יממה ההכרעות: נקבעו המועמדים לבחירות בנובמבר
מדינות רבות בחרו אמש במועמדים שעשויים לייצג אותן בקונגרס או בבירתן כאשר מסתמן כי ההתמודדות המרתקת ביותר תהיה בקליפורניה, במסגרתה יתמודדו סגן המושל הדמוקרטי וג'ון קוקס, שזוכה לתמיכה גורפת של הנשיא טראמפ; עוד בשורה מן הקלפיות: יתכן ובסתיו הנשים הדמוקרטיות תעשנה היסטוריה

סגן המושל הדמוקרטי, גווין ניוסם, יתמודד בבחירות הכלליות מול ג'ון קוקס, מועמד המפלגה הרפובליקנית, כך נקבע אמש (שלישי) לאחר ספירת הקולות. קוקס, שניסה במשך קרוב לשני עשורים להיבחר לתפקיד רשמי, ונכשל, הצליח לסיים במקום השני המיוחל לאחר שגרף כ-26.2% מן הקולות. וזאת בין השאר בזכות תמיכתו של הנשיא דונאלד טראמפ. עם זאת, ייתכן כי תמיכת הנשיא דווקא תפגע בסיכוייו לנצח בבחירות בסתיו מול ניוסם, שקיבל כ-300 אלף קולות יותר ממנו וסיים עם 33.3% מן הקולות.

ע"פ השיטה הנהוגה במדינה, שני המתמודדים אשר מסיימים בשני המקומות הראשונים בפריימריז ממשיכים הלאה לבחירות הכלליות, ללא קשר למפלגתם. הרפובליקנים מצדם חששו מפני כך ששני מועמדים דמוקרטים יתמודדו בנובמבר, ואילו הסגן המושל הדמוקרטי חשש מפני כניסתו של אנתוניו ויאראיגוסה לקלפי בנובמבר, שכן הוא נחשב לדמוקרט פופואלרי ואהוד, בייחוד בקרב הקהילה הלטינית הגדולה במדינה.


ג'ון קוקס (מימין) וגווין ניוסם, יתמודדו ראש בראש בנובמבר


במבט על מפת המחוזות במדינה, ניתן לראות כי ישנו קשר בין מיקום המחוז לבין המפלגה שזכתה בו. כך למשל, הדמוקרטים ניצחו בערים הגדולות ובקרבת החוף, ואילו הרפובליקנים ניצחו במחוזות היותר פנימיים, שעיקר תחום העיסוק בהם הוא החקלאות. בשעות הבוקר של יום רביעי פורסמו המספרים הרשמיים של הפריימריז ולאחר שנספרו כ-97% מן הקולות:


1. גווין ניוסם (דמוקרטי); 1,341,203 קולות (33.3%)

2. ג'ון קוקס (רפובליקני) 1,056,038 קולות (26.2%)

3. אנתוניו ויאראיגוסה (דמוקרטי) 542,437 קולות (13.5%)

4. טראוויס אלן (רפובליקני) 390,832 קולות (9.7%)

5. ג'ון צ'יאנג (דמוקרטי) 361,360 קולות (9%)

6. דליין אסטין (דמוקרטי) 117,823 קולות (2.9%)

7. אמנדה רנטרייה (דמוקרטית) 50,783 קולות (1.3%)

8. רוברט ניומן (רפובליקני) 28,613 קולות (0.7%)


מפת הבחירות המקדימות בקליפורניה (צילום: פוליטיקו)



ניוסום, סגן המושל וראש עיריית סן פרנסיסקו לשעבר, אמר במהלך הקמפיין כי הוא מעדיף יריב רפובליקן בסתיו. לתומכיו אמר אתמול ניוסום כי הוא מעדיף להילחם בקוקס, שמצדו הבהיר לתומכיו כי הוא מתכוון להילחם מול יריבו הדמוקרט על נושאי מסים ויוקר המחייה הגבוה בקליפורניה. בשנת 2010 החליטו תושבי המדינה במשאל עם כי הבחירות יהיו פתוחות, ולא בשיטה הנהוגה בשאר המקומות, בהן רפובליקנים בוחרים מתוך רשימת המתמודדים הרפובליקנים, והדמוקרטים בוחרים מרשימת הדמוקרטים. שני המתמודדים הנבחרים יתחרו על מקום בקונגרס בבחירות בחודש נובמבר - בלי קשר לשיוכם המפלגתי. השיטה הזאת מאיימת על כל אחת מהמפלגות ועלולה לגרום לכך שהיא כלל לא תתמודד בנובמבר.


