כל המדינות בארה"ב עומדות בתנאי ה-REAL ID - נכון לעכשיו
כמחצית מן המדינות מוכנות באופן מלא לדרישות הפדרליות שיחולו החל באוקטובר 2020 על רישיונות הנהיגה של המדינות, כדי שאפשר יהיה להשתמש בהם כדי לעלות על טיסה בתוך ארה"ב או לרכוש נשק. ארגונים רבים מרחבי הקשת הפוליטית מתנגדים, ורוב המדינות העבירו או עומדות להעביר חוקים נגד יישום מלא של החוק הפדרלי

המטיילים המקומיים ברחבי ארה"ב יכולים לנשום לרווחה. הוענקה להם ארכה ברגע האחרון. נכון לשבוע זה, כל 50 המדינות עמדו בתאריך היעד לעמוד בדרישות חוק ה-Real ID, או קיבלו ארכה לצורך זה. כך הודיע מנהל מחלקת ה-Real ID במשרד לביטחון המולדת, סטיב יונקרס. פירושו של דבר הוא שהנוסעים יוכלו להמשיך להשתמש ברשיונות הנהיגה שלהם לצורך עלייה לטיסות מקומיות וכן לרכישת נשק.


רואים את הכוכב הלבן בעיגול הזהוב? החל מאוקטובר 2020, אם אין אותו בפינת הרישיון שלכם, לעלות איתו לטיסה לא תוכלו



החל באחד באוקטובר 2020, כל בגיר שיעלה לכל טיסה הנמצאת תחת רגולציה פדרלית - כולל טיסות בתוך ארה"ב - יזדקק לרישיון העומד בתנאי חוק ה-Real ID או להציג אמצעי זיהוי אחר - דרכון, "Enhanced ID", כרטיס כניסה גלובלי או אמצעי זיהוי אחרים המפורטים בחוק) בבידוק הביטחוני.

כל המדינות מצויות בימים אלה בתהליך יישום תוכניות Real ID. עשרים ושמונה מדינות וטריטוריות כבר עומדות באופן מלא בדרישות החוק ו-26 אחרות קיבלו ארכות עד ה-10 באוקטובר השנה. רק שתי טריטוריות, סמואה האמריקנית ואיי מריאנה הצפוניים, עדיין נמצאות בתהליך אישור ארכה, לדברי יונקרס.

זהו השלב האחרון בתהליך יישומו של חוק שהועבר ב-2005, כשארה"ב עדיין חייתה תחת צל מתקפות הטרור של 9/11. החוק נועד להעלות את רמת האבטחה לרישיונות הנהיגה המונפקים בידי המדינות, המשמשים בין היתר לצורך עלייה למטוסים החוצים גבולות מדינה, ובכך הופכים לעניין של הממשל הפדרלי.


רוצים לטוס ברחבי הארץ הגדולה? תצטרכו את מה שיהווה, לראשונה, תעודת זהות ארצית (צילום: פורצ'ן)



אבל לא כולם מתלהבים מן היוזמה. אם ללכת מן הקל אל הכבד - כל מי שנדרש לשירותי ה-DMV מתעב את ה-Real ID, שגורם לתורים ועיכובים ארוכים עוד יותר מהרגיל הנודע לשמצה של משרדי הרישוי באשר הם.

מעבר לכך, קואליציה חוצה גבולות פוליטיים - מפעילי זכויות אזרח, עבור בפעילים למען מהגרים וכלה בארגונים שמרניים - מתנגדים לחוק. האגודה לזכויות האזרח (ACLU) מונה סיבות רבות להתנגד ליוזמה: האחד הוא שמדובר בעצם בהנהגת תעודת זהות ארצית - דבר שאולי נראה מובן מאליו לישראלים, אבל מהווה כפירה בעיקר בקרב פלחים נרחבים מהציבור האמריקאי. שנית, מדובר בעלות עצומה שנופלת על כתפי המדינות.

שלישית, הדבר יקל על גניבת זהות בהכנסת הנתונים למסד נתונים אחד. רביעית, היות שבעצם ה-Real ID הוא רק חזרה על תהליך הוצאת הרישיון במקור (הגנה למשרד הרישוי עם מסמכים כגון תעודת לידה וכיו"ב), אין בו בעצם כדי להגביר את הבטיחות.


הוריקן הפך את השכונה שלכם לאגם ואתם לא בדיוק יודעים איפה תעודת הלידה? החיים שלכם יקבלו עוד סיבוך.



חמישית, מי שאיבד את מסמכיו (נאמר שהוריקן מחק את ביתו וכל אשר בו), יתקשה מאד להוציא את הרישיון החדש. לסיום, ואולי רלוונטי מאד לקהל קוראינו, הרישיון החדש יפגע מאד גם במהגרים חוקיים (במיוחד כאלה שנולדו במדינות עם תרבות תיעוד חלשה) ואף במתאזרחים ממדינות כאלה, או בעלי שם "מעורר חשד", היות שבכל פעם שאדם נדרש מחדש להוכיח שהוא שוהה בארה"ב באופן חוקי, אין הדבר אלא הזדמנות לרשויות לקבוע שאותו אדם אינו שוהה כחוק, והדרך מכאן לצרות של ממש ברורה.

24 מדינות כבר העבירו חוקי-מדינה המתנגדים ל-Real ID, וחקיקה דומה נמצאת בהליכים בשלבים שונים ב-15 מדינות נוספות ובמחוז קולומביה (וושניגטון הבירה). ישנן מדינות הנוקטות במדיניות פרו-Real ID, כמו צפון קורליינה. ואילינוי לדוגמא העבירה "החלטה לא מחייבת" נגד החוק הפדרלי, אך פועלת לעמוד בתנאי החוק. בדקו מה המצב במדינה שלכם ומה עליכם לעשות כדי לעדכן את הרישיון שלכם, כך שבנוסף לרשות לנהוג במדינת מגוריכם גם ירשה לכם לטוס בין מדינות.
https://www.dhs.gov/current-status-states-territories

YOU MIGHT ALSO LIKE