ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הגיעה להסכמה על תוכנית היציאה מהאיחוד האירופי
במהלך קיומה של פגישת פיסגה בממלכה, נחתמה סופית ההצעה שתוגש לאיחוד: יהיה אזור לסחורות, לא יהיו בדיקות בגבולות ולא עלייה בתעריפים. נקודות החולשה: ניידות אזרחים אירופים ואפשרות למכס בעתיד

בסוף הפסגה המכרעת במהלך יום שישי עלתה הצעה המבקשת לשמר סחר סחורות ללא חיכוך עם האיחוד האירופי, ולהימנע מבדיקות הגבול וייקור תעריפים. 


ויתרה על דברים חשובים והתגמשה. מיי (צילום: Controller of Her Majesty’s Stationery Office)



 
בהצהרה, אמרה תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, כי תציג את ההצעה לפקידי האיחוד האירופי במהירות. שני הצדדים מעוניינים בסגירת העסקה עד אוקטובר, לפני שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי במרץ 2019. למרות הפגנת האחדות הממשלתית בפסגה, התוכנית עלולה להרגיז את חברי המפלגה של מיי שתומכים בהפסקה נקייה עם האיחוד האירופי, אבל כנראה תשמח שלל חברות כלכליות.

התוכנית של מיי קוראת לממלכה המאוחדת ולאיחוד האירופי להקים אזור סחר חופשי שיאפשר מעבר סחורות ומוצרים חקלאיים בין הגבולות ללא עיכובים. תמורת גישה בלתי מוגבלת לשוק הייצוא הגדול ביותר שלה, בריטניה תתחייב לנהוג לפי הכללים והתקנות של האיחוד האירופי לגבי סחורות. היא גם תקבל תפקיד מוגבל בבית המשפט העליון של האיחוד.

ממשלת בריטניה אמרה שההצעה מסמנת "אבולוציה משמעותית" בעמדת המשא ומתן שלה, והיא כוללת ויתורים שיביאו לכך שיישמרו קשרים הדוקים יותר עם האיחוד האירופי מאשר מיי רצתה. עסקים בבריטניה, אירופה ויפן התלוננו מזה זמן רב על אי ודאות על תוכניות ממשלת בריטניה. עם תשעה חודשים בלבד עד הברקזיט, החרדה בהחלט גוברת.

 
יגואר לנדרובר, יצרנית הרכב הגדולה בבריטניה עם 40 אלף עובדים, הזהירה השבוע כי חוזה רע יקטין את רווחיה ב -1.2 מיליארד ליש"ט (1.6 מיליארד דולרים) בשנה. איירבוס ו-BMW גם הוציאו אזהרות פגיעה קשות. לפי התוכנית הבנקאות ושאר תעשיות השירותים בבריטניה, המהווים את הרוב המכריע של הכלכלה במדינה, יאבדו גישה לשווקים באירופה.

קבוצת הלובי העסקית הגדולה ביותר בממלכה, הקונפדרציה של התעשייה הבריטית, בירכה על ההודעה כ"נקודת פתיחה טובה". "זוהי דחיפה אמיתית של ביטחון וראש הממשלה ראויה לקבל אישור לכך", אמרה קרולין פיירבירן, מנכ"לית CBI. 


לא ברור מה יהיה הקשר בין האיחוד האירופי לבריטניה (צילום: shutterstock.com)


עם זאת, לא בטוח שהתוכנית תתקבל על ידי האיחוד האירופי. גוש הסחר הגדול בעולם מעניק גישה חופשית אליו רק מול מדינות שבהן לכל אזרחיו יש את הזכות לחיות ולעבוד. מיי רוצה לסיים את חופש התנועה הזה, ולהחליף אותו ב"מסגרת ניידות" מעורפלת.

 
תוכנית ממשלת בריטניה קוראת גם להסדר מכס עתידי שבמסגרתו בריטניה תקבל את תעריפי האיחוד האירופי על סחורות המחוברות לגוש היורו. הדבר יאפשר לבריטניה לקבוע תעריפים משלה, ולנהל משא ומתן על עסקאות הסחר שלה. הצעה שכזו תידחה, קרוב לוודאי, על ידי האיחוד האירופי.

"אני חושש שזה צעד שטותי של הממשלה הבריטית", אמר דייוויד הניג, לשעבר מנהל מ"ומ הסחר בבריטניה ומנהל המרכז האירופי לכלכלה פוליטית בינלאומית. "למעשה הם שינו את השפה, אבל לא את הגישה".

עם זאת, התוכנית יכולה לסייע במשא ומתן בהמשך. "לקח לבריטניה שנתיים להסכים על ההצעה שלה, יש לנו עכשיו חודשיים שגם אירופה תסכים עליה", אמרה פיירבירן.

YOU MIGHT ALSO LIKE