צייץ ונפגע: מאסק נחקר בידי ה-SEC בחשד לניפוח מלאכותי של מחיר המניה
זוכרים את הלילה המוזר ההוא, כשמאסק צייץ שיש לו מימון לקנות את מניות טסלה מידי הציבור במחיר מדהים? והמניה זינקה? ואז התברר שאין בדיוק מימון עדיין? ובכן, המועצה לניירות ערך לא מצאה את זה משעשע אפילו קצת, והיא תולה את המחיר הדמיוני בו נקב מאסק בכוונה לנפח את המחיר, בבדיחת סמים ובניסיון להרשים את החברה הרוקרית

לא עושה טוב השימוש בטוויטר ליו"ר ומייסד טסלה (ועוד חברות) אלון מאסק. לאחר שהסתבך בתביעת דיבה כשכינה ברשת החברתית את אחד המעורבים בחילוץ הילדים מן המערה בתאילנד "פדופיל" ללא בדל הוכחה (מעבר למגוריו של האיש בתאילנד), הממציא והיזם אכן הצליח, כפי שחזו רבים כבר כשהדבר אירע, לסדר לעצמו, באמצעות ציוץ בודד ואומלל, חקירה על עבירה חמורה על כללי המועצה לניירות ערך (SEC).


אילון מאסק נגד ה-SEC (צילום: AP / וויקיקומנס)



המועצה לניירות ערך ובורסה (Securuties and Exchange Commission) הגישה היום (חמישי) תביעה נגד יו"ר ומנכ"ל טסלה בשל "הצהרות כוזבות ומוליכות שולל" למשקיעים. בין העונשים שמבקשת המועצה רבת העוצמה משופט פדרלי להטיל על מאסק היא איסור לכהן כבעל תפקיד או כחבר דירקטוריון בחברה נסחרת ציבורית.

הרקע לתלונה הוא ציוץ של מאסק מן השבעה באוגוסט השנה, בו דן בכוונתו להפריט את טסלה - דהיינו לרכוש את מניותיה חזרה מן הציבור ולהוציאה מבורסות העולם. "שוקל לקחת את טסלה פרטית ב-$420 (הכוונה למחיר המניה)", צייץ מאסק. "המימון הובטח".

שתי המלים האחרונות הן שגרמו לסיבוך, שכן מאסק לא באמת הבטיח שום מימון שיאפשר לו לרכוש את מניית טסלה, שבאותו רגע נסחרה סביב 308 דולר למניה, במחיר של שליש יותר. "למעשה וכעובדה, מאסק כלל לא דן, לא כל שכן וידא, תנאי מפתח לעסקה שכזו, כולל המחיר, עם כל מקור מימון פוטנציאלי באשר הוא", נטען בכתב התביעה של ה-SEC.


המימון, איך לומר בעדינות? מעולם לא היה קרוב ל"מובטח" (צילום: טסלה)


ציוץ זה, וציוצים עוקבים של מאסק במהלך שלוש השעות הבאות, גרמו "בלבול ושיבוש נרחבים בשוק המניה של טסלה", כמו גם נזק למשקיעים, לדברי ה-SEC. ביום בו צייץ מאסק את הדברים זינקה מניית טסלה בקרוב ל-9%. אולם מאז צנחה במידה ניכרת והיום לאחר ההודעה בדבר החקירה נגד מאסק (שהגיעה ממש עם תום יום המסחר) נרשמה צניחה של 12% במחיר המנייה, שנסחרת כעת במחיר של כ-269 דולר למניה, לעומת כ-307 דולר עם סגירת המסחר בוול סטריט.

"צעד לא צודק זה מצד ה-SEC מותיר אותי עצוב ומאוכזב עמוקות", אמר מאסק בהודעה. "כל פעולה שביצעתי היתה לטובת האמת, השקיפות והמשקיעים. היושרה היא הערך החשוב בחיי והעובדות יוכיחו שמעולם לא העמדתי אותה בספק בכל דרך שהיא". סטפאני אבייקיאן, מנהלת-עמיתה של מחלקת האכיפה של ה-SEC, אמרה במסיבת עיתונאים היום כי הסוכנות מחויבת להטיל את אחריותם של מעשים על מבצעיהם למרות "מעמדם כידוענים או כחדשנים טכנולוגיים".

כתב התביעה מטיח מה שאפשר לראות כעלבון כפול במאסק, כשהוא טוען שמאסק "עיגל" את מחיר הקנייה של המניה לצורך הוצאתה מן השוק הציבורי ל-420 דולר למניה "משום שרק לאחרונה למד על חשיבות המספר 420 בתרבות המריחואנה" ומשום שהוא חשב שחברתו דאז, המוזיקאית גריימס, תמצא את הדבר משעשע. בנימה רצינית יותר טוענת ה-SEC כי מאסק "לא התייעץ עם חברי דירקטוריון, עובדים, או יועצים חיצוניים בטרם שלח את הציוצים.


חפש את האישה...או אולי את המיליארדר שעוד לא בטוח שהוא הרשים אותה. המוזיקאית גריימס (צילום: ניקולס מאגיו, איבנינג סטנדרד)


מאסק נטש את התוכנית לרכוש לידיים פרטיות את טסלה פחות משלושה שבועות לאחר אותו ציוץ נמהר. מאוחר יותר הסביר כי הציוץ על כך ש"המימון הובטח" התבסס על שיחותיו עם קרן ההון הריבונית של ערב הסעודית, אשר לדבריו דחקה בו להוציא את טסלה מן השוק הציבורי והציעה להגדיל את השקעתה בחברה.

גם משקיעים בטסלה הגישו תלונות לפיהן מאסק צייץ את הדברים במטרה לתמרן את מחיר המניה. בנוסף, החברה הודיעה בשבוע שעבר כי גם משרד המשפטים חוקר אותה. החברה הודיעה אז כי קיבלה בקשה לנדב מסמכים וכי היא משתפת פעולה. טסלה הודיעה כי לא הוצאו נגדה צווים למסירת מסמכים או עדויות.

כאמור בפתח הדברים, זהו רק המקרה האחרון בשרשרת ארוכה בו ציוצים פזיזים בטוויטר סיבכו את מאסק, שנוהג לצייץ באישון ליל, לעתים על פי הדיווח תחת השפעת סמים, וכן לנפנף את שאלותיהם והשגותיהם של מנתחים בשיחות רווחים. את סיפור המחלץ מן המערה בתאילנד הזכרנו, ובאמת שתקצר היריעה לפרט את כל הפעמים בהן לא מצא המיליארדר עיסוק מועיל יותר מלהתכתש עם עיתונאים ומשקיעים שלא נהגו בו בהגינות, לתחושתו, ואף נדר להקים אתר בשם "פראבדה" שיבקר את התקשורת.

YOU MIGHT ALSO LIKE