הולך להיות יקר: סעודיה רוצה שמחיר חבית נפט יגיע עד גם עד 100 דולר
יצואנית הנפט הגדולה רוצה לתמוך בהנפקת חברת הענק אראמקו - ורוצה להעלות מחירים. התפקידים של סעודיה ואיראן באופ"ק התחלפו, וכעת ריאד היא הנצית, וטהרן מעוניינת לשמור דווקא על מחירים מתונים

יצואנית הנפט הגדולה סעודיה מעוניינת שמחירי הנפט יגיעו לרמה של 70 דולר לחבית, ואפילו 100 דולר לחבית. לדברי שלושה מקורות בתעשיית הנפט עמדה זו מעידה על כך שריאד לא תבקש שום שינוי במדיניות הקיצוץ בתפוקה של ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק), למרות שהמטרה המקורית שלה כבר נראית בהישג יד.


סעודיה רוצה להעלות מחירים. אסדת נפט


מדינות אופ"ק, רוסיה וכמה מדינות נוספות החלו לקצץ באספקת הנפט בינואר 2017 בניסיון להקטין את ההצפה בשוק. הן האריכו את תוקף העסקה הזאת עד דצמבר 2018 וייפגשו שוב בחודש יוני כדי לבחון מחדש את המדיניות.

אופ"ק מתקרב כעת להשגת המטרה – הפחתת מצאי הנפט של המדינות התעשייתיות לממוצע החמש-שנתי שלהן. למרות זאת, אין כרגע שום סימן לכך שסעודיה ובנות בריתה מעוניינות להפסיק את הקיצוץ באספקת הנפט.

במהלך השנה האחרונה סעודיה הפכה להיות התומכת הראשית בתוך אופ"ק במגמה של העלאת מחירי הנפט, והדבר מסמל שינוי מהעמדה המתונה יותר שבה החזיקה בשנים שעברו. לעומת זאת אירן, שפעם נחשבה ל"נץ" בתוך אופ"ק בכל הקשור להעלאת מחירים, רוצה כעת מחירים נמוכים יותר מאשר סעודיה.

מקורות בתעשיית הנפט קושרים את השינוי בעמדה הסעודית לרצונה של ריאד לתמוך בהערכת שווי המניות של חברת הנפט הלאומית אראמקו לקראת המכירה המתוכננת של חלק ממניות החברה בהצעה ראשונית לציבור. הקיצוץ באספקה סייע להעלות את מחירי הנפט השנה ל- 73 דולר לחבית, וזהו המחיר הגבוה ביותר מאז נובמבר 2014. מחירי הנפט החלו לרדת באמצע 2014 מרמה של יותר מ-100 דולר לחבית – שאותה קבעה סעודיה ב- 2012 – לאחר שאספקה מוגברת מצד מקורות מתחרים כמו פצלי נפט אמריקאים החלה להציף את השוק.

ברגע שמכירת המניות של אראמקו תסתיים, סעודיה עדיין תהיה מעוניינת במחירים גבוהים יותר גם כדי לממן יוזמות כמו "חזון 2030" – תכנית לרפורמות כלכליות שאותה מוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

מקור באופ"ק אומר שסעודיה לא תסתפק במחירים גבוהים עבור מכירת המניות בלבד. "תסתכלו על הרפורמות הכלכליות והפרויקטים שהם רוצים לעשות, וגם על המלחמה הנמשכת בתימן. כיצד הם ישלמו עבור כל זה? הם זקוקים למחירי נפט גבוהים", אומר המקור.


אדם מציב את שלט אופ"ק מחוץ למטה הארגון


חשוב לציין שלסעודיה ולאופ"ק אין כל מחיר מטרה רשמי לנפט, והם טוענים שהקיצוץ בתפוקה נועד לאזן בין הביקוש להיצע ולהפחית את ההיצף בשוק. אך ההערכות לגבי רמת המחירים המבוקשת מגיעות מפקידי ממשל שמדברים באופן אנונימי, וממקורות בתעשיית הנפט אשר דנו בנושא עם בכירים סעודים.

"אני אישית סבור ש-70 דולר לחבית הוא כעת מחיר רצפה", אומר מקור נוסף באופ"ק. "אבל אופ"ק לא צפויה לעשות כל שינויים ב[פגישתה] ביוני, ואולי גם לא יעשו זאת עד סוף השנה. השוק עדיין זקוק לתמיכה".

מדינות אופ"ק ושותפותיה ייפגשו ב- 22 ביוני כדי לבחון את המדיניות שלהן, ועוד לפני כן ועדת בקרה מיניסטריאלית מתכנסת בג'דה שבסעודיה ב- 20 באפריל. על פי הפרמטרים שאופ"ק קבע המדיניות של הארגון מצליחה. מצאי הנפט במדינות המפותחות עמד בחודש פברואר על 43 מיליון חביות מעל הממוצע החמש-שנתי האחרון – מה שמצביע על ירידה מרמה של 340 מיליון חביות מעל הממוצע שנרשמה בינואר 2017.

הקיצוצים בתפוקה היו אפילו גדולים יותר מאלה עליהם סוכם. באופן חלקי נובע הדבר מירידה בתפוקת הנפט של ונצואלה בשל המשבר הכלכלי במדינה הדרום-אמריקנית.

לפי נתוני אופ"ק העמידה ביעדי התכנית הגיעה לשיעור של 150%. משמעות הדבר היא שהמדינות החברות בארגון קיצצו את תפוקתן ב- 1.8 מיליון חביות ליום – 600,000 חביות יותר ממה שהתחייבו עליו מלכתחילה.


מקבלים תמיכה מריאד. משרדי אראמקו


רק מקורות מעטים באופ"ק קוראים כעת לגבש אסטרטגיית יציאה מהתכנית. מרבית בכירי הארגון מדברים על הכנסת שיטות מדידה נוספות של מצאי הנפט כדי להעריך את הצלחת התכנית, ועל צורך בהשקעות לתמיכה בייצור כדי להימנע מירידה באספקה. הרושם הוא שמחירי הנפט עדיין אינם גבוהים מספיק כדי לעודד השקעה מספיקה בייצור הנפט.

"אנחנו נדע מה הוא המחיר הנכון כאשר השוק יהיה מאוזן וכאשר יהיו לנו מספיק השקעות", אמר שר האנרגיה של מדינת הנסיכויות הערביות המאוחדות, סוהיל אלמזרועי, לסוכנות רויטרס בשבוע שעבר. "אנחנו צריכים עוד השקעות".

אלמזרועי ובכירי אופ"ק נוספים אומרים שהפגישה בג'דה של ועדת הביקורת המיניסטריאלית לא צפויה לשנות את הפרמטרים להערכת הצלחת התכנית, והמקורות מעריכים שגם ביוני לא יחול שינוי משמעותי.

"גם אם נגיע לממוצע החמש-שנתי לפני יוני, הדבר אינו אומר שאנחנו פשוט נלך ונפתח את הברזים", אומר מקור נוסף באופ"ק. "אנחנו עדיין צריכים להעמיד את העניין במבחן".

YOU MIGHT ALSO LIKE