בצל החשש שייפסלו מקבלת גרין קארד - מהגרים מוותרים על סיוע ברכישת מזון לתינוקות
תוכנית WIC - נשים, תינוקות וילדים - מיועדת לספק תזונה בריאה לילדים קטנים ולנשים בהריון. אולם כעת מהגרים חוקיים דורשים שיסירו אותם מן התוכנית, למרות שאין להם חלופה בריאה, מחשש שממשל טראמפ ינצל את העובדה שקיבלו סיוע ציבורי כדי לדחות את בקשתם למעמד של קבע

יותר ויותר מהגרים מסרבים לסיוע ממשלתי בקניית תחליפי חלב לתינוקות ומזון בריא לפעוטות שלהם מכיוון שהם חוששים שממשל טראמפ יחסום אותם מקבלת גרין קארד אם ישתמשו בסיוע פדרלי. אנשי בריאות מקומיים מספרים שהם מקבלים שיחות מבוהלות ממשפחות מהגרים בעלי אישור שהייה וחסרי מסמכים כאחד, הדורשות שיורידו אותן מרשימות תוכנית WIC הפדרלית, המסייעת לנשים בהריון ולילדים (ראשי התיבות של התוכנית מייצגות "נשים, תינוקות וילדים").


נאלצים לבחור בין פורמולה לילד לבין חלום השהייה החוקית


גל הנטישות מן התוכנית הגיע בעקבות דיווחים בתקשורת לפיהם מתכנן הבית הלבן למנוע מעמד חוקי ממהגרים שהשתמשו בהטבות ציבוריות. על פי האתר פוליטיקו, סוכנויות ב-18 מדינות לפחות מדווחות כי הן חוות ירידה של עד 20 אחוזים בהרשמה לתוכנית, והן מייחסות את השינוי בעיקר לחששות מפני שינויים במדיניות ההגירה.

ממשל טראמפ טרם יישם את המדיניות בפועל, אולם גם בלי תקנה רשמית, משפחות כבר מורתעות מן השימוש בשירותים. "זו רגולציה חשאית", אומרת קת'לין קמפבל ווקר, עורכת דין לענייני הגירה מאל פאסו שבטקסס. "זה לא באמת קיים, אבל זה מיושם באופן תת-מודע".

פעילי בריאות הציבור אומרים כי השינוי במדיניות עלול להציב יותר תינוקות שהם אזרחי ארה"ב מלידה בסיכון לתת-משקל בלידה וסיבוכים אחרים, דבר שיפגע בבריאות הציבור ויגרום לעלייה בהוצאות הבריאות על חשבון משלם המסים.


מהגרת ובנה מקבלים טיפול במרפאה ניידת בריצ'מונד שבווירג'יניה (צילום: Center for American Progress)


WIC, ששמה המלא והרשמי הוא תוכנית התזונה המשלימה המיוחדת לנשים, תינוקות וילדים, משרתת כמחצית מכלל התינוקות הנולדים בארה"ב על ידי אספקת תלושים או כרטיסי זכאות כדי שנשים הרות ומשפחות עם ילדים קטנים יוכלו לקנות מצרכי יסוד ותחליפי חלב-אם. התוכנית מיועדת גם לסייע לאמהות מניקות. מכיוון שהנהנים ממנה הם ילדים, שרובם המכריע אזרחי ארה"ב מלידה, WIC היא אחת התוכניות הפחות שנויות במחלוקת מבין אלה שהממשל שם כל הכוונת.

המדיניות המוצעת, עליה עובדים בבית הלבן לקראת בחירות אמצע הכהונה כאמצעי לשלהוב ה"בייס" הרפובליקני, ישפיע בעיקר על מהגרים חוקיים שכבר נמצאים בארה"ב. הוא גם עלול להשפיע על מהגרים נטולי מסמכים אם ירצו לבקש מעמד שהייה חוקי בעתיד - צעד שיהווה הרחבה ניכרת של המונח "נטל על הציבור".

תחת סעיף המכונה "נטל על הציבור", מורשים פקידי הגירה למנוע מאדם כניסה לארה"ב או שהות חוקית בה בגין חשש מבוסס שמהגרת או מבקר ייעשו תלויים מדי בסיוע ממשלתי. אולם עד כה נבחן רק אם אדם יזדקק לסעד רווחה במזומן או לטיפול אשפוזי ארוך-טווח.


"כך או אחרת, הציבור ישלם". זאק הנסי, סגן נשיא "פתרונות בריאות הציבור"



אלא שאויבי ההגירה בממשל טראמפ דוחפים לשקול תחת הסעיף הזה מגוון רחב בהרבה של שירותים, כולל אלה שאינם במזומן, כמו תלושי מזון, תוכנית החינוך לגיל הרך הד סטארט, ביטוח הבריאות למעוטי יכול מדיקייד וגם WIC.

מהגרים נטולי מסמכים אינם זכאים לרוב המכריע של תוכניות הסיוע הממשלתיות בכל מקרה, אולם הרחבה כזו של המונח נטל על הציבור תחול על המשפחה כולה. בעבר, אם אם נטולת מסמכים לילד אזרח מלידה היתה מבקשת גרין קארד, היו בוחנים את השימוש שלה עצמה בהטבות. תחת השינוי המוצע, הרשמתם של ילדיה במדיקייד או בהד סטארט תהווה שיקול לרעתה בבואה לבקש אזרחות - גם אם אותם ילדים הם אזרחים מלידה.

"כך או אחרת", אומר זאק הנסי, סגן נשיא "פתרונות בריאות הציבור", מלכ"ר בריאות בניו יורק, "החברה תשלם על זה. יקר מאד לטפל בתינוק בטיפול נמרץ לילודים. יקר מאד כשצרכיו ההתפתחותיים של ילד אינם נענים, או כשיש עלייה בתמותת יולדות".

YOU MIGHT ALSO LIKE