"הוא ירד מהפסים, אנחנו בעיר המשוגעים" אמר ראש הסגל ג'ון קלי על הנשיא טראמפ
ספר חדש של העיתונאי בוב וודוורד, שכבר הפיל בעבר נשיא אחד, מכיל כמות עצומה של חשיפות מדהימות, מחרידות ומפחידות על האופן שבו מתנהלת מעצמת העל של העולם מזה קרוב לשנתיים. "יש לו הבנה של ילד בכיתה ה או ו" אומר שר ההגנה. ראש הסגל קורא לו "אידיוט מז**ן" ויועצו הכלכלי גנב לו מכתב משולחן העבודה כדי שלא יחבל בתוכנית מודיעינית חיונית

עוזריו הקרובים ביותר של הנשיא דונלד טראמפ נקטו וככל הנראה ממשיכים לנקוט בצעדים חריגים במיוחד בבית הלבן כדי לעצור את מה שאפילו הם - בעלי דעות הקרובות לשל מעסיקם - רואים כדחפיו המסוכנים ביותר. צעדים אלה מגיעים עד כדי "סחיבה" של מסמכים משולחן העבודה שלו, בכדי שלא יחתום עליהם. כך מדווח בספר חדש מאת העיתונאי בעל השם בוב וודוורד (שיחד עם קארל ברנסטין חשף את פרשת ווטרגייט, וזכה בנוסף לפרשה זו בפרס פוליצר נוסף).


"פחד: טראמפ בבית הלבן". כותרת קצרה ודי הולמת (צילום: צ'יפ סמודווייה, גטי)


ספרו של וודוורד, "פחד: טראמפ בבית הלבן", מספק הצצה חסרת-תקדים אל תוך משכן הנשיאות דרך עיניהם של חברי החוג הפנימי של הנשיא. מן החדר הסגלגל לחדר המצב לאזור המגורים בבית הלבן, וודוורד משתמש בראיונות רקע בעילום שם כדי להראות כיצד כמה מיועציו הבכירים רואים בו סכנה לביטחון הלאומי וכיצד הם ביקשו לעקוף את המפקד העליון של הכוחות המזוינים.

רבים מן הסכסוכים וההתנגשויות היומיומיות המתוארים בספר מתועדים היטב, אולם התמונה העולה מדבריהם של אנשי אמונו של הנשיא, חברי הסגל הבכיר שלו ושרים חושפת שרבים מהם רואים מצב מדאיג הרבה יותר - גרוע בהרבה ממה שפורסם או הובן עד כה. וודוורד מציג תיאור מחריד של בית לבן בלתי מתפקד, ומפרט כיצד עוזרים בכירים - בעבר ובהווה - הלכו והתמלאו תסכול מהנשיא וחרדה נוכח התנהגותו ההפכפכה, בערותו בנושאים שעל הפרק ונטייתו לשקר.


"אתה תגמור בחליפה כתומה"

ראש סגל הבית הלבן מתאר את טראמפ כ"אידיוט" ו"מעורער בנפשו", מדווח וודוורד. שר ההגנה ג'ים מאטיס מתאר את הנשיא כ"בעל הבנה של כיתה ה' או ו'", ואילו עורך דינו האישי לשעבר של טראמפ, ג'ון דאוד, מתאר את הנשיא כ"שקרן מזוין" ואמר ללקוחו שהוא "יגמור בחליפה כתומה" אם יעיד בפני התובע המיוחד רוברט מולר.

"הוא אידיוט, אין טעם לנסות לשכנע אותו בשום דבר. הוא ירד מהפסים. אנחנו בעיר המשוגעים", מצטט המחבר את ראש הסגל קלי בישיבת צוות במשרדו. "אני לא יודע בכלל למה מישהו מאיתנו נמצא פה. זו העבודה הכי גרועה שהיתה לי". הפרטים שלעיל דווחו על ידי רשת CNN, שהשיגה עותק של הספר, אשר צפוי לראות אור ב-11 בספטמבר. סביר להניח כי הגילויים המרעישים על טראמפ מצד המקורבים אליו ביותר ישחקו תפקיד בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר.


"אין טעם לנסות לשכנע אותו בשום דבר". ג'ון קלי, ראש סגל הבית הלבן (צילום: W מגזין)


בספר יש גם פרטים חדשים ומרעישים בנוגע לאובססיה של טראמפ עם החקירה בדבר התערבות הרוסית בבחירות, ומתוארות בו לראשונה שיחות חשאיות שנערכו בין עורכי דינו של הנשיא לבין מולר. בספר מתוארת ישיבה דרמטית באגף המעון בבית הלבן בו נכשל הנשיא כישלון חרוץ בהדמיה של ראיון עם מולר.

