ג'ון מקיין, מגדולי מתנגדיו של טראמפ בתוך מפלגתו, הלך לעולמו בגיל 81
מועמד הרפובליקנים לנשיאות ב-2008 ואחד הקולות הבולטים במפלגה נגד הנשיא טראמפ נכנע למחלת הסרטן ארבעה ימים לפני יום הולדתו ה-82. הודיע מוקדם יותר השבוע כי הוא מפסיק את הטיפול בסרטן המוח ממנו סבל. מקיין, בנו של אדמירל-משנה בצי, היה טייס קרב שנשבה במלחמת וייטנאם ועונה, אך סירב להשתחרר לפני חיילים שנשבו לפניו

משפחתו של הסנאטור ג'ון מקיין הודיעה כי הוא הלך לעולמו, יום לאחר הפרסום כי לא יקבל טיפולים נוספים נגד מחלת הסרטן ממנה סבל בשנה האחרונה. מקיין הודיע על מחלתו ביולי אשתקד, לאחר שעבר ניתוח להסרת קריש דם שנבע מגידול במוחו. הוא דיווח כי יעבור טיפולי כימותרפיה והקרנות ובמקביל ימשיך בעבודתו כסנאטור מטעם מדינת אריזונה. אתמול (שישי) הודיע מקיין כי לא יקבל עוד טיפולים למחלתו. מקיין השאיר אישה, רעייתו השנייה סינדי, ושבעה ילדים.


ג'ון מקיין, 1936-2018 (צילום: רויטרס)


מקיין נולד בבסיס צוללות בפנמה למשפחה עם שורשים ענפים בצי האמריקאי. בבגרותו המשיך את דרך אביו וסבו ולמד באקדמיית הצי הימי באנאפוליס. מאוחר יותר סיים קורס טיס ושירת כטייס ומדריך טיסה בצי, וב-1967 גויס לשירות בוייטנאם. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים וב-1968 נשבה על ידי חיילי צפון וייטנאם. למרות שהוצע לו להשתחרר מהשבי עקב ייחוסו המשפחתי, סרב מקיין לשחרור אלא אם כל השבויים ישוחררו יחד עמו. סירובו הוביל להשארתו בשבי עד חתימת הסכם הפסקת האש ב-1974.

אחרי מספר שנים בעסקי המשפחה ונישואין לאחת מיורשות אימפריית באדווייזר, הצטרף מקיין לחיים הפוליטיים וב-1982 נבחר כחבר קונגרס מטעם המחוז בו התגורר באריזונה. לאחר כהונה אחת בלבד החליט להתמודד על מקום בסנאט מטעם המדינה הדרומית, עם פרישתו של הסנאטור הוותיק בארי גולדווטר, וניצח. הוא כיהן ברציפות בתפקיד מאז 1987 ונחשב לאחד הסנאטורים הבכירים והמוערכים של המפלגה הרפובליקנית. בחודשים האחרונים המשיך לכהן כיושב ראש ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט למרות מחלתו.

מקיין התקדם לשורה הראשונה של המפלגה כשנבחר למועמד מטעמה לנשיאות בבחירות 2008, אז התמודד נגד סנאטור צעיר אך כריזמטי במיוחד מאילינוי בשם ברק אובמה. מקיין בחר כסגניתו הפוטנציאלית את מושלת אלסקה דאז שרה פיילין במהלך שזכה לביקורות נרחבות עקב דמותה הלא מרשימה והבורות שהפגינה בשלל סוגיות במהלך הקמפיין.


מקיין ופיילין בעצרת בחירות (צילום: AP)


מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן היה מקיין לאחד הקולות הבולטים והמוערכים נגדו בתוך המפלגה הרפובליקנית. בספר שפרסם בחודש מאי האחרון תקף מקיין את טראמפ על יחסו כלפי פליטים, נשים וחסרי ישע, והוסיף שביקורתו של טראמפ נגד התקשורת שאובה מעמדותיהם של רודנים שמנסים לפגוע בעיתונות החופשית.

גורמים רבים במערכת הפוליטית האמריקאית ומחוצה לה הביעו צער על מותו של מקיין. הנשיא לשעבר ברק אובמה כתב: "ג'ון מקיין ואני היינו בנים לדורות שונים, הגענו מרקעים שונים לחלוטין והיינו יריבים ברמה הגבוהה ביותר של הפוליטיקה. אבל למרות כל ההבדלים בינינו חלקנו נאמנות למשהו גדול יותר – האידיאלים שעבורם אמריקאים ילידים ומהגרים כאחד נלחמו, צעדו והקריבו. ראינו בקרבות הפוליטיים שלנו זכות, משהו נאצל, הזדמנות לשרת כשליחיהם של האידיאלים האלו בבית ולקדם אותם ברחבי העולם. ראינו את המדינה הזו כמקום שבו הכל אפשרי, ואת האזרחות שלנו כחובה פטריוטית להבטיח שהיא תמיד תשאר כך".


אובמה ומקיין (צילום: רויטרס)


"מעטים מאיתנו התמודדו עם האתגרים שניצבו בפני ג'ון, או נדרשו להפגין אומץ כמוהו"', הוסיף אובמה, "אבל כולנו יכולים לשאוף לאומץ לשים את טובת הכלל מעל זו שלנו. ג'ון הראה לכולנו מה המשמעות של זה, ועבור זה כולנו חייבים לו. מישל ואני שולחים את תנחומינו העמוקים לסינדי ולמשפחתם".

מזכירת המדינה לשעבר מדלן אולברייט צייצה: "לא הכרתי מישהו עם יותר אומץ, אמונות חזקות יותר או מסירות למדינה מאשר ג'ון מקיין. אין לו תחליף, אבל המורשת שלו תמשיך להתקיים בכל מקום בו הדמוקרטיה מוגנת, זכויות אדם נשמרות והמנהיגות האמריקאית מיושמת לשם הגנה על ערכים אוניברסאליים".

הנשיא המכהן דונלד טראמפ צייץ: "תנחומיי העמוקים ביותר למשפחת הסנאטור ג'ון מקיין. לבנו ותפילותינו איתכם!"

YOU MIGHT ALSO LIKE