בית המשפט העליון אישר את "הגרסה המדוללת" של איסור הכניסה ממדינות מוסלמיות
לאחר שבתי משפט בארבע מדינות פסלו גרסאות שונות של "איסור הנסיעה" האוסר אפילו על תושבים חוקיים בעלי גרין קארד להיכנס לארה"ב ממדינות מסוימות בעלות רוב מוסלמי, קבע היום רוב של 5 שופטי עליון מול 4 כי הדבר נמצא בסמכותו של הנשיא - למרות הצהרותיו העוינות למוסלמים ולאיסלאם

בית המשפט העליון העניק היום (שלישי) ניצחון חשוב לנשיא טראמפ, כשאישר את אישור הנסיעה שלו על כניסה לארה"ב של כל אדם - מהגר, מבקר או פליט מחמש מדינות מוסלמיות, וכן הגבלות חלקיות יותר על כניסת מבקרים מצפון קוריאה ועובדי ממשלה מוונצואלה. הפסיקה, שהושגה בהצבעה 5-4, היא ההכרעה המהותית הראשונה של בית המשפט העליון על מדיניות של ממשל טראמפ.


הפעם קיבלה החתימה תוקף (צילום: CNN)



נשיא בית המשפט, השופט ג'ון רוברטס, כתב את חוו"ד הרוב וקבע כי האיסור "אינו חורג מכל מגבלה כתובה על סמכותו של הנשיא". התיק, שהוגש לראשונה על ידי מדינת הוואי נגד הגרסה השלישית של איסור הנסיעה, הגיע לפתחו של העליון מוקדם יותר השנה.

מתנגדים שקראו לביטול האיסור טענו כי הוא מונע מגזענות ואפליה דתית וקיוו כי הערכאה השיפוטית העליונה בארה"ב תאשר את פסיקות הערכאות הקודמות, שהכריעו כי דין האיסור להתבטל. הצו השנוי במחלוקת היה אחד הצעדים הראשונים של טראמפ כנשיא, והוא הגיע לאחר חודשים של מתקפות על מוסלמים במהלך הקמפיין.

מחאות פרצו בנמלי תעופה ברחבי ארצות הברית בינואר שעבר לאחר שתושבים חוקיים בארה"ב נלקחו למעצר ואחרים עוכבו לאחר פרסום הצו. אולם ב-17 החודשים מאז חתם הנשיא על הצו הראשון דחו שופטים פדרליים בהוואי, קליפורניה, וירג'יניה ומרילנד גרסאות שונות של הצו בטענה כי הוא נוגד את החוקה.


הפגנה נגד איסור הנסיעה בשנה שעברה. "שנאה אדירה" - מצד מי? (צילום: רויטרס)



המאבק על איסור הנסיעה החל ברצינות לאחר שהצו הראשון בוטל על ידי ערכאות נמוכות יותר. חודשים לאחר מכן התיר אשתקד העליון לצו השני להיכנס לתוקף באופן חלקי. צו זה פקע בספטמבר. הצו הנוכחי, אותו כינה הנשיא טראמפ "גרסה מדוללת", נמצא בתוקף מאז דצמבר האחרון והוא נועד להיות קבוע.

כמו קודמיו, איסור הנסיעה "גרסה 3.0" חוסם את כניסתם של כמעט כל המהגרים, המבקרים ופליטים מחמש מדינות בעלות רוב מוסלמי - איראן, לוב, סומליה, סוריה ותימן - כמו גם מבקרים מצפון קוריאה ופקידי ממשל מוונצואלה.

היות שאין הרבה מחלוקת על כך שלנשיא הסמכות העקרונית לאסור כניסה מכל מדינה בעולם מטעמי ביטחון,  רוב המאבק נסב על אמירות איסלאמופוביות במהלך הקמפיין, אשר לדעת המתנגדים הוכיחו כי האיסור מקורו באפליה פסולה האסורה על פי החוקה. טראמפ קרא לאסור על מוסלמים באשר הם מלהיכנס לארה"ב, והשמיע הערות קשות בנוגע לאיסלאם. "אני חושב שהאיסלאם שונא אותנו", אמר טראמפ ב-2016. "יש שם משהו ש-- יש שנאה אדירה שם. יש שנאה אדירה".

הפרקליט הכללי נואל פרנסיסקו, שטען בשם הממשל בבית המשפט, אמר לשופטים כי הצהרות הנשיא במהלך הקמפיין צריכות להיות "מחוץ לדיון" וקבע כי האיסור הכרחי מטעמי ביטחון לאומי.

YOU MIGHT ALSO LIKE