מוביל בקרב המפלגה הדמוקרטית לתפקיד המושל. ניוסום


ולבחירות לסנאט במדינת קליפורניה יהיו 2 מועמדים מהמפלגה הדמוקרטית. הסנאטורית המכהנת, דיאן פיינסטיין, תתמודד מול קווין דה-לאון, סנאטור מקומי. לדה-לאון יש יתרון בכך שהוא מועמד שמדבר יותר אל דמוקרטים מתונים ובוחרים ממוצא לטיני, ואילו לפיינסטיין יתרון כלכלי עצום: בפריימריז הצליחה לגייס כ-13 מיליון דולר (מתוכם כ-5 מיליון ד' מחשבונה האישי), וזאת לעומת דה-לאון שהצליח לגייס רק 1.1 מיליון דולר מאז החל בקמפיינו בסתיו האחרון. ובינתיים, הבחירות המקדימות הגדולות ביותר של 2018 הסתיימו עם הפתעות באלבמה, ועם ניצנים של התחזקות לנשים שמתמודדות על מושבים בקונגרס. 

עם זאת, במדינות אחרות נראה שאם בקרב הציבור הייתה תחושה לא מאומתת כי המפלגה הרפובליקנית הפכה למפלגת דונאלד טראמפ, תוצאות הבחירות אמש באלבמה האדומה לא משאירות מקום לספק בכך. במהלך המירוץ של טראמפ לנשיאות לפני כשנתיים, ספגה חברת מפלגתו מרתה רובי ביקורת קשה לאחר שהסירה את תמיכתה במועמד לנשיאות. כעת שילמה רובי את המחיר. המועמד שמולה, בובי ברייט, שבעבר היה דמוקרט, רץ תחת ססמת הקמפיין לפיה רובי הפנתה את גבה לטראמפ ברגעים שהוא היה זקוק לה.


תעשה היסטוריה? לוג'אן


במפלגה הדמוקרטית, לעומת זאת, נראה שהניצחון מובטח לנשים, שהיו נחושות לעשות היסטוריה. במירוץ במחוז הבחירה השני של ניו מקסיקו, מישל לוג'אן גרישם ניצחה בקלות את שני היריבים שמולה - הסנטור ג'ו סרוונטס ואיש התקשורת לשעבר ג'ו אפוקדה. במידה ולוג'אן גרישם תנצח בנובמבר, היא תהפוך לאישה הדמוקרטית הלטינית הראשונה לכהן בתפקיד מושלת. ניו מקסיקו רושמת עוד הצלחה נשית: דב האארלנד ניצחה את הפריימריז הדמוקרטיים למחוז הראשון. האארלד עשויה להיות האישה הילידה-אמריקנית הראשונה שתיבחר לקונגרס.

בניו ג'רזי, מיקי שריל, ששירתה בצבא כטייסת מסוק, ניצחה בבחירות המוקדמות במפלגה הרפובליקנית והרוויחה נקודת פתיחה טובה לקראת הבחירות בנובמבר. מתמודד דמוקרטית ניצחה גם באייווה, ואחרת הובילה בתוצאות המקדימות במונטנה. התוצאות שהולכות ומתגבשות מציגות את הטרנד לבחירות 2018, כאשר נשים דמוקרטיות מנצחות בבחירות הפנימיות מנברסקה ועד קנטאקי. במפלגה הרפובליקנית, לעומת זאת, קריסטי נואם ניצחה בדרום דקוטה, שם היא עשויה להפוך למושלת הראשונה, במידה ותנצח את הסנטור הדמוקרטי בילי סאטון בנובמבר.

YOU MIGHT ALSO LIKE