תחת מתקפה: השימוע של פייסבוק וטוויטר בסנאט
מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ומנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג עמדו היום מול טענות קשות של הקונגרס האמריקאי בנוגע לחוסר היכולת של הרשתות החברתיות למנוע ניסיונות זרים להשפיע על הפוליטיקה בארה"ב. בלט בהיעדרו: מייסד גוגל לארי פייג' שסירב להגיע. בלט בנוכחותו: המגיש השמרני אלכס ג'ונס שנחסם ע"י טוויטר ופייסבוק בשל דעותיו הגזעניות והגיע כדי למחות על כך

התפוצצות פרשת המעורבות הרוסית בבחירות 2016 יצרה זעזוע בהרבה מובנים אבל התמקדות רבה הייתה סביב חלקן של הרשתות החברתיות במקרה הספציפי הזה ובאופן רחב יותר בניסיונות זרים להתערב ולהשפיע על מה שקורה בארה"ב. היום הגיעו בכירי פייסבוק וטוויטר לשימוע בסנאט בניסיון להגן על עצמם ולהבטיח לטפל בבעיה.


נשבעו אמונים, אך הוועדה לא התרשמה מדבריהם (צילום: EPA)


רק לפני כמה חודשים התייצב מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג לשימוע בסנאט והיום הייתה זו מנכ"לית התפעול של הרשת החברתית שעמדה מול אנשי הקונגרס ביחד עם מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי כאשר השניים ניסו להתמודד עם הביקורת שהוטחה בהם ע"י אנשי הקונגרס. אל דורסי וסנדברג היה אמור להצטרף גם לארי פייג', מייסד גוגל ומנכ"ל אלפבית, חברת האם של גוגל, שסירב להגיע ועורר כעס גדול בקרב אנשי הסנאט שמצידם סירבו לתחליף שגוגל הציעה לשלוח, קנט ווקר, קצין המשפטים הראשי של החברה.

השימוע נפתח בדבריו של סגן יו"ר הוועדה, הסנאטור הדמוקרט מארק וורנר שהאשים את שלושת החברות בכך שלא עשו מספיק כדי להאט הפצת מידע מוטעה בפלטפורמות שלהן ואיים לנקוט בצעדים נגדן. הבורסה שמעה ומיד הגיבה בירידה של מניות פייסבוק, טוויטר וגוגל שהמשיכו לרדת ככל שהשימוע התקדם כאשר טוויטר ספגה את המכה הגדולה ביותר עם ירידה של 4.5% כאשר מניית Alphabet (גוגל) ירדה ב-1.4% ופייסבוק ב-1.2%. רייאן ניומן, אסטרטג כלכלי מחברת מחקר פיננסית בנבאדה הסביר כי המשקיעים "מודאגים מהאיום שהממשלה יכולה להציב למניות הצומחות".


מנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג במהלך השימוע (צילום: רויטרס)


חברות טכנולוגיה רבות, ביניהם פייסבוק, טוויטר וגוגל עומדות בפני האשמות הרבות הנוגעות לפעילות פוליטית המתרחשת בחצר שלהן אך עד היום זה היה בעיקר דרך אמצעים טכנולוגיים והיום נאלצו דורסי וסנדברג לעמוד במצב מעט מלחיץ יותר ולענות על טענות הממשל האמריקאי פנים מול פנים בסנאט.


יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, ריצ'רד בור (צילום: גטי אימג'ס)


הראשונה לעמוד על הדוכן הייתה שריל סנדברג שלקחה אחריות מסוימת על חלקה של פייסבוק בעניין המעורבות והודתה כי פייסבוק הגיבה לאט מדי לניסיונות הרוסים להתערב בבחירות אך הבטיחה כי ברשת החברתית מודעים לכך ופועלים לשפר את תגובתם לאירועים כאלה. "הסרנו מאות דפים וחשבונות שהיו מעורבים בהתנהגות לא אמינה מתואמת, כלומר הם הטעו אחרים לגבי מי הם באמת ומה הם עושים", אמרה סנדברג בניסיון להציג את הפעולות של פייסבוק נגד התופעה והוסיפה במבט קדימה: "כשגורמים רעים ינסו להשתמש באתר שלנו, אנחנו נחסום אותם".


"מצאנו עצמנו לא מוכנים", ג'ק דורסי בסנאט (צילום: AP)


גם דורסי הודה כי בטוויטר לא הכול עבד כמו שצריך בעניין ההתערבות הרוסית: "אנו גאים בכך שאנו מאפשרים שיח פתוח וחופשי אך אנו לא גאים בכך שיש כאלה שהשתמשו בפתיחות הזו כדי להסית ולפלג אנשים ואת האומה. מצאנו עצמנו לא מוכנים ולא מצוידים להתמודד עם עוצמת הבעיות הללו". מנכ"ל טוויטר הבהיר כי הפיקוח בחברה על איומים כאלה התחזק וכדי להמחיש זאת ציין דוגמה מהחודש שעבר כאשר טוויטר זיהתה חשבונות חשודים הפועלים מאיראן ודיווחה על כך לשלטונות החוק האמריקאים.

ועדת המודיעין בסנאט לא התרשמה מדברי דורסי וסנדברג והביעה ספקנות גדולה בפעולות החברות וביכולתן להתמודד עם הבעיה כפי שתיאר יו"ר הוועדה, הסנאטור ריצ'רד בור: "לצערי מה שתיארתי כפגיעות בטחונית לאומית וסיכון לא מקובל עדיין קיים ולא מטופל כראוי. זה ברור שהבעיה הזו לא הולכת להיעלם בקרוב ואני בכלל לא בטוח שאנחנו נעים בכיוון הנכון שיוביל לפתרונה".


צילום: רויטרס


מי שמשך תשומת לב מחוץ לכותלי הסנאט היה אלכס ג'ונס, המגיש הידוע בדעותיו הגזעניות שנחסם לפני כחודש ע"י פייסבוק וטוויטר לאחר עבירות חוזרות הנוגדות את מדיניות החברות כאשר בין השאר האשים את ממשלת ארה"ב שתיכננה וביצעה את פיגועי ה-9/11 בניו יורק, פנסילבניה ו-וושינגטון די.סי וביזה שוב ושוב אנשים ברשתות החברתיות על רקע של דת, מגדר ועוד. ג'ונס כינס מסיבת עיתונאים מחוץ לסנאט בזמן השימוע בטענה כי הוא מעוניין להגן על שמו הטוב וכי הוא נחסם ע"י הרשתות החברתיות שלא לצדק.


YOU MIGHT ALSO LIKE