חברות אמריקניות מזדרזות לחתוך קשרים עסקיים עם איראן לפני חזרת הסנקציות
הארבעה בנובמבר הוא תאריך היעד להחזרת כל הסנקציות הגרעיניות על איראן, שימנעו מחברות אמריקניות לעשות עסקים רווחיים עם הרפובליקה האיסלאמית. הנפגעת העיקרית: בואינג, שתוותר על מכירות מטוסים במיליארדים. גם ג'נרל אלקטריק תיאלץ לקצץ בשורת הרווח

חברות אמריקניות מתכוננות לסגת מאיראן לפני שהסנקציות הקשות שהטיל הנשיא טראמפ על "הרפובליקה האיסלאמית" ייכנסו לתוקף. החלטתו של טראמפ לסגת מעסקת הגרעין עם איראן - ולהטיל מחדש עונשים קשים על תעשיית הנפט במדינה - פירושה שחברות אמריקניות רבות, שהסתערו על השוק האיראני בחדווה לאחר חתימת ההסכם, ייאלצו לעשות אחורה-פנה מזורז.


משק האנרגיה המיושן של איראן היה מכרה זהב עבור חטיבות שונות של ג'נרל אלקטריק



העסקה ההיסטורית שחתם ממשל אובמה עם איראן ב-2015 סללה את דרכן של ג'נרל אלקטריק, הוניוול, דובר וחברות אחרות למכור ציוד בשווי עשרות מיליוני דולרים למגזר האנרגיה המיושן של מדינת האייתוללות. על פי העסקה, חברות אמריקניות הורשו לעשות עסקים באיראן באמצעות חברות-בת זרות.

ג'נרל אלקטריק, לדוגמא, דיווחה על הכנסות של קרוב ל-25 מיליון דולר מאיראן מאז 2016, בין חברת האם לחטיבת בייקר יוז שלה. סכום זה כולל חוזים רווחיים למכירת מכונות וחלפים לבתי הזיקוק לנפט ולגז באיראן. אולם עסקאות כאלה כבר לא תהיינה אפשריות אחרי הארבעה בנובמבר, תאריך היעד של הממשל להחזרת כל הסנקציות הגרעיניות על איראן. בחודש שעבר הנחה משרד האוצר האמריקני את כל המעורבים בעסקים עם איראן שהיו מותרים לפני החזרת הסנקציות "לנקוט בצעדים הדרושים כדי לסיים" את הפעילויות הללו "על מנת להימנע מחשיפה לסנקציות או אכיפה מכל סוג אחר תחת חוקי ארה"ב".

מקור בג'נרל אלקטריק מסר לרשת CNN כי החברה, שסגרה לאחרונה את המשרד הצנוע מאד, בן שניים עד שלושה עובדים בו החזיקה בטהרן, מתכוונת לחסל את עסקיה ברפובליקה האיסלאמית עד תאריך היעד. "אנו מתאימים את פעילותנו באיראן במידה הדרושה לעמידה בשינויים שחלו לאחרונה בחוק האמריקאי", נאמר בהודעה מטעם GE. ג'נרל אלקטריק חשופה לשוק האיראני בשתי רמות - דרך חטיבת ג'י.אי. פאוור, יצרנית החלפים לתחנות כוח של התאגיד, המצויה בקשיים רבים, ובייקר יוז, ענקית שירותי הנפט עמה מיזגה GE את עסקי הנפט והגז שלה אשתקד. שתי החטיבות רשמו רווחים נאים באיראן בשנתיים האחרונות. החברה שצפויה להיפגע קשה מכל מן הסנקציות על איראן היא בואינג, שתיאלץ לוותר על הכנסות במיליארדים ממכירת 110 מטוסי סילון לחברות התעופה האיראניות איראן אייר ואיראן אייסמן איירליינס.

YOU MIGHT ALSO LIKE