הרשות לאכיפת חוקי ההגירה מתחילה להעביר מאות עצירים לבתי סוהר פדרליים
1,600 עצירים יועברו לחמישה בתי סוהר פדרליים ברחבי דרום ומערב ארה"ב, ביניהם אלף לכלא ויקטורוויל שבקליפורניה. המוסדות אינם ערוכים לקליטת אנשים כה רבים במהירות כזו, ופעילים למען מהגרים טוענים שלסגל והנהלה של בתי סוהר שנועדו "לגרועים שבגרועים" אין הכשרה מתאימה לטיפול באוכלוסייה לא-אלימה וחסרת עבר פלילי ברובה

ממשל טראמפ מעביר כ-1,600 עצורים של הרשות לאכיפת הגירה ומכס (ICE) לבתי סוהר פדרליים. כך מסרו בכירים ברשות בתי הסוהר הפדרליים לסוכנות הידיעות רויטרס היום (חמישי). זהו השימוש הנרחב הראשון בבתי סוהר פדרליים להחזקת עצורים במסגרת ההחמרה של הממשל נגד אנשים הנכנסים לארה"ב באופן לא חוקי.


כלא ויקטורוויל בקליפורניה. לא מקום לגנן נטול עבר פלילי (צילום: KABC TV)



דוברת אייס מסרה לרויטרס כי חמישה בתי סוהר פדרליים יקלטו באופן זמני עצירים הממתינים לשימוע אזרחי בבית משפט להגירה, וכי חלק מן העצורים יהיו מבקשי מקלט שבקשתם עדיין מתבררת. אחד מבתי הסוהר, הממוקם בעיירה ויקטורוויל שבקליפורניה, יקלוט 1,000 מתוך העצירים.

גורמים באיגוד עובדי בתי הסוהר אמר כי זרם עצירי אייס, שנעצרו בגבול או בתוך ארה"ב על ידי רשויות ההגירה, מעלה שאלות בנוגע לביטחון העצירים והתאמת סגל בתי הסוהר לטפל בהם. ראשי איגודים בבתי סוהר בקליפורניה, בטקסס ובמדינת וושינגטון אמרו לרויטרס כי ניתן להם מעט מאד זמן להתכונן לקליטת כמות העצירים הגדולה.

בכלא ויקטורוויל, שקולט את המספר הגדול ביותר, העבירו מנהלי המוסד כ-500 אסירים למתקן באבטחה בינונית כדי לפנות מקום. "יש כל-כך הרבה תנועה", אמר ג'ון קוסטלניק, נשיא הלשכה המקומית של איגוד עובדי הממשלה בבתי הסוהר, "כולם מתרוצצים כמו תרנגולות כרותות-ראש".

באפריל 2018 נעצרו קרוב ל-51 אלף איש בגבול הדרומי של ארה"ב או בקרבתו, עלייה של יותר מפי שלושה לעומת 16,000 שנעצרו בחודש המקביל לפני שנה. עם זאת, ישנם חששות שרבים מן העצורים הללו הם למעשה אזרחים אמריקנים עניים ולא משכילים ממוצא היספאני, שרובם משתחררים בסופו של דבר אבל נרשמים בסטטיסטיקה ויוצרים מצג שווא של עלייה דרמטית בניסיונות לחצות את הגבול.


עצורים בפשיטת ענק של ICE באוהיו אמש(רביעי. צילום: AP)



על פי נתוני אייס, ממוצע העצירים במתקניה בכל יום נתון השנה, נכון ל-26 במאי, הוא 41,134, עלייה של כמעט שמונה אחוזים לעומת הממוצע של 38,106 שנרשם ב-2017. העלייה במספר העצירים קשורה ככל הנראה לעובדה שממשל טראמפ ביטל את נוהל "תפיסה ושחרור" במסגרתו אנשים שנתפסו כשהם שוהים בארה"ב באופן בלתי חוקי שוחררו עד למועד הופעתם בבית המשפט.

פעילים למען מהגרים מיהרו לתקוף את הכוונה לשלוח מהגרים ומבקשי מקלט לבתי סוהר פדרליים. "בתי הסוהר הפדרליים שלנו נועדו לעצור את הגרועים שבגרועים. אסור להשתמש בהם למטרות הגירה", אמר עלי נוראני, מנכ"ל פורום ההגירה הלאומי. "בתי סוהר נועדו לפושעים חסרי תקנה. הם לא בנויים מבחינה פיזית לגנן מהגר שמחפש עבודה או נמלט מאלימות", הוסיף. עד כה היה הנוהג שעצירי אייס הממתינים לשימוע אזרחי בבית דין להגירה מוחזקים במתקני מעצר של אייס או בבתי כלא מחוזיים.

קווין לאנדי, לשעבר עוזר לראש אייס הממונה על משרד מדיניות המעצר ותכנונה בממשל אובמה, אמר כי המהלך להעברת עצירים כה רבים לבתי סוהר פדרליים בבת אחת הוא "חריג ביותר" ומעלה חששות בנוגע לפיקוח. "לאחוז גדול מעצירי אייס אין עבר פלילי והם פגיעים יותר בסביבה של בית סוהר. אנשי הסגל וההנהלה בבתי סוהר פדרליים בילו את הקריירות שלהם בהתמודדות עם פושעים קשוחים המרצים עונשים ממושכים על פשעים חמורים, והנהלים וההכשרה שלהם משקפים זאת. ההעברה ההמונית הפתאומית הזו עלולה להוביל לבעיות חמורות", סיכם לאנדי.

YOU MIGHT ALSO LIKE