לוס אנג'לס: העירייה תקדם פרויקט בעלות 20 מיליון דולר לפתרון בעיית חסרי הבית
ראש העיר, אריק גארסטי הודיע על תכנית המקלטים רחבת ההיקף שתביא לבניית שטחי מגורים במטרה לספק פתרון מידי לתופעה ההולכת וגדלה. התקציב יחולק באופן שווה בין 15 המחוזות. ה-1 ביולי סומן כתאריך היעד לתחילת המהלך

ראש עיריית לוס-אנג'לס, אריק גארסטי, השיק ביום שני תכנית חרום בהיקף של 20 מיליון דולר לבניית מקלטי חרום ברחבי העיר, זאת בתגובה למשבר חסרי הבית שממשיך להתעצם בשנה האחרונה. זאת בנוסף לניסיונות שלו לשפר את תדמיתו ברחבי המדינה. גארסטי פירט את תכניתו בנדון במהלך נאומו השנתי אודות מצב העיר (state-of-the-city) לאחר מסע בן יומיים לאיווה, שם הוא בחן את האפשרויות לקראת התמודדות אפשרית לנשיאות ב-2020. כישחזור הוא יהיה טרוד בבעיית חסרי הבית בעירו. מדובר בנושא כאוב וטורדני אולי יותר משאר הנושאים עמם צריך ראש העיר להתמודד, רגע לפני שהוא יחל את קמפיין הנשיאות לבית הלבן.


ספירה שנערכה בשנה שעברה גילתה כי ישנם למעלה מ-34,000 חסרי בית בלוס-אנג'לס, כשליותר מ-25,000 מהם אין כל מחסה. לפי תכנית המקלטים של גארסטי, הוא מציע להקצות סך של 20 מיליון דולר מתקציב העיריה לבניית מרחבי אחסון, עם מספיק מיטות שיאפשרו מתן מחסה לכ-1,500 חסרי בית באופן מיידי. הכסף יהיה זמין ב-1 ביולי, תחילתה של השנה התקציבית החדשה והוא יחולק באופן שווה בין 15 מחוזות מועצת העיר, זאת במידה שהתכנית תאושר. ראש הסגל של גארסטי, מאט סזאבו, אמר במהלך תדרוך לתקשורת ביום שישי, כי התקווה היא להגיע לכמה מרחבי מקלט שיהיו מוכנים לתפעול, או שבנייתם תתחיל ב-1 ביולי.

המימון העירוני ישמש לרכישת הנכסים ולבניית המקלטים. עלות תפעול המתקנים ואספקת השירותים תצטרך להיות מכוסה על ידי המחוז, שעד כה לא פרסם כל פרט בעניין תרומתו האפשרית למימוש תכניתו של גארסטי. התכנית לממן את מקלטי החרום מסמנת את  המיקוד של מנהיגי העיר והמחוז לפתרונות מידיים יותר, לאחר שבשנים האחרונות עיקר המאמץ והמשאבים תועלו לפתרונות ארוכי טווח כמו בניית דיור מוגן.  אלא שהפרויקטים של דיור קבוע יקמו בטווח של שנתיים עד שלוש שנים. עתה נוצר גם לחץ מצד פעילים חברתיים לנסות ולבצע פרויקטים קצרי טווח, שנותנים פתרונות מיידיים יותר. בין אם מדובר במקלטי חירום,  קרונות נגררים או מקומות חנייה בהם אנשים גרו בתוך כלי הרכב שלהם ועתה יאושר להם לשהות שם כל הלילה. 


חסרי הבית לא יעברו למקלט מרוחק, רק למקום קרוב לזה בו הם שוהים עתה

אזורים כמו עמק סאן-פרננדו, שבו יש לפחות 5 מועצות מחוזיות, יקבלו סך של 6.5 מיליון דולר מתוך מסגרת התקציב של ראש העיר, כדי לפתור את המשבר ולמצוא "דיור גישור". "זה אומר תוספת של כ-500 מיטות מקלט, שתהיינה זמינות באזור שלא היו בו עד כה מיטות בכלל במשך השנה כולה.




סזאבו מעיד כי הטיעונים שהוא שומע לעיתים תכופות מאנשים בשטח הם: "גם כשהם מצליחים לחדור ולהגיע לחסר בית חסר פתרון דיור, אין כל סיכוי שהם יצליחו לשכנע אותו לעבור להתגורר במקלט לחסרי בית, ששם הוא יקבל תנאים טובים ויספקו לו שירותים נדרשים, אם המקלט איננו נמצא בסמיכות למקום שבו חסר הבית נמצא."

"אין סיכוי שהם יצליחו לשכנע חסר בית מעמק סאן פרננדו לעבור למרחב שיש בו מיטה פנויה, אם המיטה הזאת נמצאת בסקיד רואו" אמר. לדברי סזאבו המשרד שלו עוקב אחר מיטות פנויות, אך למעשה "אין שום מיטה פנויה בצד המערבי, אין שום דבר פנוי בעמק, בשום ערב נתון".

תכניתו של ראש העיר למרחבי מקלט לחסרי בית עלולה להיתקל בקשיים כולל התנגדות מצד שכנים של מרחבי המקלט. ראש העיר צופה התנגדות עזה בדומה למה שהיה בעבר, כשהעירייה ניסתה למצוא פתרונות דומים ובדומה למה שקורה במחוז אורנג', המתקשה למצוא ערים שתהיינה מוכנות שיוקמו מרחבי מקלט לחסרי בית בתחומיהן, כמו שקרה במהלך מבצע הצלה לחסרי בית שנערך אצלן מוקדם יותר השנה.

סזאבו אמר כי במסגרת תכניתו של ראש העיר יש כמה תמריצים לשכונות להשתלב בתכנית. ראש העיר גם מתכוון להכפיל את היקף הצוותים מטעם העירייה שיטפלו במרחבי המקלט וידאגו לניקיונם, זאת באמצעות תוספת של 17 מיליון דולר לתקציב רשות הסניטציה שיוקצו למטרה זו. 

לדברי סזאבו, ראש העירייה מתכוון להעניק סיוע פוליטי לכל חבר מועצה שישתלב במאמץ להקים את המקלטים, אולם הוא אמר שההחלטה הסופית תהיה של תושבי הסביבה ושל אנשי המועצה המקומי. "אנחנו נהיה שם עם חברי המועצה, כדי לתמוך בפרויקטים, לסייע ב'מכירת' הפרויקטים במחוזות אם צריך.  אולם יש לזכור כי מדובר בפרויקטים מקומיים ועל חברי המועצה המקומי יהיה לאמץ את התכנית מרצון. אין לנו כל כוונה לכפות הקמת פרויקט כזה בשום מחוז".

לדבריו לאחר שדן בנושא עם חברי מועצה מהאזורים המדוברים ועם מובילים עסקיים, נראה לו כי יש הענות רבה יותר מהמצופה, או מכפי שהייתה בשנים קודמות, ולכן הוא מעריך שפרויקטים ירקמו עור וגידים מוקדם מהצפוי, "כולם צריכים לקחת חלק בפתרון וכך אנחנו רואים זאת, שותפות של כולם", סיכם. 

YOU MIGHT ALSO LIKE