נערת הפוסטר של משבר הקמעונאים: H&M תקועה עם 4 מיליארד דולר במלאי שטרם הצליחה למכור
ענקית האופנה השבדית איחרה מאד להיכנס למשחק המכירות ברשת, והתוצאה היא מחסנים שמפוצצים בסחורה שלא נמכרה וצניחה של 18% בשווי המניה מתחילת השנה. כל ענף הקמעונאות נמצא במשבר, ותשע קמעונאיות גדולות הפכו לחדלות-פירעון בשנה האחרונה, שמונה מהן בארה"ב

גם בענף הקמעונאות מוכה הצרות לא זוכרים דבר כזה - ערימת בגדים בשווי ארבעה מיליארד דולר ששוכבת במחסני חברת הביגוד H&M כאבן שאין לה הופכין. ענקית האופנה השבדית הודיעה היום (חמישי) כי שווי המלאי העולמי שלה שלא נמכר התנפח ברבעון האחרון לסכום המפלצתי - עלייה של 13% לעומת השנה שעברה.


מה שלא יימכר - ייתרם או ימוחזר (צילום: Metro)



הכמות העצומה של סחורה שלא נקנתה, שהלכה ותפחה לאורך השנים האחרונות בשל גידול איטי מהצפוי במכירות, הוריד את רווחי החברה במחצית הראשונה של 2018 ב-28%. "סוגיית המלאי התפתחה כעת לבעיה רצינית עבור החברה", אומר אדם קוקרן, מנתח פיננסי בסיטיבנק.

החברה הודיעה שתנקוט במגוון צעדים, בכלל זה מבצעי מכירות, כדי להפחית בהדרגה את העומס על מחסניה. קוקרן אמר כי החברה תציע הנחות בחנויות וברשת, וכי ייתכן גם שהיא תמכור חלק מן המלאי לקמעונאים הפועלים במדינות בהן אין ל-H&M נוכחות.

בעוד שחלק מן המשקיעים היו מעדיפים גישה נחרצת יותר לפיתרון הבעיה, קוקרן סבור כי החברה תעדיף גישה מאוזנת יותר. "אפשר לחתוך מחירים כדי למכור מלאי, אבל הדבר מלווה בסיכונים למוניטין של המותג", אמר. "המנהלים ירצו למנוע מן החברה להיתפש בעיני הצרכנים כמותג זול".

H&M הודיעה כי הבגדים אותם לא תצליח למכור בשום דרך ייתרמו לצדקה או ימוחזרו.  אולם הבעיות של החברה מקיפות יותר מסתם ערימה של סחורה שלא נמכרה. המנתחים טוענים כי החברה התמהמהה מדי בכניסה לשוק המכירות ברשת, וכעת היא מפגרת מאחורי המתחרות. מניית החברה ירדה השנה ב-18%.


יסגרו מאה חנויות עד 2022.



קמעונאים ברחבי העולם מצויים תחת לחץ כתוצאה משינויים בהרגלי הצרכנים ומתחרות מצד ענקיות קמעונאות-רשת כמו אמזון ואסוס. בדו"ח של חברת דירוג האשראי מודי'ס שפורסם באפריל דווח כי מקרי חדלון הפירעון במגזר הקמעונאי הגיעו למספרי שיא ברבעון הראשון של 2018, נוכח עליית המסחר ברשת וירידת קרנם של הקניונים.

סירס המצויה בקשיים וקלייר'ס שפשטה רגל נמנות על תשע החברות הקמעונאיות שלא עמדו בתשלום חובותיהן במהלך הרבעון הראשון - כתם מדאיג על כלכלה הנתפשת כבריאה בסך הכל. כל החברות, למעט אחת, יושבות בארה"ב. באנגליה הודיעה רשת חנויות הכלבו ג'ון לואיס השבוע כי רווחיה יהיו נמוכים במידה משמעותית מאשתקד. מתחרתה האגדית, מארקס אנד ספנסר, הודיעה בחודש שעבר כי תסגור 100 חנויות עד 2022.

YOU MIGHT ALSO LIKE