לוס אנג'לס משיקה את הדור הבא של מקלטי המעבר לחסרי הבית
ראש העיר אריק גארסטי, ששוקל לרוץ לנשיאות ארה"ב, שם לו ליעד לחסל את תופעת דרי הרחוב בעיר המלאכים עד 2028. הצעד הראשון לכך הוא מקלטים לדיור קצר מועד, בין הרחוב לדיור קבע, במסגרתו יינתנו לשוהים טיפולים רפואיים ונפשיים. הם יורשו להחזיק חיות מחמד, להתגורר עם בני זוגם, ולא יידרשו לעבור בדיקת פכחות, אלא רק לא להשתמש בסמים או אלכוהול במתחם ובקרבתו

מספר חסרי בית שנבחרו על ידי עובדי קשר יעברו ל"שכונה" של קרוואנים חדשים בשכונת אל פואבלו ההיסטורית בדאונטאון לוס אנג'לס בחודש הבא, בתור מעין מעברה לפני העברתם לדיור קבוע. זהו צעד ראשון בתוכניתו השאפתנית של ראש העיר אריק גארסטי, שאישר לאחרונה כי הוא שוקל לרוץ לנשיאות ב-2020.


המטרה: להעלים את הכתם הזה ממצפונה ופניה של העיר (צילום: אתר מחוז אל.איי.)



גארסטי התחייב להשקיע לפחות עוד 20 מיליון דולר בקרוואנים נוספים, אוהלים, ומקלטים זמניים אחרים ברחבי העיר. הוא משיק את תוכנית המקלטים בעת שהוא ממצב את עצמו כמנהיג לאומי במפלגה הדמוקרטית, וממקד את תשומת הלב בטיפולו במשבר חסרי הבית בעיר.

הצלחה באתר באל פואבלו עשויה למתן את ההתנגדות הקהילתית שנרשמה במקומות כמו וניס וקוריאה טאון בנוגע למקלטי חסרי בית שהוצעו להקמה שם. בו בזמן, האתר באל פואבלו התעכב בשל עלויות ומכשולים בלתי צפויים. עם התחלת העבודה על מקלטים נוספים, כל הגורמים המעורבים צופים הפתעות נוספות.

תוכנית המקלטים של גארסטי באה על רקע תשומת לב לאומית לאוהלים ולזוהמה שפשו לאחרונה על מדרכות הרחובות, הסמטאות ומתחת לגשרים בעיר המלאכים. במקלטים הראשונים מתכוונת העיר להשתמש באחד משני מודלים - אוהלים וקרוואנים - כדי לספק הקלה זמנית ומיידית לחסרי בית. "זה דבר חדש לגמרי", אומר מאט סזאבו, סגן ראש הסגל של גארסטי. "זה לא מקלט שגרתי. אנחנו מעצבים חללים שנועדו להיות בטוחים ונוחים ככל האפשר".

ראש העיר, ששם לו כיעד לחסל את תופעת דרי הרחוב עד שנת 2028, אמר כי המקלטים שהוא מקים, המתוכננים לכל אחד מ-15 נפות המועצה של העיר, יוכלו לשרת לפחות 6,000 איש בשנה. ייתכן שכספים מן המדינה יגדילו את התקציב, אולם תקציב העירייה הקצה 1.3 מיליון דולר לכל אחד מ-15 המקלטים.


הקרוואנים של האתר החדש (צילום: פרנסין אור, לוס אנג'לס טיימס)



אלא שהמקלט באל פואבלו חרג בהרבה מתקציב זה ועל פי משרד ראש העיר, עלותו הסתכמה ב-2.7 מיליון דולר. הפרויקט, שהיה אמור להיפתח בחודש שעבר, הפך ליקר יותר כאשר הממונים עליו החליטו שדרוש דק שיחבר את כל הקרוואנים - דבר שלא נכלל בתוכנית המקורית למקום. בנייה מזורזת הביאה את הדק, ששטחו 7,000 רגל רבועים (כ-650 מ"ר), לעלות כוללת של כ-700 אלף דולר.