הספר נפתח בסצנה דרמטית. היועץ הכלכלי הראשי לשעבר גארי קוהן ראה טיוטת מכתב, מסוכן לדעתו, על שולחן העבודה של הנשיא בבית הלבן. המכתב היה מוציא את ארה"ב מהסכם סחר חיוני ביותר עם דרום קוריאה. עוזריו של טראמפ חששו כי בעקבות הפרישה תועמד בסכנה גם תוכנית ביטחון לאומי קריטית, שמעניקה את היכולת לאבחן שיגור של טיל מצפון קוריאה תוך שבע שניות בלבד.

על פי דיווחו של וודוורד, קוהן היה "מזועזע" מן האפשרות שטראמפ יחתום על המכתב. "גנבתי אותו מהשולחן שלו", סיפר קוהן לאחד ממקורביו. "לא נתתי לו לראות אותו. הוא לעולם לא יראה את המסמך הזה. חייב להגן על המדינה".

קוהן לא היה לבד. מזכיר הסגל לשעבר רוב פורטר (שנאלץ לפרוש בעקבות דיווחים על אלימות נגד נשים), השתמש על פי דיווחו של וודוורד באותה שיטה פעמים רבות. בנוסף לגניבה או הסתרה בפועל של מסמכים משולחן העבודה של הנשיא, הם גם ביקשו לעכב ולדחות החלטות או להסיח את את דעתו מהוצאת צווים שלדעתם היו פוגעים בביטחון הלאומי.


"הוא לעולם לא יראה את המסמך הזה. חייב להגן על המדינה". גארי קוהן (צילום: מרקט ווטץ')


"שליש מהעבודה שלי היה להגיב לחלק מהרעיונות הבאמת מסוכנים שהיו לו, ולנסות לתת לו סיבות לחשוב שאולי הם לא רעיונות טובים כל-כך", אומר פורטר, שבתפקידו ניהל את תזרים המסמכים אל שולחנו של הנשיא. הוא ואחרים פעלו כפי שפעלו, על פי וודוורד, בהסכמתו של ראש הסגל הקודם, ריינס פריבוס. את הניסונות החוזרים והנשנים לעקוף את טראמפ מכנה וודוורד "לא פחות מהפיכת חצר מנהלית".

לאחר אותו "ראיון דמה" שערכו עורכי דינו של טראמפ עם מולר, הנשיאא סירב להאמין שהוא לא תיפקד היטב. "אתה חושב שהתקשיתי?" שאל. לאחר מכן נקטו דאוד ועמיתו, פרקליטו האישי הנוכחי של טראמפ ג'יי סקולואו, בצעד חריג: הם הלכו למשרדו של התובע המיוחד מולר ושחזרו את ראיון הדמה שערכו. המטרה: לשכנע את מולר שטראמפ אינו יכול להעיד משום שהוא אינו מסוגל לומר את האמת. "הוא פשוט המציא משהו. זה הטבע שלו", אמר דאוד למולר.

הספר לוקח את קוראיו אל תוך ישיבות סודיות ביותר. ב-27 ביולי 2017 כינסו ראשי מערכת הביטחון הלאומי של טראמפ ישיבה בחדר המכונה "הטנק" בפנטגון. המטרה: התערבות (כמו שעושים למכורים) כדי לנסות להשכיל את הנשיא בדבר חשיבותם של בעלי ברית ודיפלומטיה.

הפילוסופיה של טראמפ בכל הנוגע ליחסים בינלאומיים היתה ונותרה אישית. "כל העניין זה מנהיג מול מנהיג. גבר מול גבר. אני מול קים", אמר בנוגע לצפון קוריאה. חברי החוג הפנימי של הנשיא חששו מן "הבעיה הגדולה: חוסר יכולתו של הנשיא להבין שמסע הצלב שלו להטיל מכסי מגן עלול לסכן את היציבות הגלובלית. אבל הפגישה לא התנהלה כמתוכנן.


"מנהיג מול מנהיג, גבר מול גבר, אני מול קים" (צילום: CNN)


טראמפ השתלח בראשי הצבא. "אתם צריכים להרוג אנשים. לא צריך אסטרטגיה כדי להרוג אנשים", אמר בנוגע למצב באפגניסטן. לאחר מכן הטיל ספק בתבונה שבהחזקת כוחות צבאיים בדרום קוריאה. "אז אדוני הנשיא", שאל אותו היועץ הכלכלי קוהן. "מה אתה צריך באזור (מזרח אסיה) כדי לישון היטב בלילה?" ונשיא ארה"ב ענה: "אני לא צריך שום דבר מזוין, ואני אשן כמו תינוק". לאחר שטראמפ עזב את החדר, שר החוץ רקס טילרסון הכריז: "הוא דביל" (moron).

נושא שחוזר על עצמו בספר הוא התעלמותו של טראמפ משיקולי ביטחון לאומי בשל עיסוק כפייתי בענייני כספים - גירעונות מסחריים ועלות החזקתם של כוחות ברחבי העולם. בפגישה אחר פגישה חזר טראמפ ושאל מדוע על ארה"ב לשלם על נוכחות צבאית כה גדולה בדרום קוריאה, עד שבפגישה בינואר השנה השיב לו שר ההגנה מאטיס בבוטות: "אנחנו עושים את זה כדי למנוע מלחמת עולם שלישית". זו היתה הפגישה שאחריה אמר מאטיס למקורביו שלנשיא יש הבנה של ילד בכיתה ה' או ו'.

