מסתמן מחסור בפולי סויה בסין בשל מכסי המגן שהטילה על יבוא הגידול מארה"ב
סין הטילה מכס מגן של 25% על פולי סויה מארה"ב, בתגובה למכסי המגן של טראמפ. אז זה כואב לחוואים בארה"ב ומכריח את טראמפ לפצות אותם, אבל זה מתחיל לכאוב גם למגדלים החזירים והעופות בסין, שמאכילים את חיות המשק שלהם בקמח סויה. סויה מברזיל? היא לא מבשילה בעונה הנכונה, ואין ממנה קרוב למספיק

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טען כידוע כי הוא "מאד אוהב" מלחמות סחר, וש"קל מאד לנצח בהן". אבל בינתיים המציאות מראה שבמלחמות סחר אין ממש מנצחים. ממשל טראמפ נאלץ להעניק לחקלאים במערב-התיכון מענקים ונדבות כדי לפצותם על השפעת המלחמה הזו, וגם אחד המהלכים העיקריים של סין במאבק הזה מאיים לחזור אליה כמו בומרנג.


במלחמה יש רק מפסידים


סין ניצבת בפני מחסור אפשרי בפולי סויה, אחד ממוצרי היבוא העיקריים של המדינה המאוכלסת בעולם מארה"ב, זאת בעקבות מכס של 25% שהטילה בייג'ינג, בתגובה לשורה של מכסי מגן שהטיל ממשל טראמפ על מגוון רחב של מוצרים סיניים המיובאים לארה"ב.

סין היא הלקוחה הגדולה בעולם של פולי סויה, בהם היא משתמשת בעיקר להזנת חיות משק כמו חזירים ועופות. למעלה משליש מן התצרוכת הסינית מגיע מארה"ב, שחוואיה מכרו לסין אשתקד פולי סויה בסך 12 מיליארד דולר, והפולים הללו כרגע עולים הרבה יותר לחוואי הסיני בשל מכסי המגן. מקור חלופי, אתם אומרים? ובכן, זה לא כל-כך פשוט.

"זה עלול להפוך לסוגיה מרכזית עברו סין", אם עימות הסחר לא ייפתר בחודשים הקרובים. כך אומר לורן פואט, מנכ"ל חברת צ'יינה-אג, המתמחה בניתוח השוק החקלאי בארץ הדרקון. לדבריו, חוואי ארה"ב נוהגים לשלוח בערך מחצית מהיבול שלהם לסין באוקטובר ובנובמבר. אם הפולים האמריקאים יהיו יקרים מדי לכיס הסיני, צפוי מחסור גדול של המצרך החיוני בסין.


מתחילה לעלות הרבה כסף, המלחמה הזו


הקונים הסינים כבר מנסים למצוא פתרונות חלופיים, כמו למשל רכישת סויה מברזיל ומארגנטינה (שם מושמדים שטחים עצומים של יערות-עד בכדי לפנות מקום לגידול הרווחי), אולם ההיצע של שתי המדינות אינו משתווה לזה של ארה"ב, והוא גם מבשיל בעונה אחרת לגמרי.

"אם אתה מוציא מהמשוואה את הגידולים האמריקאיים, אין בעולם כולו מספיק פולי סויה לספק את הביקוש הסיני", אמר מייקל מגדוביץ', מנתח סחורות בראבובנק בלונדון. גם מחיר הסויה הברזילאית עולה במעט בשל כל המצב, ואם הוא לא ייפתר בקרוב צופים המשקיפים השפעות-שרשרות לכל רוחב מגזר המזון בסין - דבר שיגרור עלייה ביוקר המחייה והאטה בצמיחה.

YOU MIGHT ALSO LIKE