במקור תוכננו רמפות גישה לכל אחד מן הקרוואנים בנפרד, אולם רעיון זה בוטל לטובת הדק, שיחבר בין המבנים וייצור "חלל קהילתי מזמין ונעים" עבור התושבים במקום. תכנון הדק בוצע ללא עלות נוספת על ידי משרד האדריכלות הבינלאומי גנסלר, שלא היה מעורב בתכנון המקורי.

גורמים נוספים שהביאו לחריגה מן התקציב ומלוח הזמנים המקורי היו מערכות טפטפות נגד שריפה שנמצאו לא מתאימות ונזקקו להחלפה, וכן בעיות עם חיבור האתר לתשתית הביוב. "למדנו כמה לקחים חשובים מאל פואבלו שאנחנו בטוחים שיסייעו לנו לבנות דיור מגשר ברחבי העיר במהירות וביעילות", אמר דוברו של גארסטי, אלכס קומיסר.

בתחילה התכוונה העירייה לשכן באתר באל פואבלו לפחות 60 חסרי בית, אולם המספר הונמך ל-45 בעצת הארגון פיפל קונסרן, מלכ"ר שיתפעל את האתר. ארגון זה מצא מניסיונו כי מקלטים לחסרי בית מצליחים יותר כשלפרט המתגורר בהם יש יותר מרחב מחיה.


"דבר חדש לגמרי". ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גארסטי (צילום: Shutterstock.com)



חברים אחרים במועצת העיר הציעו אף הם להקים מקלטים בנפות הבחירה שלהם. חברי המועצה ג'ו בוסקאינו ומרקיס האריס-דוסון הגישו כתובות אפשריות לבניית מקלטים באזורי הבחירה שלהם, אזור הנמל ודרום אל.איי., בהתאמה. בחודש שעבר אישרה המועצה בדיקה של מספר אתרים בשכונות וניס ומערב אל.איי.

המודל של גארסטי דומה ל"מרכזי הניווט של סן פרנסיסקו, המספקים אף הם דיור קצר-מועד. "אפשר לפתוח מקלט ולהוציא אנשים מהרחוב, אבל זה מצליח רק אם יש דיור בתור אופק בקצה", אומר ג'ף קוסיצקי, ראש שירותי חסרי הבית והדיור התומך בסן פרנסיסקו.

לדבריהם של קוסיצקי ומומחים נוספים, על מקלטים לעמוד במספר תנאים כדי להצליח: עליהם להציב "סף נמוך" לכניסה, כלומר שאנשים יוכלו להיכנס לדוגמא עם חיות המחמד או בני הזוג שלהם. יש לספק במקום שירותי בריאות והשמה מקצועית. המקלט באל פואבלו עומד בכל התנאים הללו, ואף אינו דורש מן הנבחרים להתגורר בו להיות נקיים מאלכוהול ומסמים בעת כניסתם לגור במתחם, אלא רק לא להחזיק בסמים או להשתמש בהם במתחם או בקרבתו.

שלושה קרוואנים יאכלסו 30 גברים ו-15 נשים. שני קרוואנים נוספים ישמשו לרחצה, כביסה, משרדים וחדרי ייעוץ וטיפול. מנהלי התוכנית מחפשים במיוחד דרי רחוב הסובלים מבעיות נפש או מחלות כרוניות, והמצויים בסכנת מוות אם ימשיכו להתגורר ברחוב. על פי הספירה האחרונה של רשות חסרי הבית בלוס אנג'לס, למעלה מ-31 אלף בני אדם מוגדרים כחסרי דיור בלוס אנג'לס, ו-23 אלף מתוכם  נעדרים כל קורת גג שהיא.

YOU MIGHT ALSO LIKE