טורקיה הרשמית: מבררים מה קורה לעיתונאי ג'מאל חשוגי. שלא לציטוט: הסעודים רצחו אותו
העיתונאי ג'מאל חשוגי, שהתפרסם בזכות ראיונות שערך עם הארכי-טרוריסט אוסמה בן לאדן, ולאחרונה נודע בביקורת שמתח על מהלכיו של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, נכנס בשבוע שעבר לקונסוליה הסעודית כדי להשיג מסמכים לחתונתו - ומאז נעלמו עקבותיו. ארדואן: אני רודף אחרי האמת בפרשה. שלא לציטוט אמרו גורמים טורקים לחבריו של חשוגי להתכונן להלוויה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הצהיר היום (ראשון) כי הוא "רודף" אישית אחר האמת בחקירת גורלו של עיתונאי סעודי מוביל אשר נעלם לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול בשבוע שעבר. "אני עוקב אחרי העניין כנשיא הרפובליקה הטורקית", אמר. "כמובן שנחלוק בתוצאות עם העולם", הוסיף. "כל הצילומים של הכניסות והיציאות לקונסוליה נמצאים תחת חקירה".


מיהם 15 הסעודים שהגיעו לקונסוליה במקביל לביקורו שם? ג'מאל חשוגי (צילום: BBC)


ג'מאל חשוגי, כותב בוושינגטון פוסט ומבקר תקיף של מנהיגות נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, נכנס לקונסוליה ביום שלישי כדי להשיג מסמכים לצורך נישואיו שהיו אמורים להיערך בקרוב, בעוד ארוסתו הטורקייה ממתינה לו מחוץ לבניין. אולם לדבריה, הוא מעולם לא יצא משם.

אתמול מסרו מקורות רשמיים בטורקיה, שלא צוטטו בשמם, מסרו לוושינגטון פוסט ולסוכנות הידיעות רויטרס כי חשוגי נהרג בתוך הקונסוליה. אותם מקורות לא סיפקו פרטים או ראיות לדבריהם, וכלי התקשורת השונים טרם הצליחו לאמת את הדיווח באופן עצמאי.

המשטרה הטורקית מסרה בהודעה אתמול כי 15 אזרחים סעודים, ביניהם מספר בעלי תפקיד רשמי, הגיעו לאיסטנבול בשני מטוסים וביקרו בקונסוליה בשעה שחשוגי היה בתוכה. "ההגעה לנמל התעופה, העזיבה, שניהם נחקרים כעת", אמר ארדואן, במה שנראה כהתייחסות ל-15 הסעודים הללו. הנשיא הטורקי לא התייחס ישירות לדיווחים לפיהם חשוגי נהרג, אולם אמר כי "ג'מאל הוא עיתונאי שאני מכיר זמן רב, חבר. לכן הציפיות שלי מבוססות על כוונה טובה".


"הציפיות שלי מבוססות כרגע על כוונה טובה". ארדואן (צילום: CNN)


טוראן קיסלאקי, חברו של חשוגי שהוא גם ראש התאחדות התקשורת הערבית-טורקית, אמר ל-CNN כי גורמים טורקיים רשמיים התקשרו אליו "והביעו את תנחומיהם ואמרו לנו להתכונן להלוויה". קיסאלקי אמר כי היום היה אמור להיפגש עם חשוגי, וכי העיתונאי היה אמור לקבל את מסמכיו ולהינשא לבחירת לבו ביום ראשון הבא. קיסאלקי הוסיף כי חבריו של חשוגי מתכוונים לקיים הלוויה בהיעדרו בימים הקרובים.

ערב הסעודית מכחישה בתוקף כל מעורבות בהיעלמו של חשוגי. הממלכה כינתה את הטענות בנושא "כוזבות" והיא טוענת כי חשוגי עזב את הקונסוליה זמן קצר לאחר שהגיע אליה. אולם הסעודים לא צירפו לטענתם זו כל צילומים או ראיות אחרות.

לדברי קיסלאקי, משטרת טורקיה עברה על צילומי האבטחה מכל האזור והגיעה למסקנה כי אין כל סימן לעזיבתו של חשוגי את הקונסוליה. אתמול העניקה הקונסוליה סיור לעיתונאים ברחבי הבניין בן שש הקומות, בניסיון להוכיח שחשוגי אינו במקום. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי נציג הקונסוליה העניק לעיתונאי הסוכנות סיור בכל חדר בכל קומה, ואפילו פתח בפניהם ארונות ומגירות תיוק.

עם כל הכבוד לשקיפות הזו, כמובן, ברור לכל כי אם אכן הרגו הסעודים את חשוגי, לא היו מתקשים להוציא את גופתו מן הבניין ברכב דיפלומטי. היעלמותו של חשוגי מגיעה בזמן של גל מעצרים נגד מבקרי המשטר בערב הסעודית, המתבצע ככל הנראה בהוראתו של נסיך הכתר. בין העצורים אנשי דת, עיתונאים, אקדמאים ופעילים, שחלקם נעצרו מחוץ לגבולות ערב הסעודית.


מבקריו נעלמים לאחרונה, חלקם גם מחוץ לגבולות הממלכה. נסיך הכתר "הרפורמטור", מוחמד בן סלמן (צילום: אינדפנדנט)


ביום חמישי האחרון צייץ חבר בית הנבחרים ג'רי קונולי, דמוקרטי מווירג'יניה שחשוגי מתגורר בנפתו, את דאגתו העמוקה לגורל העיתונאי וקרא לממשלות ערב הסעודית וטורקיה "להבטיח את ביטחונו וחירותו" והוסיף כי משרדו "עוקב מקרוב אחר העניין".

חשוגי התפרסם בחלקו של דבר בזכות ראיונות שערך עם רב-הטרוריסטים אוסמה בן לאדן, היה מקורב לחצר המלוכה במולדתו בטרם עזב את ערב הסעודית ב-2017 ועבר להתגורר בפאתי וושינגטון הבירה. הוא החל לפרסם טורי דעה בוושינגטון פוסט בהם הובעה ביקורת כלפי מדיניות נסיך הכתר, ובכלל זה צעדי ריכוז הכוח בהם נוקט בן סלמן. במהדורת יום שישי של העיתון פירסם הפוסט חלל ריק במקום בו היה אמור טורו של חשוגי להופיע.

חשוגי סיפר כי ממשלת ערב הסעודית ציוותה עליו לחדול מלהשתמש בטוויטר לאחר שצייץ אזהרה כנגד התלהבות ההנהגה הנוכחית של הממלכה מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אז הנשיא הנבחר. "אז שתקתי במשך שישה חודשים, והרהרתי במצבה של ארצי ובברירה הקשה שלפניי. כאב לי לפני כמה שנים כשמספר חברים שלי נעצרו. לא אמרתי דבר. לא רציתי לאבד את פרנסתי או את חירותי. דאגתי למשפחתי".

את הדברים כתב חשוגי בטור בוושינגטון פוסט תחת הכותרת "ערב הסעודית לא תמיד היתה כה דכאנית, עכשיו זה בלתי נסבל". את המאמר חתם חשוגי במלים "כעת בחרתי אחרת. עזבתי את ביתי, את משפחתי ואת העבודה שלי. אני מרים את קולי. כל מעשה אחר היה בגידה באלה הנמקים בכלא".

YOU MIGHT ALSO LIKE