האיסור על עבודת מחזיקי ויזת H-4 נכנס לישורת האחרונה
ויזת H-4 מיועדת לבני ובנות זוג של מחזיקי ויזת H-1B. הממשל, המחפש לדכא גם את ההגירה החוקית בכל דרך אפשרית, מקווה שאם בני ובנות הזוג של בעלי ויזת H-1B - המיועדת לבעלי כישורים גבוהים ונחוצים - לא יוכלו לעבוד, גם בני הזוג בעלי הכישורים הנחוצים יחליטו לעזוב את ארץ האפשרויות, שכבר פחות בלתי מוגבלות מפעם

שינוי במדיניות, שישלול מבני ובנות זוגם של מחזיקי ויזת עבודה H-1B מזכותם לעבוד אף הם, נכנס לישורת האחרונה. על פי תצהיר שהוגש לבית המשפט, בכירי המשרד לביטחון המולדת נעים לעבר אישור הצעד. על פי המשרד, "השינוי המוצע הוא תוצאה של הצו הביצועי של הנשיא טראמפ "קנו סחורה אמריקאית ושכרו עובדים אמריקאים".


האישה או הבעל בהייטק או תעשייה מתקדמת אחרת? תוכלו לגור בארה"ב, אבל לא לעבוד (אילוסטרציה: (טראק.אין)


מי שיושפעו מן הצעד הם המחזיקים בוויזת H-4, אישור עבודה לבני ובנות זוג וילדים מתחת לגיל 21 של עובדים בעלי ויזת H-1B. עדיין לא ברור אם ייאסר על כל בני הזוג של בעלי ויזות H-1B לעבוד, היות שבהודעת משרד המשפטים נאמר רק כי "בני זוג מסוימים המחזיקים בוויזת H-4" יסומנו כמטרה על פי הכלל החדש.

המחלוקת בנוגע לוויזת H-4 נבעה מן הסערה בנוגע לוויזות H-1B, עליה מסתמכות בכבדות חברות ההייטק בסיליקון ואלי, אולם זכתה גם לביקורת רבה בשל שימוש לרעה. המשרד לביטחון המולדת, שהודיע על השינוי בפברואר, הגיש היום עדכון לבית המשפט בתיק פדרלי המתנהל בו, לפיו התקנה החדשה נמצאת ב"סקירת אישור" סופית וכי כוונת המשרד להטיל את האיסור עומדת בעינה.

מוקדם יותר השנה העריכו חוקרים באוניברסיטת טנסי כי כמאה אלף מחזיקי ומחזיקות ויזת H-1B יאבדו את משרותיהם כתוצאה מן המדיניות החדשה, 93 אחוזים מהם נשים מהודו "שהחזיקו במשרות טובות ולעתים קרובות בתארים מתקדמים בארץ מוצאן בטרם באו לארה"ב". מחזיקי ויזת H-1B שיימנע מבני ובנות זוגם לעבוד בארה"ב עשויים לעזוב. הארגון FWD.US, שדולת הייטק שנוסדה על ידי מנכ"ל פייסבוק מארק זאקרברג ומייסד מיקרוסופט ביל גייטס ואחרים, טען באפריל כי האיסור ימחק עשרות אלפי בני אדם מרשימת משלמי המסים ויפגע בכלכלת ארה"ב.


"המהלך ייצור אי-ודאות ניכרת וקשיים כלכליים" חברת בית הנבחרים ברברה לי [דמוקרטית-קליפורניה נפה 13] (צילום: מדיום)


במרץ חתמו שישה חברי בית הנבחרים מאזור המפרץ - אנה אשו, זואי לופגרן, רו קהאנה, מארק דהסולנייר, ברברה לי וג'רי מקנרני (דמוקרטים כולם) - על מכתב הקורא למשרד לביטחון המולדת לשקול מחדש את איסור העבודה, וטענו כי הוא "ייצוא אי-ודאות ניכרת וקשיים כלכליים עבור בעלי מקצוע רבים ועתירי כישורים החיוניים לכלכלה שלנו".

מנגד, המרכז למחקרי הגירה (שדולה להגבלת ההגירה), כינה את השינויים של ממשל טראמפ במערכת ה-H-1B, כולל האיסור על עבודת בני זוג, "צעדים קטנים אך חשובים" לעבר רפורמה כוללת במערכת "זרועה בהונאה ושימוש לרעה". העדכון שהגיש המשרד לביטחון המולדת לבית המשפט קשור לתביעה שהגישה עמותת "סייב ג'ובס יו. אס. איי", שעתרה לאסור על המשרד מלאפשר למחזיקי ויזת H-4 לקבל אשרות עבודה.

ארגון סייב ג'ובס הצהיר בכתבי בית דין כי הוא מורכב מעובדים שהיו מועסקים על ידי חברת החשמל סאות'רן קליפורניה אדיסון "עד שהוחלפו בעובדים זרים שיובאו בתוכנית הוויזה H-1B". על פי התביעה, אדיסון דרום קליפורניה, דיסני ואוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו כפו על עובדי הייטק אמריקאים להכשיר את מחליפיהם, שיובאו בוויזת H-1B, תחת איום שאם לא יעשו כן יאבדו את פיצויי הפיטורין שלהם ואת זכותם לדמי אבטלה.

YOU MIGHT ALSO LIKE