דיווח: הודו נערכת להפסקת יבוא נפט מאיראן
הלחץ האמריקאי עובד? משרד הנפט ההודי ביקש מבתי הזיקוק להיערך לצמצום דרסטי של ייבוא הנפט ואולי גם להפסקה מוחלטת שלו. הודו היא יבואנית הנפט השנייה בגודלה מאיראן, עבורה מהווה ההחלטה מכה קשה

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי משרד הנפט ההודי ביקש מבתי זיקוק במדינה להתכונן ל"צמצום דרסטי עד לאפס" של יבוא נפט מאיראן, החל מחודש נובמבר. הסוכנות מסתמכת על שני מקורות במשרד הנפט שצוטטו בדיווח. המשמעות: מכה קשה לכלכלה האיראנית, שהודו היא יבואנית הנפשט הגדולה ביותר בעולם ממנה, אחרי סין. ממשלת הודו מסרה שאינה מכירה בסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן, אך כן מכירה בסנקציות שהוטלו על ידי האו"ם. עם זאת, הצעד של ניו דלהי בהחלט מבשר שהלחץ האמריקאי בנושא איראן מניב פירות.

ראש ממשלת הודו נרנדה מודי ונשיא איראן חסן רוחאני. האיראנים הציעו משלוח חינם. צילום: רויטרס


שר הנפט ההודי דארמנדרה פרדהאן אמר כי "יש לנו שילוב בריא בתחום האנרגיה, ואנחנו יכולים להשיג נפט מכל מקום. היתר תלוי בשאלות גיאו-פוליטיות, וההחלטות יתקבלו על סמך המצב והאינטרסים שלנו. כשנקבל החלטה בקשר לאיראן, נודיע לכם". על פי מקור המצוטט בכתבה, איראן הציעה להודו לבצע את משלוחי הנפט בחינם ולהעניק לה אשראי של 60 יום, אך הודו העדיפה לייבא ממדינות אחרות.


גם החברה ההודית ניארה אנרג' נערכת להפסקת יבוא הנפט מאיראן בנובמבר, בעקבות הפנייה של הממשלה. החברה החלה להפחית את כמויות הנפט המיובא כבר עתה. החברה, יחד עם תאגיד הנפט ההודי וחברת מנגאלור, הם שלושת היבואנים הגדולים ביותר של נפט איראני בהודו.


מודי והיילי. שגרירת ארה"ב באום ביקשה מהודו לצמצם את התלות בנפט האיראני. צילום: איי.פי


קודם לכן, שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נפגשה עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו דלהי וטענה בפניו כי על ארצו להפחית את התלות בנפט האיראני. הלחץ האמריקאי על הודו ועל מדינות אחרות להימנע מייבוא נפט מאיראן מגיע בעקבות ביטול הסכם הגרעין בידי הנשיא טראמפ וחידוש הסנקציות על טהרן. חלק מהסנקציות ייכנסו לתוקף באוגוסט, וחלקן - בעיקר אילו הקשורות למשק האנרגיה - ב-4 בנובמבר.


YOU MIGHT ALSO LIKE