מזעזע: צלבי קרס רוססו על בית כנסת באינדיאנה
אלמונים השחיתו במהלך סוף השבוע את בית הכנסת בעיר כרמל, הממוקמת מצפון לעיר הגדולה אינדיאנפוליס. צלבי קרס וסימנים נוספים של תנועת הנאציזם קיבלו את באי המקום בבוקר שבת, אך הקהילה מסרבת להישבר: "חוסר סבלנות ופשעים אלימים נגד יהודים הם המציאות", אמר אחד הרבנים. "פשע מכוער, הגיוון של ארה"ב הוא תכונה נהדרת, לא פגם בלתי-רצוי", אמר אחד הסנאטורים במדינה; בני זוג ישראלים הגרים במקום: "כואב מאוד, אני דור שני לשואה ואיבדתי 90% מהמשפחה בה"

המשטרה באינדיאנה חוקרת אירוע אנטישמי מתועב שהתגלה במהלך סוף השבוע על אחד מבתי הכנסת במחוז המילטון, הממוקם מצפון לעיר אינדיאנפוליס. על פי המועצה לקשרי קהילה יהודית של העיר (IJCRC), האירוע התרחש בבית הכנסת "שערי תפילה", הנמצא ברח' 116 בעיר כרמל. הונדליזם התגלה בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, אך לא ברור בשלב זה אם הוא הוא התרחש מאוחר בערב שבת או מוקדם בבוקר למחרת.


סמלים נאצים על בית כנסת (צילום: בית הכנסת שער תפילה) 


במהלך סוף השבוע נצפו שוטרים רבים באזור, בעיקר בלשים המחפשים אחר רמזים כלשהם אודות זהות המשחית. שני צלבי קרס רוססו על אחד ממבני המתחם, וביניהם נצבע דגל אדום המזוהה עם תנועת הנאציזם. בנוסף, נראה שהמשחית או משחיתים ניסו להצית את המקום, שכן מסביב למבנה ישנו דשא חרוך.

"אנחנו מאוכזבים ברמה עמוקה מאוד מאירוע הונדליזם שהתרחש בבית תפילתנו. חוסר סובלנות, שנאה ופשעים אלימים כנגד יהודים הם חלק מהמציאות כיום. התגובה לאירועים מכוערים אלה מאשרת שארה"ב זועמת על אירועי השנאה בשכונות שלנו", אמר הרב בנימין סנדרו. 

אלי קרן, אחד התושבים היהודים שפוקדים את בית הכנסת, התעקש להוריד את הכיסוי שהוצב על הגרפיטי, כדי שכולם ירגישו את אותו הכעס והאכזבה שהוא חש: "בשבילי מדובר במקום כואב מאוד. אני דור השני לשואה. משפחת אבי הגיעה מפולין ומשפחת אמי מהונגריה, ו-90% מהם מתו במקומות עם דגלים כאלה", הוא אמר כשהוא מצביע על מעשה הונדליזם. "האנשים שעשו את זה בטח לא יודעים מה זה מייצג. אשמח לדבר איתם ועם המשפחות שלהם כדי לדבר איתנו, להבין מי ומה אנחנו ואולי הם יפסיקו לשנוא אותנו", אמר קרן. 

אלי ואשתו, תמר, הגיעו לעיר כרמל לפני כשנתיים לאחר שבחרו לעבור מישראל. היום היא מספרת על האירוע האנטישמי הראשון שעברה: "זה עניין מאוד רגיש כי אני מרגישה שאין מקום בטוח בעבור יהודים, מלבד מדינת ישראל. אני שמחה שעברתי את כל חיי מבלי לראות סמלים כאלה ואני מאוד מצטערת שדווקא פה נאלצתי לראות אותם. אבל אני לא מפחדת, כי מי שעשה את זה הוא פחדן. האנשים האלה יעלמו בדיוק כפי שקרה לנאצים", היא אמרה.


