המירוץ לבית המשפט העליון: האמריקאים חצויים בשאלת מועמדותו של ברט קוואנו
יומיים לפני הצבעה מתוכננת בועדת המשפט של הסנאט ואחרי ארבעה ימי שימועים, הדרך של השופט השנוי במחלוקת עדיין לא סלולה. קוואנו ידוע כשופט שמרן המתנגד להפלות, סוגיות באיכות הסביבה ורפורמת הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה

ועדת המשפט של הסנאט עשויה לדון ביום חמישי הקרוב במועמדותו של השופט השנוי במחלוקת ברט קוואנו לבית המשפט העליון. עם זאת, ככל הנראה חברי הועדה הדמוקרטים ידחו את ההצבעה לשבוע הבא, כפי שתקנותיה מאפשרות להם לעשות, כדי להרוויח זמן לטובת גיוס קולות מתנגדים. קוואנו מכהן כיום כשופט בבית המשפט הפדרלי לערעורים של מחוז קולומביה (וושינגטון די.סי) והוצג ביולי האחרון כמועמדו של דונלד טראמפ להחליף את השופט הפורש אנתוני קנדי. בימים האחרונים נערכו בפני הועדה השימועים בשאלת מועמדותו כשמספר שיא של מפגינים נעצרו במהלכם.


ברט קוואנו במהלך השימוע בסנאט. צילום: GettyImages


מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל מקנטאקי, העריך בשיחה עם MSNBC כי הוא מצפה שעד תחילת נובמבר מועמדותו של קוואנו תאושר, כשההצבעה בסנאט מתוכננת ל-24 בספטמבר. לרפובליקנים רוב קל בסנאט וקוואנו זקוק לרוב רגיל כדי לזכות בכס הנחשק.

המועמדות של קוואנו עשויה להתקל באופוזיציה מבית, כשגם בקרב רפובליקנים אין הסכמה אחידה על התאמתו לתפקיד. הסנאטוריות ליסה מוקובסקי וסוזן קולינס, שתיהן רפובליקניות (מאלסקה וממיין, בהתאמה) צפויות להצביע נגד המועמדות בשל הסבירות הגבוהה שקוואנו יסייע להפיכת פסיקת העליון בתיק רו נגד וויד, שהפכה את ההפלות לחוקיות. קוואנו ידוע כמתנגד הפלות וכהונתו תאפשר ליצור רוב שמרני בבית המשפט שיוכל ליישם את מדיניות ההתנגדות להפלות שמאפיינת את ממשל טראמפ.

לצד הלחץ הרפובליקני מבית, סנאטורים דמוקרטים ניצבים גם הם בפני לחץ מהמצביעים. סנאטורים דמוקרטים ממדינות שהצביעו עבור טראמפ בחירות 2016, ושמועמדים לבחירה מחדש בבחירות האמצע הקרבות, מצויים תחת לחץ לאשר את מועמדותו של קוואנו כדי להרוויח מחדש את כסאם שלהם. הסנאטור מייקל בנט מקולורדו, שאמנם הצביעה להילרי קלינטון בבחירות האחרונות אך מחזיקה מסורת ארוכה של הצבעה רפובליקנית, הודיע היום (שלישי) כי יצביע נגד המועמדות של קוואנו.


הסנאטור מייקל בנט מקולורדו. צילום: AP


"אחרי שבחנתי את כתביו, דעותיו ועדותו, הגעתי למסקנה שהשופט קוואנו ייצור רוב חדש בבית המשפט העליון שיאיים על זכויות נשים על גופן, יבטל פסיקות מהותיות בנושאי איכות הסביבה ויתעדף תאגידים גדולים על פני עובדים", אמר בנט בהצהרה שפרסם ובה הודיע כי יתנגד למועמדות. "בנוסף, עמדתו לפיה נשיאם מכהנים עשויים להיות חסינים מחקירות פליליות וזימונים משפטיים מטרידה במיוחד בתזמון הנוכחי".

בתוך כך, סקר שערכה רשת CNN בנושא מועמדות קוואנו העלה כי הדעות בציבור חלוקות. הסקר שתוצאותיו פורסמו היום הראה כי 38% מהמשיבים סבורים שעל הסנאט לאשר את כניסתו לבית המשפט העליון ו-39% מהמצביעים סבורים שלא. המספרים לא השתנו משמעותית מסקר קודם שערכה הרשת בתחילת אוגוסט, כלומר שלשימועי המועמדות לא הייתה השפעה דרמטית על עמדת הציבור. הסקר נערך בקרב מדגם של כ-1000 מבוגרים.

YOU MIGHT ALSO LIKE