסנקציות מונעות מנותנת החסות הגדולה ביותר בעולם לטרוריסטים את היכולת לעשות דברים. הפחתנו את יצוא הנפט האיראני במיליון חביות ליום, וזה עוד יירד".

YOU MIGHT ALSO LIKE