יצרניות המכוניות לממשל ארה"ב: בטלו את מכסי המגן
יונדאי ו-BMW מצטרפות אל ג'נרל מוטורס שהפצירה בממשלה לבטל את תוכנית המיסוי החדשה על מכוניות וחלקי חילוף: GM מאיימת בפיטורי עובדים, יונדאי לא תפתח מפעלים נוספים כפי שביקשה ו-BMW מבקשת להזכיר: "השקענו מיליארדים במפעל בדרום קרוליינה"

יצרניות הרכב יונדאי (דרום קוריאה) ו-BMW (גרמניה) מצטרפות לקריאה של ג'נרל מוטורס (ארה"ב) אל משרד הסחר האמריקאי ובה הפצירו החברות בממשלה לחזור בה מההחלטה להטיל מכסים חדשים על יבואם של מכוניות וחלקי חילוף. "נראה שאיום להטיל את הסנקציות הללו נועד להשיג מטרות מסוימות", כתבה הנהלת BMW במכתב שנשלח אל שר המסחר האמריקאי, ווילבר רוס. 

עוד נכתב כי החברה השקיעה כ-9 מיליארד דולר בהקמתה והפעלתה של מפעל להרכבת מכוניות בעיר ספרטנבורג (דרום קרוליינה), בה מועסקים כ-9 אלף איש.


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)


ביונדאי תכננו להקים מספר מפעלים נוספים בתוך שטח ארה"ב, אך לאחר הטלת המכסים, שאותם כינו כ"הרסניים", הפרויקט נמצא כעת בספק גדול. היצרנית הדרום קוריאנית אף ציינה כי המהלך יחליש אותה, דבר שבתגובה יחליש את עמדת ארה"ב במו"מ המדיני מול צפון קוריאה. 

ביום שישי האחרון, פרסמה ג'נרל מוטורס מכתב חריג ובו טענה כי תיאלץ לסגור חלק מהמפעלים ולפטר עובדים אם יאשרו המכסים: "העלאת מכסי היבוא תוביל להקטנת החברה: פחות ייצור בארה"ב והרבה פחות משרות", כלשון ההודעה. פיטר נבארו, היועץ לסחר בבית הלבן, האשים את GM בכך שאזהרותיה היא בגדר אחיזת עיניים. לדבריו, ההשפעה של הטלת המכסים בעבור חברה כמו ג'נרל מוטורס תהיה מינורית.


מפעלי BMW בדרום קרוליינה (צילום: וויקיקומנס)


"חצי ממרכיבי המכונית לא מגיעים מארה"ב, אפילו שהמכוניות עצמן מיוצרות פה", טען נבארו. עוד ציין נבארו את מפעלי BMW בדרום קרוליינה, שאחראים על תפוקה של 1,900 כלי רכב חדשים ביום. לדבריו, רוב המכוניות הללו מיוצאות, כך שלא ניתן להבין באמת את השפעת המפעל כל כלכלת ארה"ב. 

היועץ אף הדגיש כי הבית הלבן "מרגיש נבגד" מהחברות הללו וה"איומים להעביר משרות אמריקאיות אל מעבר לים", וזאת לאחר שתוכנית המס שאותה העביר הנשיא טראמפ השתקד הובילה לכך שאותן חברות שלשלו לכיסן מאות מיליוני דולרים.


מטה חברת ג'נרל מוטורס, דטרויט (צילום: Shutterstock)


היום התראיין הנשיא טראמפ ברשת האהובה עליו, פוקס, והסביר כי המכסים החדשים נחוצים בשל מחסומים אירופאיים, לדבריו: "האיחוד האירופי הם גרועים כמו סין, רק קטנים יותר. הם יכולים לשלוח לנו מרצדס אבל אנחנו לא יכולים לשלוח מכונית משלנו", אמר הנשיא. 

בעלייתו למטוס "אייר פורס 1" ביום שישי האחרון הסביר הנשיא כי למשרד הסחר "ידרשו 3-4 שבועות להשלים את המכסים". על פי החוק, שר המסחר יכול לקבל החלטה עד חודש פברואר, אך נראה שהנשיא דוחק בו לפרסם את הממצאים שלו בהקדם, ככל הנראה בשל הבחירות ההולכות וקרבות, והרצון העז של הנשיא לעלות את הנושא במהלך הקמפיין.


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)


מניותן של יצרניות המכוניות ממשיכות לרדת, ו-GM רשמה ירידה של 2.8% ביום שישי, השבוע השלישי ברציפות בו הוא רושמת הפסדים. כעת החשש הגדול של ג'נרל מוטורס הוא המשך המגמה, במיוחד לאור המכסים החדשים. חשוב לציין, גם המכסים האחרים, הפלדה וכדומה, משפיעים על החברה, שכן היא עושה שימוש רחב בחומרים האלה. "איום הטלת המכסים גורע מהתחרותיות שלנו אל מול החברות הבינלאומיות. פעולה זו מגבירה את העלויות הבינלאומיות, מסירה דרך קריטית להתחרות מול חברות אחרות ומעודדת אווירת סחר בה ניתן יהיה לנקום בנו בשווקים אחרים", סיכמה החברה בהודעתה.

YOU MIGHT ALSO LIKE