עדיין נותרו 30 מיליון כלי רכב על הכביש עם כריות אוויר מסוכנות תוצרת טקאטה
פורד הופכת לחברת הרכב השביעית המיישבת את התביעות בנושא. הסכום יפצה גם על אובדן ימי עבודה והוצאות, ופורד תספק רכב חלופי לממתינים זמן רב להחלפה

חברת הרכב פורד הסכימה היום (שני) לשלם סכום של 299.1 מיליון דולר במה שמכונה "הסדר אובדן כלכלי" לכיסוי נזקי בעליהם של קרוב לשישה מיליון כלי רכב מתוצרתה בארה"ב, בהם הורכבו כריות אוויר פגומות מתוצרת טקאטה. כך עולה ממסמכים שהוגשו בבית דין פדרלי במיאמי היום.


עוד פרק יקר בהחזרת הרכב הגדולה בהיסטוריה



ההסדר מכסה מספר סוגים של נזק כלכלי, בכללם טענות על מצג שווא לפיו כלי הרכב שנמכרו היו בטוחים, קונים שילמו יותר מדי עבור כלי רכב עם כריות אוויר פגומות או ירודות, וכן על הוצאות שנגרמו להם בשל הצורך להתמודד עם החזרת כלי הרכב עקב הפגם בכריות האוויר.

פורד היא החברה השביעית המגיעה להסדר בנוגע לכריות האוויר, וסך ההסדרים הללו עולה על 1.2 מיליארד דולר. החברות האחרות שיישבו את הנושא עם לקוחותיהן הן הונדה, טויוטה, ניסאן, מאזדה, סובארו וב.מ.וו. לפחות 23 מקרי מוות ברחבי העולם מקושרים לקריעתם של מנגנוני הניפוח הפגומים של כריות אוויר טקאטה.

הבעיה, שגרמה גם ל-300  פציעות כתוצאה מחלקיקי מתכת המתעופפים בחלל הרכב בעת פיצוץ הכריות, הביאה להחזרת הרכבים הגדולה בהיסטוריה, והקיפה כ-100 מיליון מנגנוני ניפוח ו-19 יצרני רכב גדולים. עד כה דווח על 21 מקרי מוות בכלי רכבת מתוצרת הונדה, ושני מקרי מוות ברכבי פורד.

ההסדר מכסה גם החזר הוצאות, כולל אובדן הכנסה ודמי טיפול בילדים. כמו כן תספק פורד כלי רכב בחינם (בין אם דרך סוכנויות להשכרת רכב או מתוך המלאי שלה) ללקוחות הממתינים לתיקון בשל חלפים שחסרים בסוכנות בה הם מטופלים.


מטילה על היצרניות את החובה לאתר את בעלי הרכב שכריות האוויר שלהם מסוכנות וטעונות החלפה. סגנית ראש מינהל הבטיחות בכבישים המהירים, היידי קינג (צילום: סייפטי אנד הלת' מגזין)



נכון לעכשיו, קרוב ל-30 מיליון כלי רכב בארה"ב ממשיכים לנוע בכבישים עם כריות אוויר מתוצרת טקאטה שלא הוחלפו. חברת טקאטה הודתה באשמת הונאה אלקטרונית והסכימה לשלם מיליארד דולר בהסדר. הדבר הוביל לפשיטת רגל של החברה, שנרכשה על ידי חברת החלפים קי סייפטי סיסטמס תמורת 1.6 מיליארד דולר. החברה המאוחדת נקראת כעת ג'ויסון סייפטי סיסטמס, והיא נשלטת בידי חברת נינגבו ג'ויסון אלקטרוניק.

היידי קינג, סגנית ראש מינהל הבטיחות בכבישים המהירים של ארה"ב, קראה ביום שישי האחרון ליצרניות הרכב להשלים את תוכניותיהן להחליף את כל החלקים הפגומים בכריות אוויר טקאטה. "חיוני שיצרניות הרכב ינקטו בכל צעד אפשרי להגיע לכל בעלים של כל רכב הנושא כריות אוויר קטלניות, בכדי לוודא שאותן כריות מסוכנות יוחלפו מהר ככל שהבטיחות מאפשרת", אמרה. ההסדר של פורד עדיין טעון אישור של שופט פדרלי.

YOU MIGHT ALSO LIKE