יבואניות הנפט הגדולות תוחרגנה מהסנקציות על איראן
הודו, דרום קוריאה ואולי גם יפן יורשו להמשיך לרכוש נפט ממדינת המפרץ למרות התחדשות הסנקציות ב-4 בנובמבר. בתוך כך, מחיר הנפט יורד לפחות מ-75 דולר לחבית

ארצות הברית תאפשר להודו ודרום קוריאה להמשיך לקנות נפט מאיראן למרות חידוש הסנקציות על המדינה בשבוע הבא. על פי האקונומיק טיימס, עיתון היוצא באנגלית בהודו, הודו תורשה לקנות מיליון ורבע טונות של נפט איראני מדי חודש עד מרץ אך תצמצם את היבוא שלה בשליש.


יבואנית הנפט האיראני השניה בגודלה תוכל להמשיך לקנות מהמדינה המוחרמת (צילום: סוכנות הידיעות האיראנית)


בחודש מאי האחרון הודיע ממשל טראמפ כי מדינות המייבאות מאיראן יידרשו להפסיק זאת בתוך 180 יום, עם הודעת דונלד טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות. על המדינות המייבאות לסיים לחלוטין את קשרי המסחר עם איראן עד 4 בנובמבר, אולם כמה מדינות יזכו לפטור מהחרם. הודו נמצאת במקום השני בעולם בהיקף רכישתה של נפט איראני ובמהלך 2017-2018 היא רכשה 22 מיליון טונות. המדינה סובלת מירידה בערך המטבע המקומי ובשל האינפלציה הגואה נדרשת לשלם מחיר כמעט כפול עבור חבית נפט גולמי.

על פי דיווח בבלומברג, גם דרום קוריאה תזכה לפטור מהחרם על איראן ותאניו צפויים להתפרסם בימים הקרובים. יפן ביקשה גם היא היתר להמשיך לסחור עם המדינה אך טרם נענתה. ההערכות הן כי עד כה הסנקציות על איראן צמצמו את יצוא הנפט שלה בכשליש והורידו אותו ל-1.7 עד 1.9 מיליון חביות ביום בסוף ספטמבר.

בתוך כך, מחירי הנפט יורדים וצפויים להמשיך לרדת כשההיצע גדל והיקף הביקוש לא גדל בהתאם. רוסיה מספקת את כמויות הנפט הגדולות ביותר שסיפקה מאז נפילת הגוש הקומוניסטי, ארצות הברית מייצרת 11 מיליון חביות נפט מדי יום ובדיקה של רויטרס העלתה שמדינות אופ"ק קיזזו ואף מעבר לכך את הירידה בכמות הנפט שמייצאת איראן. בשל כך, היום בבוקר במהלך המסחר בבורסה בלונדון ירד מחיר הנפט הגולמי ב-52 סנט והוא עומד על כ-74.5 דולר לחבית.

YOU MIGHT ALSO LIKE