טהרן מצפה מאירופה להציג לה עד סוף החודש את תכנית הפיצויים שנועדה להשאיר את איראן בהסכם הגרעין
אתמול נפגשו דיפלומטים בכירים מאירופה ומאיראן כדי לנסות להציל את עסקת הגרעין. האיראנים דורשים המשך ייצוא נפט והישארות במערכת התשלומים הבנקאיים הבינלאומית

איראן רוצה שהמעצמות האירופיות יציגו בפניה עד סוף החודש תכניות פיצוי על יציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין. כך הודיע בכיר איראני אתמול (שישי). לדבריו, לאחר הצגת ההצעה האירופית, איראן תבחן אותה ותקבל החלטה - אם להישאר בהסכם או לפרוש גם - תוך כמה שבועות.


שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, במהלך ביקורו באירופה


ההסכם שנחתם בשנת 2015 הסיר את העיצומים הכלכליים מעל איראן בתמורה לכך שהיא תפסיק את תכנית הגרעין שלה. מאז שהנשיא דונלד טראמפ יצא מההסכם בחודש האחרון, המעצמות האירופיות מנסות למצוא דרך לוודא כי איראן עדיין תקבל את ההטבות הכלכליות כדי שהיא לא תפרוש מן ההסכם גם כן. הצעד הזה צפוי להיות קשה לאירופה בשל העיצומים שהטילה וושינגטון מחדש.

אתמול נפגשו המעצמות שנותרו בהסכם, לראשונה מאז פרישת ארצות הברית ממנו, אך הדיפלומטים המעורבים בנושא רואים אפשרות מצומצמת מאוד להציל אותו. בכירים מבריטניה, מסין, מצרפת, מגרמניה ומרוסיה מנסים לבנות תכנית, יחד עם סגן שר החוץ האיראני, בניסיון להציל את הסכם הגרעין הקורס ואת ההשקעות הכלכליות.

"באופן אישי אני לא אופטימי, אך אני עושה את מירב המאמצים כדי להגיע להסדר", אמר בכיר איראני לפני השיחות.

מנהיגי האיחוד האירופי מאוחדים בתמיכתם בהסכם הגרעין, בעוד בריסל בוחנת את האפשרויות השונות העומדות ברשותה, כולל חילוצן של חברות המבוססות בשטחי האיחוד מפני העיצומים שהטילה וושינגטון על טהרן מחדש, וכן ניסיון לשכנע בנקים מרכזיים להעביר כסף לאיראן כדי לחמוק מעונשים כלכליים.

"אנחנו צופים כי החבילה הכלכלית תינתן עד סוף החודש", אמר בכיר איראני לכלי התקשורת, "אני מצטער לומר שעוד לא ראינו את תכנית הגיבוי, ורק עכשיו היא מתחילה להיות מנוסחת".
לדבריו, על הצעדים האירופים להבטיח כי ייצוא הנפט מהרפובליקה האסלאמית לא ייעצר, וכי לטהרן תהיה גישה למערכת התשלומים הבנקאיים הבינלאומית.

YOU MIGHT ALSO LIKE