דרמה בבית המשפט עליון: השופט אנתוני קנדי הודיע על פרישה
השופט בן ה-82 נחשב לשמרן אבל מתון יחסית. פרישתו תאפשר לטראמפ למנות שופט שמרן שיכריע את מדיניות ארצות הברית בעשורים הקרובים בנושאים כמו הפלות, ביטוח בריאות והגירה. דקות לאחר הודעתו, הנשיא כבר הכריז כי יבחר לו מחליף שמרן. הדמוקרטים נערכים למלחמה

הכרזה חשובה היום מכיוון בית המשפט העליון של ארצות הברית: השופט אנתוני קנדי הודיע על פרישתו מכס השיפוט בסוף החודש הבא. משמעות המהלך היא שהנשיא טראמפ והרפובליקנים יכולים כעת למנות שופט שמרן ולחזק את הרוב השמרני בעליון לעשרות שנים, כל זה עוד לפני הבחירות בנובמבר.

השופט קנדי עדכן בחדשות את חבריו לכס השיפוט ומיד לאחר מכן הגיע בעצמו להודיע לנשיא. הוא העביר לו מכתב קצר, בן 2 פסקאות בלבד, ובו הודיע על כוונתו. את ההודעה פתח במשפט "נשיא יקר שלי".



קנדי. פורש

בתוך דקות קצרות כבר הודיע הנשיא כי בכוונתו למנות מיד וללא דיחוי שופט חדש במקומו של קנדי. המועמד יבחר מתוך רשימה מקוצרת של 25 מועמדים פוטנציאלים, שהורכבה יחד עם ארגונים שמרניים ולפי דעתם. 

ההחלטה הזאת של קנדי לא היתה מפתיעה במיוחד ושמועות על פרישה מתקרבת נפוצו במהלך השנה. עכשיו כשהשופט הודיע על כוונתו, הקרב עובר לזירה של הפוליטיקאים. הרפובליקנים צפויים לנסות להעביר את המינוי לפני הבחירות והדמוקרטים יעשו כל שביכולתם כדי לשכנע כמה שיותר סנאטורים להצביע נגד המינוי של המחליף.

המינוי האחרון לבית המשפט העליון של השופט ניל גורסץ' הגיע אחרי שמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל סירב לאשר את מעומדו של אובמה לעליון בשנת 2016. כאמור, הבחירה התעכבה עד אחרי בחירות 2016, אז נבחר מועמדו של טראמפ, גורסץ', לעליון.

הפעם, מקונל כבר נשמע אחרת לגמרי. "הסנאט ערוך לבצע את תפקידו החוקתי לעזור לטראמפ למלא את המושב הריק בעליון" אמר מנהיג הרוב. "נצביע על אישור מחליף לשופט קנדי כבר בסתיו הזה".

טראמפ וקנדי. מוקדם יותר השנה

הדמוקרט צ'אק שומר מיהר לצאת נגד הצביעות שבמעשיו של מץ' מקונל והזכיר את הסירוב העיקש לאשר מועמד של טראמפ. שומר גם הציע כמה קריטריונים לפיהם כדאי לבחון את המועמדים שיציג טראמפ לעליון.

הסוגיה החשובה ביותר שעלולה להיות מושפעת מבחירת שופט חדש היא סוגיית ההפלות. רוב שמרני יכול להפוך את קביעת רו נגד וייד ולהוציא הפלות מן החוק. "שתי המפלגות בסנאט צריכות לדחות כל מועמד שעלול להפוך את רו נגד וייד או לפגוע בזכות הבסיסית לזכות בריאות" אמר סנאטור צ'אק שומר. הוא הוסיף "הסנאט צריך לדחות כל מי שמעדיף קבוצות אינטרסים על פני טובת העם האמריקאי".

השופט אנתוני קנדי יהיה בן 82 בחודש הבא והוא החזיק בכיסא החשוב בעליון בעשור האחרון. הוא היה הקול המכריע בסוגיות רבות. למרות היותו שמרן, הוא הצביע במספר מקרים יחד עם השופטים הליברליים.

YOU MIGHT ALSO LIKE