זה יהיה קשה, אבל כך יוכלו הדמוקרטים לצבוע את הסנאט בכחול
למרות שיש להם 10 סנאטורים מכהנים המתמודדים במדינות בהן הנשיא ניצח ב-2016, חוסר הפופולריות של הנשיא מזמן לדמוקרטים אפשרות - לא מאד סבירה, אבל קיימת - לצבוע את הבית העליון של הקונגרס בכחול. המפתחות: טנסי, אריזונה, נבאדה - וגם טקסס

58 יום לבחירות אמצע הכהונה, לדמוקרטים עדיין יש נתיב צר מאד להשיג רוב בסנאט, למרות שהמפה במחזור הבחירות הזה אינה לטובתם, והיא כוללת 10 דמוקרטים המתמודדים לבחירה מחדש במדינות בהן זכה הנשיא דונלד טראמפ, חמש מאלה בהפרש דו-ספרתי.


הוורוד באמצע למעלה (צ. דקוטה) - מדאיג את הדמוקרטים. אותו צבע בתחתית המפה (טקסס) מדאיג את הרפובליקנים (אילוסטרציה: CNN)


הנשיא ניצח באינדיאנה ובמיזורי בהפרש 19 אחוזים כל אחת, אולם שני סקרים שפורסמו השבוע על ידי רשת NBC ומכון הסקרים מאריסט מראים כי הסנאטורים הדמוקרטים ג'ו דונלי וקלייר מק'קאסקיל מנהלים קמפיינים תחרותיים ביותר. דונלי מוביל על יריבו הרפובליקני מייק בראון 49%-43% באינדיאנה, בעוד מק'קאסקיל ויריבה הרפובליקני ג'וש האולי נעולים במרוץ צמוד עם 47% כל אחד.

הרפובליקנים לוטשים עיניהם גם למושב הדמוקרטי של ביל נלסון בפלורידה, שם על פי הסקרים נמצא המכהן בתיקו עם המושל היוצא של מדינת אור השמש ריק סקוט. לכל אחד מן המתמודדים 49% תמיכה, לאחר שכבר הוצאה במירוץ 37 מיליון דולר על מודעות טלוויזיה.

"החומה הכחולה" של מדינות המערב התיכון, שטראמפ הצליח להפיל ב-2016, נראית יציבה יחסית עבור הדמוקרטים ב-2018. הסנאטורים בוב קייסי מפנסילבניה, שרוד בראון מאוהיו, דבי סטייבנאו ממישיגן ותמי בולדווין מוויסקונסין מובילים כולם במירוציהם לבחירה מחדש. מבין הארבעה, רק בולדווין נראית כמי שניצבת בסכנה של ממש מול סנאטורית המדינה השמרנית ליאה ווקמיר.


הלבנה הרופפת היחידה ב"חומה הכחולה". תמי בולדווין, דמוקרטית מוויסקונסין (צילום: CNN)


אין ספק שהמדינות האדומות בהן נאחזים מועמדים מכהנים דמוקרטים בשיניים עשויים להצביע בהתאם לתדמיתן, ולהשאיר את הסנאט מחוץ לידי הדמוקרטים, ואף להגביר את השליטה האדומה. אולם אם אכן יסחוף גל כחול את אמריקה, הוא עשוי להרים דמוקרטים גם במקומות בהם היו מפסידים בתנאים רגילים. אם יהפכו הדמוקרטים שלושה מושבים אדומים לכחולים - וזה לא דבר של מה-בכך - יוכלו להרשות לעצמם אפילו להפסיד אחד שהם מחזיקים בו כיום ועדיין לזכות בשליטה בבית העליון.

הדמוקרטים נמצאים בהתקפה במדינות בהן לא הצליחו להביא לבחירתו של סנאטור זה שנים רבות - טנסי, אריזונה וטקסס. בטנסי מוביל המושל לשעבר פיל ברדסן בשתי נקודות על השמרנית הנלהבת מרשה בלקבורן. באריזונה נשמו הרפובליקנים לרווחה כשחברת בית הנבחרים מרת'ה מקסאלי גברה בפריימריז על קלי וורד וג'ו ארפאיו הקיצונים, אולם לשם כך היא נאלצה לנוע ימינה בעמדותיה המוצהרות, והדבר עלול לספק תחמושת למועמדת הכחולה קירסטן סינמה, שניצחה בפריימריז שלה ללא קושי מיוחד וללא צורך להשמיע עמדות "קיצוניות" שיפגעו בה בבחירות הכלליות.

בטקסס, שלא שלחה מועמד דמוקרטי לסנאט מאז 1988, נמצא המועמד הדמוקרטי בטו או'רורק בטווח טעות הדגימה מן המכהן טד קרוז, והמועמד הדמוקרטי מוביל במידה ניכרת בכמות המזומנים שהוא מצליח לגייס ושנותרה לו. הנשיא טראמפ יגיע למדינת הכוכב הבודד בחודש הבא, כדי לנסות להגן על המושב של קרוז - שייאלץ לבלוע את גאוותו ולקבל סיוע מן האיש שקרא לאשתו מכוערת ומשוגעת, והאשים את אביו במעורבות ברצח הנשיא קנדי.


ניסו לרדת עליו כ"כוכב רוק" - והוא לקח את זה בשמחה. בטו או'רורק (צילום: לונדון טיימס)


המירוץ הזה צמוד מכפי שהוא צריך להיות משום שקרוז הוא אדם מאד לא אהוד אישית, והקמפיין שלו עושה שגיאה אחר שגיאה - מניסיון להגחיך את או'רורק בפרסום תמונה מימיו בלהקת רוק, שרק הוציאה את המתמודד הדמוקרטי מגניב, ועד לפרסום וידאו של קרוז משחק.... ובכן, משהו שדומה לכדורסל - סרטון שבוודאי לא שיפר את תדמיתו של המועמד. המירוץ עבר מ"סביר לרפובליקנים" ל"נוטה לרפובליקנים" בלבד.

בנוסף, הדמוקרטים מקווים להחליף את הצבע במושב של דין הלר הרפובליקני בנבאדה - מירוץ שרשת CNN העבירה מ"נוטה לרפובליקנים" ל"באוויר". הילארי קלינטון ניצחה בנבאדה בהפרש של שתי נקודות. עם זאת, ישנם גם מירוצים בהם הרפובליקנים מקווים להפוך מושב כחול לאדום. יש את המושב של טסטר במונטנה (שעבר מ"סביר לדמוקרטים" ל"נוטה לדמוקרטים"), של היידי הייטקמפ בצפון דקוטה (שעבר מ"באוויר" ל"נוטה לרפובליקנים") ואפילו בניו ג'רזי, שלא שלחה רפובליקני לסנאט זה קרוב לחמישים שנה. המירוץ עדיין מוגדר "סביר לדמוקרטים", אולם זו ירידה מ"דמוקרטי מוצק", והמועמד המכהן בוב מננדז סוחב אחריו עננה של שחיתות. כרגע מננדז מוביל בשש נקודות, במדינה שהילארי לקחה ב-14 נקודות ואובמה ארבע שנים קודם ב-17.

YOU MIGHT ALSO LIKE