סורוס: נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין מגדילה את הסיכוי למשבר כלכלי עולמי
איל ההון דיבר בכנס המועצה האירופית ליחסי חוץ ולא חס על שומעיו, אותם האשים כי מדיניות הצנע של האיחוד האירופי היא אחת הסיבות המובילות ל"משבר הקיומי" בו נמצא האיחוד. "צעירים רבים רואים באיחוד האירופי אויב, שגזל מהם עתיד בטוח ומבטיח". סורוס קרא לאיחוד להשתמש בדירוג האשראי המצוין שלו כדי ללוות כסף לצורך המרצת הכלכלה וסיוע לאפריקה

המיליארדר ואיל ההשקעות הנודע ג'ורג' סורוס חושש שייתכן כי "משבר פיננסי גדול" נוסף מחכה ממש מעבר לפינה. סורוס, שדיבר היום (שלישי) בכנס השנתי של המועצה האירופית ליחסי חוץ, אמר כי העוינות הגוברת לאיחוד האירופי, המהלומה לעסקת הגרעין עם איראן, שער הדולר הנוסק ומשקיעים שמוציאים את כספם משווקים מתהווים - כל אלה מתחברים לכדי חדשות רעות לכלכלה העולמית. "ייתכן שאנחנו בדרך למשבר פיננסי גדול נוסף", אמר.


"העולם כולו זועזע ממעשי הנשיא טראמפ". סורוס (צילום: AP)



סורוס אמר כי עליית הפופוליזם באירופה היא בעיה מרכזית. "האיחוד האירופי נמצא במשבר קיומי. כל מה שיכול היה להשתבש, אכן השתבש", אמר סורוס בנאום שקרא מן הכתב. עוד הלין המשקיע האגדי כי תוכניות הצנע של האיחוד האירופי סייעו להביא למשבר היורו, וכי דבר זה סייע לעליית התנועות המתנגדות לאיחוד, שהן אשמות בחלקן בברקזיט ובמשבר הפוליטי המתחולל כעת באיטליה.

"צעירים רבים כיום רואים באיחוד האירופי אויב שמנע מהם תעסוקה ועתיד בטוח ומבטיח. פוליטיקאים פופוליסטים ניצלו את הטינה ויצרו מפלגות ותנועות אנטי-אירופיות", אמר סורוס. עוד טען סורוס, יליד הונגריה וניצול שואה המתגורר בבריטניה, כי משבר הפליטים באירופה, "התפוררות טריטוריאלית כפי שמדגים הברקזיט" ומדיניות הצנע הם שלושת האתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפני אירופה. הוא הזהיר כי "הגירושין של ברקזיט יהיו תהליך ממושך, שכנראה ייקח יותר מחמש שנים".

אולם סורוס מודאג גם מן הקרע הגדל בין ארה"ב לאירופה בנוגע לאיראן. לדבריו, החלטתו של הנשיא טראמפ לסגת באופן חד-צדדי מהסכם הנשק הגרעיני עם איראן "משמידה למעשה את הברית הטרנס-אטלנטית". לדבריו, "העולם כולו זועזע ממעשיו של הנשיא טראמפ", אמר. הוא הוסיף כי התפתחות זו תוסיף לחץ בעוצמה שאין לחזותה על אירופה הכורעת גם כך תחת הנטל. "זו כבר אינה הגזמה לומר שאירופה נמצאת בסכנה קיומית", אמר, "זוהי האמת הקשה"


"תהליך גירושין ממושך" (אילוסטרציה)



סורוס חזה כי ביטול העסקה עם איראן "יוביל באורח בלתי נמנע להשפעה שלילית על הכלכלה האירופית ולגרום לזעזועים אחרים", וגם ציין כי "כוחו של הדולר כבר גורם לבריחה ממטבעות של שוקים מתהווים". עם זאת, סורוס הציע למאזיניו תקווה מסוימת כי ניתן בכל זאת להימנע מאסון כלכלי עולמי נוסף.

כדי לעשות זאת הוא קרא, לדוגמא, לאיחוד האירופי, ולא רק למדינות ללוות יותר כסף כדי לממן 'תוכנית מרשל' עבור אפריקה כדי לטפל בבעיית הפליטים. בתוכנית מרשל המקורית סייעה ארה"ב לשקם את אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה, ובכך הצליחה למנוע את עליית הלאומנות והרודנות בכל מערב היבשת עד לשנים האחרונות. "לאיחוד האירופי דירוג אשראי גבוה ויכולת לקיחת ההלוואות שלה בלתי מנוצלת ברובה. מתי יש לנצל את היכולת הזו אם לא במשבר קיומי?" תהה.

סורוס הודה שלא יהיה קל להביא את עשרות המדינות באיחוד להסכים לתוכנית שכזו, אולם הוסיף כי "המציאות הקשה עשויה לכפות על החברות באיחוד להניח בצד את האינטרס הלאומי שלהן לטובת האינטרס של שימור האיחוד האירופי". הוא ציין עם זאת ש"המרצה כלכלית דמויית-תוכנית מרשל צריכה להיות מופעלת בדיוק בזמן הנכון". סורוס המשיך להדגיש ש"הטיעון הכלכלי בעד המשך חברות באיחוד האירופי הוא חזק, אבל ייקח זמן עד שעובדה זו תיקלט". הוא הוסיף כי "האיחוד צריך להפוך את עצמו לארגון שמדינות כמו בריטניה ירצו להיות חברות בו".

YOU MIGHT ALSO LIKE