גם על נושא הציוצים מדברים וודוורד ומרואייניו בספר. המחבר מספר שטראמפ הורה להכין תדפיסים של ציוציו ועיין בהם כדי לגלות אילו זכו למספר הגבוה ביותר לייקים ושיתופים. "הציוצים היעילים ביותר היו לעתים קרובות גם המחרידים ביותר", כותב וודוורד. ראשי מערכת הביטחון, לעומת זאת, חששו שהנשיא שלהם יצייץ את ארה"ב לתוך מלחמה. עוזריו של טראמפ, שנחרדו מציוציו, ניסו להקים "ועדת טוויטר" שתאשר את ציוצי הנשיא, אולם הם לא הצליחו להשתלט על הבוס.


"אנחנו עושים את זה כדי למנוע מלחמת עולם שלישית". שר ההגנה, ג'יימס מאטיס (צילום: ביזנס אינסיידר)


פריבוס, שפוטר על ידי טראמפ בציוץ ללא כל הודעה או סימן מוקדמים, כינה את חדר השינה של הנשיא "בית המלאכה של השטן", וכינה את שעות הבוקר המוקדמות ושעות ראשון בלילה - אז מרבה הנשיא לשגר ציוצים חורכי-כותרות - כ"שעת המכשפות". טראמפ לעומת זאת רואה את עצמו כאמן. כשטוויטר הגדילו את מכסת התווים בכל ציוץ, אמר טראמפ: "זה צעד טוב, אבל קצת חבל, כי אני הייתי הארנסט המינגוויי של 140 תווים".

לאחר שערוריית תגובתו של טראמפ לאירועי שארלוטסוויל ב-2017, בהם נדרסה מפגינה על ידי ניאו-נאצי, יום לאחר שאנשי הימין הקיצוני צעדו ברחובות העיירה עם דגלי צלב קרס וצעקו "יהודים לא יחליפו אותנו", וטראמפ בתגובה אמר שהיו "אנשים טובים מאד משני הצדדים", ניסה גארי קוהן להתפטר, אולם טראמפ גער בו והאשים אותו בבגידה. לאחר מכן אמר ג'ון קלי, כיום ראש הסגל, לקוהן ש"אם זה הייתי אני, הייתי לוקח את מכתב ההתפטרות הזה ודוחף לו אותו לתחת שש פעמים שונות".

בסופו של דבר שוכנע טראמפ על ידי צוותו לגנות את תומכי העליונות הלבנה מבלי "לאזן" את האמירה, אולם מיד לאחר מכן התחרט על כך עמוקות, השתלח ביועצים שגרמו לו לעשות זאת, והכריז ש"זה היה הנאום הכי גרוע שנשאתי בחיים שלי".


"אתה כמו תינוק קטן שצריך להחליף לו. מתי תהיה גבר?" (צילום: NBC)


לסיום, הספר מביא מבחר מן העלבונות שטראמפ מייחד לאנשים שאמורים להיות תומכיו ועוזריו הנאמנים ביותר.

על שר המשפטים, ג'ף סשנס: "הבחור הזה מפגר. הוא מין דרומי טיפש כזה. הוא לא יכול היה להיות אפילו עורך דין כפרי במשרד של איש אחד", אמר טראמפ לפורטר, תוך שהוא מחקה בלעג מבטא דרומי. על ראש הסגל הקודם שלו, ריינס פריבוס, אמר: "הוא כמו עכברוש קטן. הוא פשוט מתרוצץ סביב".

את פרקליטו האישי כיום, רודי ג'וליאני, השפיל טראמפ בפניו. לאחר שהתפרסמה הקלטת של התוכנית "אקסס הוליווד", בה נראה טראמפ מתרברב בתקיפה מינית של נשים כי "כשאתה כוכב הן מרשות לך", היה ג'וליאני היחיד מבין תומכיו שהיה מוכן להופיע בטלוויזיה ולהגן עליו. התודה של טראמפ? "רודי, אתה תינוק. בחיים שלי לא ראיתי הגנה כל-כך גרועה עליי. הם הורידו לך את החיתול שם. אתה כמו תינוק קטן שצריך להחליף לו. מתי תהיה גבר?"

פריבוס, ראש הסגל הראשון, סיכם את הבית הלבן של טראמפ ואת התיאור שעולה מספרו של וודוורד באמירה כי ממשל טראמפ הוא מקום "עם טורפים טבעיים סביב השולחן". פריבוס הוסיף כי "כשאתה שם נחש ועכברוש ובז וכריש וכלב-ים בגן חיות בלי קירות, דברים נעשים מגעילים ומדממים".

YOU MIGHT ALSO LIKE