הרב בנימין סנדרו (צילום: בית הכנסת שערי תפילה)


הגרפיטי כוסה שוב הבוקר, אך לא בכדי להסתירו מהציבור, כך אמר קורי פרידמן, נשיא הקהילה היהודית בבית הכנסת. לדבריו, המטרה היא לשמר את הראיות עד אשר המשטרה תצליח לשים את ידיה על החשוד או חשודים. "מדובר באירוע מכוער, לכל הפחות. כולנו בקהילה יכולים לומר שאיבדנו קרוב משפחה במהלך מלחמת העולם השנייה", הוא אמר. 

היום (ב') בשעה 6:00 בערב (שעון מקומי), יתקיים אירוע קהילתי בבית הכנסת. לפי פרידמן, אירוע ספונטני זה נעשה לאחר שאנשים רבים מהקהילה בעיר, רובם לא יהודים, הביעו תמיכה בבית הכנסת והתקשרו במהלך יום ראשון כדי להתנצל בשם הקהילה. "לאלו שיוצאים מחוזקים מאירוע מכוער כזה, רק אזכיר שהם במיעוט, שאנחנו לא נסבול את זה ואנחנו נעמוד יחדיו כדי להלחם בכך. אם שנאה ממלאת את לבם, אני מאחל להם למצוא דרך להבין כי כולנו אנושיים", אמר פרידמן.

גם טוד יאנג, הסנאטור השני מהמדינה, הגיב לאירוע: "מעשה הונדליזם ב'שערי תפילה' הם הרבה מעבר לפשע קטן. מדובר בפשע שנאה של אנטישמיות הנוגדת את כל העקרונות של ארה"ב. דיברתי עם הרב סנדרו וחברי הקהילה שלו, ואני עומד לצדם בגינוי הפשע המכוער הזה. הגיוון של המדינה שלנו הוא תכונה נהדרת, לא פגם בלתי-רצוי", הוא אמר.

אריק הולקומב, מושל המדינה, הגיב בצורה קשה והעלה מספר פוסטים לעמוד הטוויטר שלו, בהם כינה את המשחית כ"פחדן", ואף ציין כי ביקש מהבולשת הפדרלית (FBI) להתערב בחקירה. "לא ניתן לעצור את הרוע, אבל עלינו לשלוח מסר ברור שהמדינה שלנו עומדת עם הקורבנות ושלא ניתן להשתיק אותם. מסיבה זו, בכוונתי שאינדיאנה תהפוך לאחת מ-46 מדינות בעלות חקיקה נגד פשעי שנאה, ולא אחד מחמש מדינות ללא חקיקה זו", הוא אמר.


סמלים נאצים על בית כנסת (צילום: בית הכנסת שער תפילה)


ראש עיריית כרמל, ג'ים בריינרד, גינה את הפשע והבהיר כי החקירה עומדת בראש סדר העדיפויות של המשטרה. "אין מקום בכרמל לשנאה כזו, והיא אינה משקפת את האופי המכבד והמקבל של רוב תושבי העיר, שהם בעצמם מגיעים מרקעים שונים. כפי שאנחנו נזכרים בכל שנה במהלך הטקס ביום הזכרון לשואה, אסור לנו לשכוח ואסור לנו להפסיק להלחם בשנאה שהובילה לרציחתם של 6 מיליון יהודים. הסמלים שייצגו את רצח זה לא מייצגים אותנו. אני רוצה להבטיח לקהילת "שערי תפילה", ולכל הקהילה היהודית בעיר, שחקירה יסודית כבר נפתחה ונעמיד לדין את האחראים", הוא סיכם.

גם הסנאטור ג'ו דונלי, המייצג את המדינה בוושינגטון די.סי., התייחס לאירוע. אתמול (א') הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו תמונה של הגרפיטי ביחד עם הכיתוב, "אני מגנה את אירוע הונדליזם בבית הכנסת 'שערי תיפלה'. אין מקום לאנטישמיות, גזענות ושנאה בקהילותינו", כלשון הציוץ. 

YOU MIGHT ALSO LIKE