פומפאו מזהיר את טהרן: לפגיעה באספקת הנפט יהיה "מחיר גבוה"
שר החוץ אמר את הדברים במהלך ביקורו באיחוד האמירויות. נשיא איראן אמר כי אם ייצוא הנפט האיראני ייפגע, ארצו תפגע בתנועת המכליות במיצרי הורמוז

שר החוץ מייק פומפאו אמר היום (שלישי) כי ארצות הברית ובנות בריתה במפרץ הפרסי מעוניינות להראות לאיראן כי לפעולותיה יש "מחיר גבוה". פומפאו אמר את הדברים בעקבות האיומים של טהרן לפגוע באספקת הנפט למזרח התיכון.


פומפאו עם יורש העצר באבו דאבי, מוחמד בן זאיד אאל נהיאן


דבריו של פומפאו באו במהלך ביקור קצר באיחוד האמירויות, שותפה של ארצות הברית בה נמצאים כ-5,000 מאנשי הכוחות המזוינים האמריקניים בבסיס של חיל האוויר העמוס ביותר באזור.

למרות אזהרותיו, במהלך ראיון לרשת "סקאיי ניוז ערביה", שר החוץ לא פירט מה יהיו ההשלכות של האיומים האיראניים. עם זאת, אין ספק שדבריו נפלו על אוזניים קשובות. באיחוד האמירויות חוששים מזה זמן רב מאיראן ומהסכם הגרעין שלה עם המעצמות, ממנו פרש הנשיא טראמפ.

"מה שאנחנו מתרכזים בו היום בעיקר, הוא שאנחנו שוללים מאיראן את היכולת הפיננסית שמאפשרת לה להמשיך בהתנהגותה הרעה", אמר פומפאו, "זו קשת רחבה, סדרה של עיצומים שמכוונים לא לעם האיראני, אלא שמכוונים למען המטרה היחידה של שכנוע המשטר בטהרן כי ההתנהגות הפוגענית שלו אינה מקובלת ויש לה מחירים גבוהים עבורו".

פומפאו התייחס לאיומים של נשיא איראן חסן רוחאני, ולפיהם איראן תפגע בחופש השיט במיצרי הורמוז, בהם עובר כשליש מכל סחר הנפט בים בעולם. במהלך ביקורו באירופה בשבוע שעבר, אמר רוחאני כי כל פגיעה בייצוא הנפט של איראן יגרום להפרעה בייצוא של כל האזור.


איים לסגור את מיצרי הורמוז. נשיא איראן, חסן רוחאני


איראן "צריכה לדעת שארצות הברית מחויבת לשמור על הנתיבים הימיים פתוחים ועל הובלת הנפט לעולם כולו", אמר פומפאו, "זו המחויבות שלנו במשך עשורים, ואנחנו ממשיכים לפעול תחת ההתחייבות הזאת".

מחירי הנפט בעולם עלו בשל החשש כי ארצות הברית תדרוש מבעלות בריתה להפסיק לייבא נפט מאיראן. בעוד שמדינות כמו סעודיה, איחוד האמירויות וכווית הודיעו כי הן מוכנות להגביר את קצב הייצור שלהן במידת הצורך, ייתכן שהן לא יצליחו לעמוד בדרישה העולמית.

מחירי הנפט בארצות הברית הגיעו לרמה של 2.86 דולר, עלייה של 60 סנט מלפני שנה. טראמפ בעצמו צייץ כי יצואניות הנפט חייבות לעשות יותר כדי להוריד מחירים. זאת, לקראת בחירות אמצע הקדנציה.

YOU MIGHT ALSO LIKE