פעילי ימין קיצוני שואפים לשחזר את מהומות השנה שעברה בשארלוטסוויל
עצרת "איחוד הימין" שנערכה בשנה שעברה זכורה לרעה בשל אירוע הדריסה ההמוני בו נהרגה פעילה שהגיעה למחות נגד העצרת ועשרות נוספים נפצעו. השנה פעילי הימין הקיצוני מתכננים להפגין בשארלוטסוויל וגם בוושינגטון

כשנה לאחר עצרת "איחוד הימין" שהסתיימה במותה של הת'ר האייר שנדרסה למוות ע"י הפעיל הנאצי ג'יימס אלכס פילדס ג'וניור, מתכננים פעילי הימין הקיצוני לקיים שוב עצרת ב-12 לאוגוסט, הפעם לא רק בשארלוטסוויל אלא גם בוושינגטון.


הרגעים הדרמטיים לאחר אירוע הדריסה בעצרת של 2017 (צילום: סי.אן.אן)


האירוע הדרמטי אשתקד עורר סערה גדולה בארה"ב ובעולם והרשויות המקומיות יעמדו בפני אתגר לא קטן לשלוט על הפגנות ולמנוע טרגדיה נוספת. "הציבור האמריקאי היה מזועזע והפסיק להסתכל על פעילי הארגונים הללו כאנשים לא רציניים, במיוחד לאחר מותה המצער של האישה באירוע הדריסה", הסביר לורנס רוזנטל, ראש מרכז ברקליי ללימודי הימין.

כחלק מהניסיון למתן את ההפגנה הקרובה לא אושרה הכנסת דגלים ניאו נאצים אלא רק דגל ארה"ב ודגל הקונפדרציה.


עצרת "איחוד הימין" בשארלוטסוויל שנערכה בשנה שעברה (צילום: ABC NEWS)


נכון לרגע זה ישנו אישור לקיום עצרת בוושינגטון, אך לא בשארלוטסוויל בהחלטה שעדיין עשויה להשתנות לאחר ערעור שיתקיים היום. מארגני העצרת טוענים כי הם מקיימים אותה כחלק מהמאבק למען זכויות הלבנים בארה"ב, בעיקר בכל הנוגע לחופש הביטוי שלהם.

עצרת "איחוד הימין" באוגוסט 2017 התקיימה במספרים גדולים אך השנה מסתמן כי הכמות תהיה קטנה יותר, זאת בשל פילוג בתוך ארגוני הימין הקיצוני. ג'ייסון קסלר, מארגן העצרת בשארלוטסוויל לפני שנה מייחס את הירידה האפשרית בכמות המפגינים לסיבה אחרת: "הרבה אנשים חוששים לביטחונם וכנראה שהנוכחות הפעם תהיה קטנה יותר מזו של השנה שעברה".


פעילי ימין קיצוני במהלך הפגנה (צילום: דיילי מייל)


בהתייחסו לפילוג אמר קסלר: "מה שאני מנסה לעשות זה ליצור תנועה חדשה, אני חש שה"אלט-רייט" היה סמל לניאו נאציזם. הנושא של העצרת הקרובה הוא זכויות הלבנים, אך העצרת פתוחה לכל מי שרוצה להגיע".

קסלר, ביחד עם ראשי ארגונים נוספים שהיו שותפים לעצרת הקודמת הגיעו להסדר במהלך משפט בו הואשמו בהתנהגות לא חוקית, ההסדר קובע בין השאר כי קסלר חייב להביע באופן אקטיבי התנגדות להתנהגות אלימה בעצרת הקרובה. הסניגורית במשפט, מארי מק'קורד מקווה כי העובדה הזו תרתיע את המשתתפים מהתנהגות לא נאותה: "אולי הם לא יגיעו בכלל, זה יהיה נהדר".


נושאים את הלפידים הידועים לשמצה (צילום: ניו יורק דיילי ניוז)


העצרת בוושינגטון אושרה כאמור ולמרות שאישור העצרת בשארלוטסוויל עדיין מוטל בספק, הרשויות המקומיות שם נשארות מוכנות גם לאפשרות שהיא תאושר וגם לאפשרות של התארגנות ספונטנית במקרה שלא יהיה אישור: "גם אם יגיעו רק חמישה אנשים, זה עדיין משהו שמדליק אצלנו נורה אדומה" אמר פרקליט העיר, ווס בלמי.



YOU MIGHT ALSO LIKE