עלייה צפוייה באספקת נפט בעולם
אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, הודיע על ייצור מוגבר של נפט. הדבר נעשה לאחר קריאת ארצות הברית למניעת גירעון. איראן התנגדה בתחילה: "טראמפ הוא האשם בעליית מחירי הנפט"

אופ"ק הסכימה ביום שישי על עלייה מתונה בייצור הנפט, החל מחודש יולי. זאת לאחר שמנהיגה הסעודי שיכנע את איראן לשתף פעולה בשיחות עם צרכנים מרכזיים, בכדי לסייע בהורדת מחיר הנפט ולהימנע ממחסור באספקה. שני מקורות של אופ"ק אמרו כי הקבוצה הסכימה שהארגון ובעלות בריתו, בראשות רוסיה, יגדלו את הייצור בכמיליון חביות ביום (אחוז מהמיוצר כיום), או באחוז אחד מההיצע העולמי. בפועל מסתמן שההגידול הריאלי יהיה קטן יותר.


מעלה את ייצור הנפט העולמי. אופ"ק (אילוסטרציה: שאטרסטוק)


ארה"ב, סין והודו דחקו באופ"ק לשחרר אספקה נוספת כדי למנוע גירעון שיפגע בכלכלה העולמית. ערב הסעודית ורוסיה אמרו כי הן שמחות לשאוב יותר, אך איראן מתחה ביקורת על הרעיון, כנראה היות והיא עומדת בפני סנקציות של ארה"ב. איראן, המפיקה השלישית בגודלה באופ"ק, דרשה מהארגון לדחות את קריאות הנשיא טראמפ להגדלת היצע הנפט, וטענה כי טראמפ הוא זה שתרם לעליית המחירים האחרונה על ידי הטלת סנקציות על איראן וונצואלה.

כזכור, טראמפ הטיל סנקציות חדשות על טהראן במאי, וכרגע מסתמן כי הייצור האיראני ירד בשליש עד סוף 2018. פירוש הדבר כי למדינה אין כמעט מה להרוויח מעסקה שתגדיל את אופ"ק, בניגוד ליצואנית הנפט המובילה ערב הסעודית. עם זאת, נראה כי שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל-פלח, שכנע את עמיתו האיראני, ביג'אן זנגנה, לתמוך בסופו של דבר בגידול הייצור, שעות ספורות לפני פגישת נציגי המדינות המפיקות נפט.


איראן טוענת שהוא האחראי לעליית מחירי הנפט. טראמפ (צילום: שאטרסטוק)



אופ"ק ובעלות בריתה יצרו מאז השנה שעברה תפוקה של 1.8 מיליוני דולרים. המדד סייע לאזן מחדש את השוק ב-18 החודשים האחרונים, והעלה את מחיר הנפט ל-75 דולר לחבית, עלייה של כ-27 דולרים ב-2016. הפסקות הפקת נפט בלתי צפויות בוונצואלה, לוב ואנגולה הביאו למעשה לקיצוץ בהיצע לכ-2.8 מיליון חביות בחודשים האחרונים.

מחירי הנפט עלו ב-1.9 אחוזים ביום שישי, כאשר עליית התפוקה תומחרה באופן צנוע למדיי. "זה מספיק עד כה, אך לא מספיק כדי שהרבעון הרביעי יתייחס לירידה ביצוא האיראני והוונצואלי", אמר גארי רוס, ראש מחלקת האנליזה העולמית של נפט ב- S & P Global. "אם נפסיד מיליון דולר של תפוקה מוונצואלה ואיראן ברבעון הרביעי, לאן יגיעו כל החביות האלה? כיום המחירים כבר מאוד גבוהים", אמר.

YOU MIGHT ALSO LIKE