בבחירות למושל פלורידה יתמודדו אמריקה של טראמפ מול זו של ברני סאנדרס
ריק דה-סאנטיס, חבר בית הנבחרים מאז 2012, לא הביא לקמפיין שלו למועמדות הרפובליקנית שום בשורה מלבד אחת - תמיכה ללא תנאי באג'נדה של הנשיא, שאת תמיכתו קיבל לאחר שממש התחנן עבורה. מולו יתמודד המועמד השחור הראשון למשרה הבכירה במדינת אור השמש, שקיבל את "חותמת הכשרות" שלו ממנהיג האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית

שתי הפתעות גדולות הלילה בפלורידה בבחירות המקדימות למועמדות המפלגות למשרת המושל. ההפתעה הגדולה ביותר נרשמה בצד הדמוקרטי, שם ניצח ראש עיריית טאלהאסי אנדרו גילום את חביבת ממסד המפלגה גוון גראהם על חודם של כשלושה אחוזים - 34% לעומת 31%. גילום יהיה המועמד השחור הראשון בהיסטוריה למשרת מושל מדינת אור השמש, וניצחונו הוא כנראה ההישג האלקטורלי הגדול ביותר של מחנה ברני סאנדרס במפלגה. 



בצד הרפובליקני הוכיח ריק דה-סאנטיס שהמשחק היחיד במפלגה כיום הוא הטראמפיזם. חבר בית הנבחרים האלמוני יחסית, שזכה מבין המתמודדים בתמיכתו של הנשיא פשוט מפני שהיה מוכן ממש להתחנן עבורה, הוכיח שההימור שלו היה נכון. דה-סאנטיס, שנראה בתשדירי הבחירות שלו "בונה חומה" עם בתו הקטנה ומלביש את בנו התינוק באוברול הנושא את הסיסמא "מייק אמריקה גרייט אגיין", הוביל בסקרים בשיעור ממוצע של 6.5% ערב פתיחת הקלפיות. הוא כמעט שילש את היתרון הזה בקלפי עם ניצחון 56%-37% על נציב החלקאות של המדינה, אדם פאטנם.

ניצחונו של גילום מרשים במיוחד כשמסתכלים על טבלת ההוצאות ומגלים שמבין חמשת המועמדים השתרך המנצח הרחק מאחור בכל הקשור לתקציב. המועמד שעבורו הוצא הסכום הגבוה ביותר היה פיליפ לוין, ראש עיריית מיאמי ביץ', שמקופת הקמפיין שלו ועמותות תומכות הוצאו 37.7 מיליון דולר במאמץ שהביא לו רק את המקום השלישי עם 20%. במקום השני בטבלת ההוצאות ניצב גף גרין (מקום רביעי, 10%) עם 34.4% ובמקום השלישי  ניצבה הסגנית גראהם עם 16.3 מיליון. והמנצח? 6.6 מיליון דולר בלבד. 


מי זה אנדרו גילום? זכות הדיבור למועמד עצמו


תמונה דומה ניתן לראות בסעיף ההוצאות על טלוויזיה. לוין ותומכיו הפציצו עם 23 מיליון(!) דולר, גראהם עם 8 מיליון, מחנה המנצח עם 1.79 מיליון, רק שליש מזה מכספי קמפיין המועמד עצמו. אם מדובר בהישג הניתן לשחזור, ייתכן שמעבר למשמעויות האידיאולוגית תצא הערב מפלורידה בשורה שתעצור קצת את העלויות המטורפות של הקמפיינים הפוליטיים. 


רוצים לנצח במפלגה הרפובליקנית? כדאי שתיהנו מתמיכת הנשיא. ריק דה-סנטיס, מועמד למושל (צילום: פלורידה פוליטיקס)


באריזונה ניצחה כצפוי מרת'ה מקסאלי בפריימריז הרפובליקנים למועמדות לסנאט במקום ג'ף פלייק הפורש, בהפרש ניכר של כ-23% על פני קלי וורד שהקמפיין שלה התפורר בימים האחרונים, כשהחליטה שהודעת הסנאטור הוותיק של המדינה, ג'ון מקיין, כי הוא מפסיק את הטיפול במחלת הסרטן שלו - היא בעצם תעלול שנועד לחבל בקמפיין שלה. מותו של מקיין ימים ספורים לאחר מכן חתם את גורלה. בצד הדמוקרטי ניצחה כצפוי חברת בית הנבחרים לשעבר קירסטן סינמה עם 81% מן הקולות. 

במרוץ למשרת המושל במדינה זכה המושל הרפובליקני המכהן דאג דוסי בניצחון קל 70%-30% על יריבו קן בנט. המועמד הדמוקרטי שינסה לצבוע את בית המושל בכחול יהיה דייויד גארסיה, שעל אף שלא נתמך רשמית בידי סאנדרס מהווה אף הוא ניצחון למחנה הפרוגרסיבי במפלגה. גארסיה התמודד על "מדיקייר לכולם" ועל שכר מינימום של 15 דולר לשעה. 

ולסיום, באוקלהומה חדשות טובות (כנראה) לדמוקרטים ובוודאות לטראמפ. איש העסקים קווין סטיט, שהסחורה היחידה שלו בקמפיין היתה תמיכה נלהבת באג'נדה הקיצונית של הנשיא, גבר בקלות יחסית על ראש העיר המצליח והאהוד של אוקלהומה סיטי, מיק קורנט, 55% מול 45%. למועמד הדמוקרטי, התובע הכללי לשעבר של המדינה דרו אמונדסן, יהיה קל יותר לפנות אל לבם של מצביעים עצמאיים בבחירות הכלליות בנובמבר. 

YOU MIGHT ALSO LIKE