מי יחליף את השופט קנדי? אלה כמה מן האפשרויות הבולטות
שניים היו מתמחים של השופט הפורש. אחת היתה מתמחה של גיבור השמרנים אנטונין סקאליה, אחד הוא סנאטור שהחל לצפות בדיוני בית המשפט העליון בגיל 10 "בשביל הכיף", ואחד שירת כשופט באותה ערכאת ערר עם אחותו של הנשיא

עם הודעתו המפתיעה של השופט העליון אנתוני קנדי על פרישה - הודעה שניתנה בדיוק בזמן כדי שהנשיא טראמפ יוכל להציע מועמד\ת להחליפו והסנאט יוכל לאשר את הבחירה עוד לפני בחירות אמצע הכהונה - הגיע הזמן לבחון את המועמדים האפשריים להתמנות לערכאה המשפטית העליונה בארה"ב. להלן שישה מועמדים הנחשבים לבעלי סיכויים גבוהים לקבל את ברכתו של הנשיא:




ברט קבנאו, שופט פדרלי בערכאת הערר בסבב מחוז קולומביה (וושינגטון הבירה)

קבנאו צורף באיחור לרשימות המועמדים האפשריים של הנשיא טראמפ, אולם רבים מאמינים כי השופט בן ה-53, ששימש בעבר כמתמחה של השופט הפורש קנדי, הוא המועמד המוביל להחליף את מעסיקו לשעבר.

הוא נולד בוושינגטון הבירה ושירת בממשל ג'ורג' בוש הבן. הוא גם שימש כאחד מצוות הפרקליטים של החוקר המיוחד קנת' סטאר, שחקר את פרשת ווייטווטר של הנשיא לשעבר קלינטון, שהפכה לפרשת מוניקה לווינסקי לאחר שלא נמצא דבר בפרשת הנדל"ן.

התיק הבולט האחרון בו השתתף היה זה שבו בית המשפט בו הוא חבר אישר את חובת הממשלה לספק הפלה לבת-עשרה, מהגרת נטולת מסמכים שהיתה עצורה על ידי ממשלת ארה"ב. קבנאו היה בדעת המיעוט בתיק זה. רבים מן המתמחים שלו המשיכו להתמחויות בבית המשפט העליון.


התנגד למתן הפלה לקטינה כלואה. קבנאו (צילום: אתר בתי המשפט הפדרליים)


איימי קוני בארט, שופטת ערכאת הערר הפדרלית בסבב השביעי

בארט, לשעבר מתמחה של השופט העליון המנוח אנטונין סקאליה, נבחרה על ידי הנשיא טראמפ לכהונת שופטת בערכאת הערר של הסבב השביעי. היא נולדה ב-1972 ובעבר היתה פרופסורית למשפטים באוניברסיטת נוטר דיים, בה הוסמכה כמשפטנית.

במהלך שימוע האישור שלה בסנאט, נקלעה בארט, נוצרייה אדוקה, לחילופי דברים חריפים עם הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינסטין (קליפורניה), ששאלה אותה על דברים שכתבה בעבר בנושאי אמונה וחוק. תומכיה של בארט טענו כי פיינסטין מבקשת להחיל "מבחן דתי" למינוי שופטים. 


נוצרייה אדוקה. איימי קוני בארט (צילום: ביה"ס למשפטים, אוניברסיטת נוטר דיים)



ריימונד קת'לדג', שופט פדרלי בסבב השישי, לשעבר מתמחה של קנדי

קת'לדג' בן ה-51 הוא מתמחה לשעבר של השופט קנדי המכהן כעת בסבב הפדרלי השישי. הוא שימש במשך שנה אחת כיועץ המשפטי של חברת הרכב פורד במדינת הולדתו, מישיגן. מבקריו מודאגים בשל חוות דעת עוינת לאיגודים שכתב בתביעה שהגישו עובדי בתי ספר ציבוריים. קטלדג' גם כתב חוות דעת לפיה איסוף ממשלתי של מסמכים עסקיים הכוללים מידע על מיקום סלולרי אינו מהווה חיפוש לפי התיקון הרביעי לחוקה - דעה כה קיצונית עד שאפילו השופט השמרן, נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס, דחה אותה בפסיקה שביטלה אותה.


חוות דעת כה קיצונית שאפילו השופט רוברטס פסל אותה. קת'לדג' (צילום: Above The Law)



אמול ת'פאר, שופט ערכאת הערר הפדרלית בסבב השישי

ת'פאר בן ה-49 נבחר אישית על ידי מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, כתובע הפדרלי של הנפה המזרחית בקנטאקי. ב-2006 הוא מונה כשופט באותה נפה, וב-2017 מונה לערכאת הערר של הסבב השישי בידי הנשיא טראמפ. ת'פאר נולד במישיגן, ועבד בממשל וגם בשוק הפרטי. הוא השופט הראשון ממוצא דרום-אסייתי שמונה לכהונת שופט פדרלית.


השופט הפדרלי הראשון ממוצא דרום-אסייתי. אמול ת'פאר (צילום: Law and Crime)



מייק לי, סנאטור מיוטה

על אף שלי בן ה-47 מעולם לא כיהן כשופט, השמרנים סמוכים ובטוחים שהוא לא יפתיע אותם בבית המשפט העליון. הוא חבר קרוב של הסנאטור השמרן הקיצוני טד קרוז מטקסס, וקרוז הכריז על תמיכתו בטראמפ לאחר שזה הוסיף את לי לרשימת המועמדים האפשריים שלו לבית המשפט העליון.

לי עצמו לא הכריז על תמיכה בטראמפ, אולם תומכיו מצביעים על מחויבותו לעקרונות שמרניים והעובדה ששימש כמתמחה לשופט סמואל אליטו לא פעם אחת אלא פעמיים. אביו, רקס לי, שימש כפרקליט הראשי (Solicitor General) תחת הנשיא רונלד רייגן ואחיו תומאס, המכהן בבית המשפט העליון של יוטה, הוזכר אף הוא כמועמד אפשרי לביהמ"ש העליון של ארה"ב.

כשנשאל אם יהיה מעוניין במינוי, ציין לי שהחל לצפות בדיונים בבית המשפט העליון בגיל 10 "בשביל הכיף" ואמר כי על אף שזו החלטתו של הנשיא, "לא הייתי מסרב".


שמרן בטוח שלא יסרב לתפקיד. הסנאטור מייק לי (צילום: סאלט לייק טריביון)



תומאס הרדימן, שופט ערכאת הערר הפדרלית בסבב השלישי

להרדימן יש סיפור אישי שאפשר לנפנף בו. השופט בן ה-52 הוא הראשון ממשפחתו שסיים לימודים בקולג', ולמשך זמן-מה הוא נהג במונית למחייתו. הוא נולד במסצ'וסטס, סיים את התואר הראשון בנוטר דיים ולאחר מכן למד משפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

על פי מקורות יודעי דבר, הוא היה המועמד ש"הפסיד בנקודות" את המינוי לעליון אותו קיבל השופט ניל גורסאץ'. הוא כתב חוות דעת מתנגדת בפסיקה שאישרה חוק של ניו ג'רזי האוסר על נשיאת אקדח ללא רישיון. אם יהיו לנשיא טראמפ שאלות בנוגע לאופיו ומזגו של הרדימן, הוא יוכל להתייעץ באחותו מריאן, שכיהנה עם הרדימן בערכאת הערר של הסבב השלישי מ-2007 עד 2011.


הראשון ממשפחתו שסיים קולג'. הרדימן (צילום: ויקיפדיה)

YOU MIGHT ALSO LIKE