איך פרישתו של השופט קנדי תשפיע על הסוגיות החשובות ביותר באמריקה?
השופט אנתוני קנדי נחשב כקול מכריע בפסיקות רבות. אין ספק שהחלפתו תביא לשינוי בהכרעות בנושאים חשובים כמו הפלות, נישואים גאים והעדפה מתקנת - אבל עד כמה זה השינוי יהיה קיצוני?

פחות מיממה אחרי שאנתוני קנדי הודיע על פרישה מכס השיפוט בגיל 82, ארצות הברית מתחילה להבין את המשמעות האדירה של המהלך. השאלה שעולה הכי הרבה היא: מה ההשלכות של עזיבתו את בית המשפט העליון וכיצד הדבר ישפיע על חיי היום יום של האזרחים? 

השופט קנדי הוא דמות מעניינת מאד בעולם המשפט האמריקאי. הוא אמנם נחשב שמרן, אך בנושאים רבים הוא היה למעשה קול מתלבט וצידד מספר לא מבוטל של פעמים דווקא בעמדה הליברלית יותר. העובדה שקנדי נהג לגלות גמישות בנושאים מסויימים שינתה לא מעט החלטות של העליון, בעיקר בכל הקשור להפלות ולזכויות גאים - מקרים בהם היה הקול החמישי והמכריע.

שופטי העליון

עזיבתו של קנדי תיתן אפשרות למתנגדי הפלות ולמדינות שמרניות לכפות מדיניות קשוחה יותר שתקשה על סיום הריון או אפילו תהפוך את ההליך ללא חוקי באמצעות ביטול תקדים רו נגד וויד. אבל לא בטוח שצעד כזה קיצוני יעשה. קיים סיכוי לא רע שרוב שמרן בבית המשפט העליון יפגע בזכות האישה על גופה ויקשה על ביצוע הפלות - גם אם בסופו של דבר תקדים רו נגד וייד לא יבוטל לחלוטין.

הסוגיה הבאה שעלולה לעמוד למבחן היא נישואים גאים. גם בשנת 2015 קנדי היטה את הכף לטובת הליברלים והצביע בעד שוויון. סביר שבית המשפט לא יהפוך את פסיקתו בנושא, אבל ממש כמו שקרה עם הפסיקה על האופה מקולרדו שסירב להכין עוגת חתונה לזוג גברים - אפשר להניח שגם בעתיד בית משפט עם רוב שמרני ימשיך להגן על חופש הדת של אנשים שמעוניינים לא לקחת חלק או לתת שירות לבני זוג גאים.

העדפה מתקנת היא גם נושא חם שמעורר המון מחלוקת ועלול להפגע בעקבות השינוי בבית המשפט. קנדי אמנם הצביע לפעמים בעד ולפעמים נגד. בשנת 2016 תמך בטענה של אוניברסיטת טקסס כי ניתן לעשות העדפה מתקנת בכל הקשור לגזע על מנת לאפשר גיוון בקמפוס. מקרה נוסף כזה - הפעם מאוניברסיטת הרוורד - עלול להשמע בעליון בזמן הקרוב. בלי קנדי, אפשר להניח שהעתירה בעד אפליה מתקנת תדחה.

קנדי. פורש

שופט בית המשפט העליון קנדי יפרוש מתפקידו בסוף החודש הבא. אתמול הוא עדכן בחדשות את חבריו לכס השיפוט ומיד לאחר מכן הגיע בעצמו להודיע לנשיא. הוא העביר לו מכתב קצר, בן 2 פסקאות בלבד, ובו הודיע על כוונתו. את ההודעה פתח במשפט "נשיא יקר שלי".

בתוך דקות קצרות כבר הודיע הנשיא כי בכוונתו למנות מיד וללא דיחוי שופט חדש במקומו של קנדי. המועמד יבחר מתוך רשימה מקוצרת של 25 מועמדים פוטנציאלים, שהורכבה יחד עם ארגונים שמרניים ולפי דעתם. הדמוקרטים נערכים לקרב ארוך על מנת למנוע את האפשרות הזאת.

YOU MIGHT ALSO LIKE