נאצי מסוכן שעלול להפוך ל"יורה פעיל" או סכיזופרן שצריך טיפול? הסיפור של סטוארט רייט
לפני שנה שבר סטוארט רייט חלון של בית כנסת והדביק צלב קרס על דלתו. הוא חמק ממאסר, אך נידון לעבודות שירות בכנסייה שחורה. כשהופיע שם יום אחד עם "88" על המצח - קוד של ניאו-נאצים ל"הייל היטלר" - איבדו הרשויות סבלנות והחזירו אותו לכלא, שם הוא מקבל טיפול תרופתי אבל לא נפשי

רואה חשבון מאוק ברוק שבאילינוי (פרבר של שיקאגו), אשר הודה אשתקד בשבירת חלון בית כנסת בעיר והדבקת צלב-קרס על דלתותיו הוחזר אחר כבוד לבית הסוהר לאחר שהפר את תנאי השחרור שלו בכך שהופיע לעבודות השירות שנגזרו עליו כשסמל ניאו-נאצי משורבט על מצחו.


ניסה לטעון ש"88" מתייחס לשחקן פוטבול. אף אחד לא קנה את זה. סטוארט רייט (צילום: משטרת שיקאגו)


סטוארט רייט בן ה-33 הודה בפשע שנאה באוגוסט 2017, ואישר שהוא האיש שתועד במצלמות האבטחה כשהוא משחית את בית הכנסת באזור העסקים של שיקאגו, המכונה "הלופ". רייט הצליח אז להימנע מעונש מאסר, אולם הוא צווה לקבל ייעוץ נפשי, לבצע 200 שעות עבודות לתועלת הציבור ולשלם לבית הכנסת פיצויים בסך כ-5,000 דולר.

אולם כעת רייט נמצא שוב בכלא של מחוז קוק, שם הוא מוחזק ללא ערבות במעצר מגן מאז חודש מרץ האחרון. לדברי התביעה, הוא הפר את תנאי השחרור בערבות שלו כשהופיע לעבודות השירות שלו בכנסיית סט. סבינה כשעל מצחו מצוירות הספרות 88.

המספר "88" הוא אחד מסמלי התנועה הניאו-נאצית בארה"ב, משום ש-H היא האות השמינית באלף-בית האנגלית, ושני H הם ראשי התיבות של הביטוי "הייל היטלר". מספר נוסף המשמש את התנועה הגזענית הלבנה בארה"ב הוא 14, על שם "14 המלים" שטבע הגזען הלבן דייויד ליין: "עלינו להבטיח את קיום בני עמנו ועתיד לילדים לבנים" (באנגלית זה יוצא 14 מלים).


בית הכנסת "הלופ" בלב אזור העסקים של שיקאגו (צילום: Open House Chicago)


רייט ניסה לטעון שהמספר על מצחו מהווה מחווה לשחקן הפוטבול האהוב עליו בקבוצה המקומית, שיקאגו ברס. אבל לא זו בלבד שאת המספר הזה לבש באותה עונה שחקן אלמוני לחלוטין בשם דיון סימס, רייט גם התרברב בעמוד הפייסבוק של התיכון בו למד: "מה קורה. ביצעתי את פשע השנאה 88 נגד בית הכנסת היהודי ועכשיו גירשו אותי מעבודות השירות בכנסיית הגטו השחורה בגלל 88 על המצח שלי. הא הא!"

עורך דינו טוען שמרשו אינו "מאמין אמיתי" אלא סכיזופרן - אבחון שאושר על ידי פסיכיאטר שאף רשם לו תרופות. לדברי הפסיכיאטר, רייט עישן מת'אמפטמין וכתוצאה סבל מהזיות-שמע ומחשבות פרנואידיות. מאז שנכלא, רייט אינו מקבל טיפול נפשי, אלא רק טיפול תרופתי. כריסטיאן פיצ'יוליני, גזען-לבן לשעבר ש"חזר בתשובה" ועוסק כיום בהסברה נגד גזענות, מאשים את הרשויות בטיפול שגוי ברייט.


פעם נאצי, היום מחזיר נאצים בתשובה. כריסטיאן פיצ'יוליני (צילום: NPR)


"ניסיוני אומרי לי שכנראה שעדיף לא לשים אנשים - בהתנסות הראשונה שלהם בצמידות לאנשים שהם שונאים - בעמדת נחיתות", אומר פיצ'יוליני. "זה כנראה חיזק את הפחד שלו, את השנאה שלו, את הדעות הקדומות שלו". פיצ'יוליני מספר שרייט השתתף בארבע שיחות בנות שעה כל אחת עמו לפני שהוחזר לכלא. "הוא היה מאד מעורב והשיב לכל השאלות שלי", אמר.

עם זאת, פיצ'יוליני הלך והתמלא חשש שרייט תואם לפרופיל של אדם המסוגל לבצע "ירי פעיל", לאחר שרייט הביע עניין עמוק באקדחים, כלי נשק ורוצחים נודעים לשמצה, ודיווח על כך לקצין המבחן של רייט. למרות זאת, פיצ'יוליני גם מאמין שכתיבת "88" על מצחו של רייט היתה קשורה פחות לאידיאולוגיה מוצקה ויותר לניסיון כללי להטיל פחד. "כל עוד לא יטופל מצבו הנפשי, הסיכוי לנתק אותו מהאידיאולוגיה של השנאה נמוך מאד", אמר.

YOU MIGHT ALSO LIKE