דיווח: ארצות הברית מימנה יחידת משטרה שפעלה כמו כנופיה והוציאה להורג פושעים באופן לא חוקי באל-סלבדור
דוח חדש של האו"ם מאשים יחידה משטרתית בהוצאה להורג של כנופיות. מקורות שונים מציינים כי היחידה הפושעת קיבלה ציוד והכשרה אמריקניים

ארצות הברית מימנה וציידה משטרה סמי-צבאית באל-סלבדור. כעת, אותה יחידת משטרה מואשמת בהוצאה להורג של חברי כנופיה באופן לא חוקי. כך עולה מתחקיר של רשת CNN.


האו"ם צפוי להאשים את יחידות המשטרה בהוצאות להורג בלי משפט


וושינגטון שלחה עשרות מיליוני דולרים לאל-סלבדור כדי לסייע לממשלה שם בתכנית "היד החזקה", שהחלה בשנת 2003 והוכפלה בשנת 2014. התכנית נועדה לטפל בבעיית הכנופיות הנפוצה.

בחודש הבא צפוי דוח של האו"ם להאשים את משטרת אל-סלבדור ב"הוצאות לא חוקיות להורג". הדוח יקרא לכוחות הביטחון של אל-סלבדור להפסיק את אי ההעמדה לדין של רציחות כאלה.

יחידה משטרתית אחת, שהייתה אחראית כביכול ל-43 הוצאות להורג של אנשי כנופיות בששת החודשים האחרונים של השנה שעברה, קיבלה מימון אמריקני משמעותי. כמה מאותם מקרי מוות נחקרים על ידי המשטרה המקומית כמעשי רצח לכל דבר.

בעוד שהיחידה - שנקראת "כוח תגובה מיוחד" - פורקה מוקדם יותר השנה, רבים מאנשיה הצטרפו ליחידת עילית חדשה, שגם היא מקבלת תקציבים אמריקניים.


איש "כוח התגובה המיוחד" באל-סלבדור


הסכומים המדוייקים ודרכי התשלום אפופים סודיות. מסמכים החשופים לציבור אינם חושפים אילו יחידות באל-סלבדור נהנות מסיוע בגובה של 67.9 מיליון דולר שניתן בשנת 2016, או מסיוע בגובה 72.7 מיליון דולר שניתן בשנה שעברה. עם זאת, המסמכים חושפים כי היחידות השונות מקבלות הדרכה מה-FBI ומה-DEA.

עם זאת, שני מקורות המכירים את הנושא אמרו כי מי שקיבלו את התקציבים היו אנשי אותו כוח תגובה מיוחד. אחד מהם פירט את הציוד שקיבלה היחידה, שניתן לראות אותו בדוח שהועבר לקונגרס.

הסיוע לכוח התגובה המיוחד וליחידה שהוקמה אחריה חושף בעיות מוסריות במלחמה נגד כנופיות כגון MS-13, כנופייה אל-סלבדורית שהחלה את פעולתה בלוס אנג'לס בשנות השמונים, ומאז התפשטה לכל רחבי האמריקות. הכנופיה הזו הוגדרה על ידי ארצות הברית כ"איום בינלאומי", והנשיא טראמפ כינה את אנשיה "חיות".

בזמן שאנשי היחידה המשטרתית המיוחדת ירו בחברי כנופיה ברחובות, וושינגטון שלחה לה כסף וציוד, וגירשה אלפי חברי כנופיה חזרה לאל-סלבדור - צעד שהעלה את כמות אנשי הכנופיה במדינה בזמן שאנשי המשטרה מוציאים אותם להורג ולא עומדים על כך למשפט. כך עולה מהדוח של האו"ם שטרם פורסם.


אנשי משטרה מקומיים


דובר של השגרירות האמריקנית באל-סלבדור הודה בפעם הראשונה כי ארצות הברית אכן סיפקה סיוע לכוח התגובה המיוחד, אך לדבריו "ממשלת ארצות הברית מתייחסת להאשמות בהוצאות להורג בצורה רצינית והביעה שוב ושוב דאגה בנוגע להאשמות האלה של אנשי כוחות הביטחון". הוא הוסיף כי וושינגטון דורשת להעניש את אותם שוטרים שסרחו והיא הדגישה את הצורך בשמירת החוק - גם על ידי אנשי משטרה - כדי לקיים דמוקרטיה.

הדובר הוסיף כי יחידות המשטרה באל-סלבדור שמקבלות סיוע אמריקני נדרשות להציג "מחויבות עמוקה למכניזם משטרתי וכבוד לזכויות אדם" - או שהסיוע ייעצר. הוא לא ציין אם ארצות הברית שלחה ציוד קטלני לאותה יחידה.

YOU MIGHT ALSO LIKE