20 מדינות וערים לטראמפ: בטל את הקפאת תקנות זיהום האוויר
קליפורניה, ניו יורק ואילינוי הן בין הפונות הקוראות לממשל טראמפ לא לפגוע בתקנות שצמצמו עד כה את פליטת המזהמים לאטמוספירה ותרמו למאבק בשינויי האקלים. המדינות מאיימות לתבוע אם הביטול יאושר בטענה שהוא פזיז ולא חוקי. חומרת כמה מהסערות שפקדו את ארצות הברית בחודשים האחרונים מיוחסת לשינויי האקלים בעקבות ההתחממות הגלובלית

קבוצה של 20 מדינות וערים גדולות בארצות הברית פנתה היום (שישי) לדונלד טראמפ בבקשה שימשוך את הצעתו להקפיא את תקנות יעילות השימוש בדלק החל מ-2020. כמו כן מבקשת המדינות לאפשר לקליפורניה – המדינה בעלת האוכלוסיה הגדולה ביותר בארצות הברית והכלכלה החזקה ביותר בה, בפער ניכר – לקבוע עבור עצמה את כללי זיהום האוויר בה.


מפעל טסלה בפרמונט, קליפורניה. המדינה מבקשת לשמור לעצמה את הזכות להמשיך לתמרץ יצרני מכוניות חשמליות (צילום מסך מתוך יוטיוב)

הקבוצה כוללת בין היתר את קליפורניה עצמה, ניו יורק, אילינוי, מסצ'וסטס ופנסילבניה, כולן דמוקרטיות או נוטות לפרוגרסיביות. במסמך בן 143 עמודים שנשלח לטראמפ כינו הפונות את ההצעה "לא חוקית" ו "פזיזה" ואיימו לתבוע את הממשל אם הרגולטורים יחליטו לקדם את ההצעה. לפנייה הצטרפו כישויות נפרדות גם הערים לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו ומחוז קולומביה (וושינגטון הבירה).

במכתבן טוענות הפונות כי ההצעה תגרום ל "נסיגה משמעותית במלחמה נגד שינוי האקלים", בעקבות הקשר בין זיהום אוויר בכלל ופליטות מזהמים מדלק בפרט ובין ההתחממות הגלובלית שגורמת להקצנה באירועי מזג האוויר. כך לדוגמה, מעריכים כי סופות ההוריקן האחרונות שהכו בארצות הברית, בראשן הארווי בטקסס, פלורנס בקרוליינה ומייקל בפלורידה, היו חמורות במיוחד בשל שינויי האקלים. זו חוליה נוספת בשרשרת המחלוקות בין ממשל טראמפ והמדינות הדמוקרטיות שקליפורניה בראשן שהגיעו לכדי הליכים משפטיים. רק לאחרונה הגישו הממשל הפדרלי וקליפורניה תביעה ותביעה נגדית על רקע המחלוקת בנושא ניטרליות הרשת.


הסופה מייקל הולמת בחופי פלורידה. מעריכים כי החמרת ההורקינים קשורה לשינויי האקלים (צילום: GettyImages)

במקביל לפניית המדינות והערים, פנתה בנושא קבוצה נוספת שמייצגת את יצרניות הרכב הגדולות, בהן ג'נרל מוטורס, טויוטה ופולקסווגן. היצרניות דוחקות בממשל הפדרלי "לקבוע סטנדרטים עתידיים בני השגה שימשיכו לקדם מטרות אנרגיה וסביבה, תוך התחשבות בצרכי השוק". יצרניות הרכב לא תומכות בהקפאת דרישות פליטת המזהמים שמציע טראמפ ומציעות יעדי פליטה אפשריים. מחברת הונדה נמסר כי היא "מאמינה שסטנדרטים חזקים – שיפור של כחמישה אחוזים בשנה – בשילוב תמריצים לעידוד מעבר לרכבים חשמליים, יכולים להוות פתרון הוגן".

תקנות פליטת המזהמים שטראמפ מבקש להקפיא הושגו ב-2007 בשיתוף פעולה נדיר בין שתי המפלגות ויצרני הרכב. בזכות התקנות נמנעה פלטתם של לא פחות מרבע מיליארד טון מזהמים שמקורם בדלק פחמני, מה שסייע במעט להאט את השפעות ההתחממות הגלובלית. בנוסף, ייעול השימוש בדלק צמצם את צריכה הדלק הפרטית ולכן היה בעל תועלת צרכנית, כמו גם בעל תרומה לבטחון הלאומי – הפחתת צריכה הנפט הלאומית תרמה לשיפור העצמאות האנרגטית של ארצות הברית.


צריכת הנפט המקומית תגדל תחת ממשל טראמפ? (צילום: Getty Images)


ההצעה הנוכחית של טראמפ מבקשת להקפיא תקנות אלה בין השנים 2020-2026 ולהגדיל את צריכת הנפט המקומית בחצי מיליון חביות מדי יום (!) – צריכה שתיטיב עם מספר מועט של חברות אנרגיה שמזוהות, לרוב, עם עמדות ופוליטיקאים רפובליקניים. הקפאת התקנות תהפוך את השימוש בדלק ליעיל פחות ומזהם הרבה יותר, אולם כמו סוגיות רבות אחרות, המאבק הנוכחי אינו רק על הסוגיה כשלעצמה כי אם על הריבונות והסמכות. קליפורניה מבקשת להחריג עצמה מהקפאת התקנות החדשות ולהמשיך לאכוף את התקנות של עצמה, כולל התמריצים ליצרני מכוניות חשמליות.

ההצדקה של ממשל טראמפ להצעה החדשה היא בטיחות בדרכים. לטענתם, המהלך החדש יציל את חייהם של יותר מ-12 אלף נהגים ונוסעים מדי שנה, שכן היא תוזיל את מחיר המכוניות החדשות ובכך תעודד רכישה של רכבים חדשים ובטוחים יותר. בנוסף, בגלל הייקור הצפוי של מחיר הדלק, הצפי הוא כי אנשים ינהגו פחות ובכך יקטן הסיכון שלהם להפגע בתאונות.

YOU MIGHT ALSO LIKE