ועדת הכנסת אישרה: אשרת עבודה הדדית בין אזרחי ארה"ב וישראל על בסיס השקעה בכל עסק שיוצר תעסוקה
ועדת הכנסת אישרה את השינויים בחוק הישראלי שנדרשו כדי לאשר את התקנות ההדדיות, שאושרו בארה"ב כבר ב-2012. ישראלים יוכלו לקבל אשרת שהייה ועבודה בארה"ב על בסיס השקעה בכל עסק שיוצר או ייצור תעסוקה גם למקומיים ולא רק למבקש\ת ובני ביתם. גם בני זוג של המשקיעים יקבלו אשרת עבודה כללית

לאחר המתנה ממושכת ועיכובים רבים, אישרה היום (שלישי) ועדת הפנים של הכנסת את התקנות לאשרת עבודה למשקיעים ישראלים בארה"ב. מדובר בהסכם הדדי עם ארה"ב, על פיו לראשונה, יוכלו ישראלים ותושבי ארה"ב להשקיע זה במדינה של זה, ולקבל  אשרת עבודה  על בסיס השקעה בלבד.


צילום: Shutterstock



עד כה, ישראלים שרצו לקבל אשרה עבודה בארה"ב, גם לצורך פתיחת עסק, נאלצו לעמוד בתנאי סף מחמירים כגון הוכחת ידע ייחודי, הישגים יוצאי דופן, וותק תעסוקתי או דרישה מן המבקש להוכיח כי בעבר כבר  ביצע  סחר ממשי בין המדינות. כעת קבלת האשרה החדשה מותנת בעיקר בכך שמבקשה יוכיח שהוא מעמיד לרשות העסק שיפתח, הון עצמי בסכום מספק כדי להבטיח את מימון העסקתו בתקופת ההקמה וכן שהעסק יצור מקומות עבודה לאזרחים אמריקאים. בנוסף למשקיע\ה עצמם, גם בני זוגם החוקיים יהיו זכאים לאשרת עבודה כללית.

למעשה כבר בינואר 2017 אישרה הממשלה את התקנות ההדדיות עם ארה"ב  המאפשרות קבלת אשרת E-2 לישראלים שמעוניינים לעבוד בארה"ב ומסוג B 5  לאמריקאים שירצו לעבוד בישראל (אשרת עבודה על בסיס השקעה בישראל) אך היות ובישראל לא היה קיים מסלול של מתן אשרת עבודה לאזרח זר על בסיס השקעה, היה צריך לתקן שורה של תקנות  וועדת הפנים של הכנסת נדרשה לאשרן.

אישור מתווה האשרה פותח דלת למשקיעים פרטיים וחברות אשר ישקיעו בארה"ב בכל תחום עסקי בהיקפים שיביאו ליצירת מקומות עבודה לעובדים אמריקאים.  בכלל זה חברות סטארט-אפ ישראליות, אנשי עסקים, יהלומנים, חברות שיווק, נדלן וגיוס הון. את המהלך לקידום אשרות העבודה ההדדיות יזם וקידם בעשור האחרון עו"ד צבי קן תור, שותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו, העומד בראש ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל אמריקה. לדבריו, במונח השקעות מסחריות ניתן לכלול גם גם עיסקי מזון מכל סוג, מספרות, מוסכים, שרותים אישיים וכל עסק קמעוני בעל יחוד.  

הצפי למועד בו הישראלים יוכלו להתחיל להגיש בקשות לקבלת האשרה הינו תוך מספר חודשים בודדים, וזאת לאחר שהרשויות בארה"ב יתנו אישור סופי כי נוסח התקנות הישראליות מקיים את דרישת ההדדיות. התקנות אף יוצרות מצב בו לראשונה בהיסטוריה של ישראל, יוכלו רק אזרחי ארה"ב לקבל אשרת עבודה בישראל על בסיס השקעה, יוכלו להישאר בישראל לתקופה שמעל 63 חודשים, ובן הזוג יוכל לקבל אשרת עבודה כללית.


אישר את החוק מהצד האמריקאי כבר לפני שש שנים. הנשיא לשעבר אובמה (צילום: Shutterstock)



כדי לקדם את התהליך גויסה גם אייפק שפעלה להגשת חוק קצר וספציפי אשר המאשר את הענקת האשרה לאזרחי ישראל ואשר נחתם על ידי הנשיא אובאמה במאי  2012. בכך תהפוך ישראל למדינה ה- 40 עימה יש לארה"ב הסכם E 2. לא נקבע סכום מינימום להשקעה כדי לקבל את האשרה, וגם השקעה בסדר-גודל של 150-200 אלף דולר עשויה להספיק, בתנאי שהעסק צפוי להעסיק ולפרנס לא רק את המעסיק ובני משפחתו, אלא גם לפחות עובד\ת אמריקאי\ת אחת כבר בשנה הראשונה, רצוי עם צפי ליותר בהמשך הדרך.

האשרה החדשה תינתן רק ל"עסק מסחרי פעיל ואמיתי", ולא למי שמעוניינים להקים בארה"ב ארגון חברתי, פוליטי או מלכ"ר מכל סוג. האשרה החדשה לא תינתן למשקיעים בשוק ההון, שכן היא תלויה ביצירת מקומות עבודה ספציפיים לאמריקאים ולא רק למבקש האשרה. גם משקיעים בנדל"ן פסולים מקבלת האשרה המסוימת הזו, מאותה סיבה.

האשרה זמינה למבקשים להקים עסקים בכל תחום שהוא, ואף לסניפים של חברות ישראליות בארה"ב - כל עוד, כאמור, ייצור הסניף האמריקאי החדש מקומות עבודה גם לאמריקאים ולא רק לישראלים. את הבקשה לאשרת E 2 יש להגיש בקונסוליה האמריקאית בתל אביב, ותשובה צפויה תוך מספר חודשים. תוקף האשרה הוא לחמש שנים וניתן לחדשו אוטומטית כל עוד העסק נשוא האשרה קיים.

YOU MIGHT ALSO LIKE