אפריל האחרון - חודש 400 ברציפות עם טמפרטורה גבוהה מהממוצע
בפעם האחרונה שהיה חודש קר מהממוצע ברחבי העולם, מייקל ג'ורדן עוד היה רוקי.

בשנת 1984 יצא לאקרנים "מכת שמש" סרטו של יקי יושע, בו שר נסיך זמר צעיר בשם יובל בנאי את שיר הנושא, שהפזמון שלו מצהיר: חם, חם, חם! שמש!". שר - ולא ידע עד כמה צדק, כי מאז ועד היום, העולם רק מתחמם. 


מבשלים את העולם עם גזי חממה (אילוסטרציה)


בפעם האחרונה שלכדור הארץ היה חודש קר מהממוצע, רונלד רייגן נבחר זה עתה לכהונתו השנייה כנשיא ארה"ב, "שושלת" היתה התוכנית הלוהטת בטלוויזיה ("לקסיס מזדזעת", כמו שהגדירה את זה חנה לסלאו), ו"לייק א וירג'ין" של מדונה כבש את מצעדי הפזמונים.

חודש אפריל היה החודש ה-400 ברציפות בו נמדדה טמפרטורה גבוהה מן הממוצע הרב-שנתי לאותו חודש. כך הודיעו היום מדענים ממנהל האטמוספירה והאוקיאנוסים הלאומי (NOAA). לא רק באשר לנתונים היבשים אין לחוקרים הממשל הפדרלי ספק, אלא גם באשר לסיבה: שינוי אקלים גלובלי, הנגרם בשל מנהגה המגונה של האנושות לתדלק את חייה באמצעות שריפת דלקים מאובנים.

"אנחנו חיים בעולם שהוא ללא ספק חם יותר מזה של עשורים ספורים בעבר, במידה מורגשת ומשמעותית, ועולמנו ממשיך להתחמם"' אמר מדען האקלים של המנהל, דיק ארנדט. "מספר החודשים העגול רק ממחיש זאת, אולם אינו מוכיח שום דבר חדש".

מדעני האקלים משתמשים בממוצע של המאה ה-20 לצורך מדידת טמפרטורות וקביעה אם חודש נתון הוא "גבוה מהממוצע" או לא. היתרון בכך הוא שמדובר בתקופה קבועה וארוכה מספיק כדי שלא להיות מתנודות אקלים קצרות-מועד.

"מה שחשוב הוא שלא משנה איך מודדים את זה, אנחנו כבר כמה עשורים חווים מידות חום גבוהות מן הממוצע, על פי כל קנה מידה", אמר ארנדט. ניתוחי ה-NOAA מראים כי אפריל האחרון היה החודש השלישי החם ביותר מאז תחילת המאה שעברה. במיוחד נרשמו מעלות חום גבוהות באירופה, שעברה את אפריל החם בתולדותיה המתועדים, ואוסטרליה, שחוותה את אפריל השני בחומו באותה תקופה. גם על פי מדידות נפרדות של נאס"א, אפריל האחרון היה השלישי החם ביותר שתועד מעולם.

גם בחלקים מאסיה נרשם חום קיצוני. בעיירה נוואבשה בדרום פקיסטן המריאו הטמפרטורות לחום לוהט של 122.4 מעלות בסולם פרנהייט (50.2 צלזיוס), במה שכנראה מהווה את שיא הטמפרטורה בחודש אפריל בנקודה כלשהי על פני הגלובוס. דווקא בצפון אמריקה לא התפשט החום. הטמפרטורה הממוצעת בארה"ב באפריל היתה 48.9 מעלות פרנהייט (9.4 צלזיוס), שהם 2.2 מעלות פחות מן הממוצע. "זה שם את אפריל האחרון במקום ה-13 בהיסטוריה המתועדת, והקר ביותר מאז 1997", נמסר מ-NOAA.

נקודת ציון אחרת הקשורה לשינוי האקלים הגלובלי ולמספר 400 נרשמה אף היא באפריל, כאשר הגז פחמן דו-חמצני, אותו מאשימים המדענים בעיקר האחריות לאפקט החממה ולשינוי האקלים, הגיע לרמה של 400 חלקיקים פר מיליון - הרמה הגבוהה ביותר מזה לפחות 800 אלף שנים.

YOU MIGHT ALSO LIKE