טראמפ מחדש את הסנקציות על איראן, אבל האם אירופה תשתף פעולה או תעדיף לעשות עסקים?
שרי החוץ של אירופה הביעו צער עמוק על החלטת הבית הלבן לדבוק בהחלטתו לחדש את הסנקציות על טהרן, והם שבים וטוענים כי איראן עמדה בתנאי ההסכם בעת שארה"ב פרשה ממנו, וכי עכשיו עלולה המדינה לשוב למרוץ לנשק גרעיני בכל כוחה. ממשל טראמפ סבור שהלחץ הכלכלי יכפה על האיראנים לשאת ולתת על הסדר כולל

ממשל טראמפ החזיר היום (שני) על כנן את הסנקציות הכלכליות נגד איראן, בצעד שהיה ידוע מראש אך מגיע אגב איומים צבאיים הדדיים בצד הצעתו של טראמפ להיפגש עם מנהיגי "הרפובליקה האיסלאמית" ולדון בהסכם גרעין חדש עם המעצמה האזורית השיעית.




"בעודנו ממשיכים להפעיל לחץ כלכלי מקסימלי על המשטר האיראני, אני ממשיך להיות פתוח להשגה הסכם מקיף יותר שמתייחס למכלול הפעילויות השליליות של המשטר, כולל תוכנית הטילים הבליסטיים שלו ותמיכתו בטרור", נאמר בהודעה רשמית מטעם טראמפ.

ארה"ב מחדשת בזאת את הסנקציות הכלכליות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015 שהושג לאחר מו"מ ממושך שניהל ממשל הנשיא אובמה. טראמפ הודיע על פרישתו מן ההסכם במאי, לאחר שכינה אותו בלתי מספק וטען שלא ימנע מאיראן לייצר נשק גרעיני.

בהודעתו אמר טראמפ כי הסכם הגרעין "השליך חבל הצלה של מזומנים לרודנות רצחנית שממשיכה להפיץ שפיכות דמים, אלימות ותוהו". השותפות האחרות להסכם התנגדו לפרישת ארה"ב, ואמרו כי היא רק תעודד את איראן לנסות להשיג נשק גרעיני ותערער עוד יותר את המזרח התיכון.


"ההסכם עובד ומקיים את מטרתו". שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, עם שרי החוץ של בריטניה ושל לוקסמבורג בוועידת שרי חוץ של האיחוד ב-2015 (צילום: רויטרס)



קבוצה של שרי חוץ אירופיים אמרו בהצהרה שפורסמה היום כי הם "מצטערים עמוקות" על חידוש הסנקציות האמריקאיות, ואמרו כי איראן עמדה בתנאי ההסכם בעת שטראמפ פרש ממנו. בהודעת שרי החוץ נאמר כי ההסכם "עובד ומקיים את מטרתו להגביל את תוכנית הגרעין של איראן".

לא ידוע בדיוק עד כמה יפגעו הסנקציות באיראן. האומות האחרות שחתמו על ההסכם הגרעיני מול איראן ממשיכות לתמוך בו, והן צפויות להמשיך לקיים קשרים כלכליים עם טהרן. הסנקציות המוחזרות ישפיעו על כל ישות שתסחור עם איראן במוצרים הנעים מזהב ופלדה עד כלי רכב. הממשל מתכנן לחדש סנקציות נוספות תוך שלושה חודשים, כולל כאלה שיפגעו בתעשיית הנפט  של איראן.

"כל הסנקציות האמריקאיות הנותרות יחודשו בחמישה בנובמבר 2018", נאמר בהודעה, "בכלל זה סנקציות על מגזר האנרגיה של איראן, כולל עסקאות נפט, כמו גם עסקאות בין מוסדות פיננסיים זרים לבין הבנק המרכזי של איראן". טראמפ ועוזריו אומרים כי הסנקציות יעמיקו את הפגיעה בכלכלת איראן, ובכך יפעילו על מנהיגיה לחץ לבקש הסכם נוסף באמצעות שיחות עם נשיא ארה"ב.


מפקד ארגון טרור המדינה "כוח אל-קודס" של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סוליימני (צילום: אל-ערבי)



ההודעה היום באה בעקבות סדרה של איומים ואיומי נגד בין מנהיגי שתי המדינות בשבועות האחרונים, שאחריהן הגיעה הצהרה לפיה טראמפ מוכן להיפגש עם מנהיג איראן רוחאני. בחודש שעבר, בתגובה למה שתפש כלשון פרובוקטיבית מצד איראן, השתלח טראמפ במנהיגי המעצמה האזורית בציוץ שכולו באותיות רישיות והזהיר אותם "לעולם לא לאיים שוב על ארה"ב אחרת תסבלו תוצאות כפי שמעטים בהיסטוריה חוו". בתגובה אמר מפקד "כוח אל-קודס" של משמרות המהפכה של איראן, הגנרל-טרוריסט קאסם סוליימני, כי "אתה תתחיל את המלחמה, אבל אנחנו נסיים אותה".

YOU MIGHT ALSO LIKE